Nasze wydawnictwo teatralną książką roku

Nasze wydawnictwo teatralną książką roku

Nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za najlepszą publikację książkową z zakresu wiedzy o dramacie, teatrze i widowiskach otrzymała - wydana przez Instytut...
opublikowano 26 kwietnia 2019

Nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za najlepszą publikację książkową z zakresu wiedzy o dramacie, teatrze i widowiskach otrzymała – wydana przez Instytut Teatralny – „HyPaTia – Historia Polskiego Teatru”. To efekt pracy zespołu badawczego pod kierunkiem Joanny Krakowskiej. W finale konkursu znalazły się w tym roku aż trzy publikacje Instytutu!

O miano najlepszej książki teatrologicznej 2018 roku rywalizowały – oprócz „HyPaTii…”: „Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej. Wybór tekstów źródłowych” / red. Ewa Guderian-Czaplińska, Małgorzata Leyko. – Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2018; „Farsy-misteria. Przedstawienia Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów (1959-1960)” / Dariusz Kosiński. – Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego 2018; „Okrutny teatr samospaleń. Protesty samobójcze w ogniu i ich echa w kulturze współczesnej” / Grzegorz Ziółkowski. – Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018 oraz „Teatr a Kościół” / red. Agata Adamiecka-Sitek, Marcin Kościelniak, Grzegorz Niziołek. – Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2018.

Uroczystość wręczenia Nagrody PTBT odbyła się 25 kwietnia 2019 roku w Instytucie Teatralnym. Prezentacji zwycięskiej książki dokonał Artur Duda. Nagrodę wręczono po raz siódmy, przez siedem lat istnienia nagrody nominowano do niej 38 książek, w tym 30 monografii autorskich, 3 prace edytorskie, 5 tomów zbiorowych. Spośród tych 38 książek 10 zostało wydanych lub współwydanych przez Instytut Teatralny.

O projekcie

HyPaTia to kobieca Historia Polskiego Teatru, czyli feministyczny projekt badawczy, którego celem jest odkrywanie, odnajdywanie, dokumentowanie, gromadzenie, przywracanie pamięci i upowszechnienie wiedzy o kobietach tworzących historię polskiego teatru. Efektem HyPaTii są trzy książki:

1. „Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatów” – pod redakcją Agaty Chałupnik i Agaty Łukszy, wstęp Agata Chałupnik; wybór: Agata Adamiecka-Sitek, Agata Chałupnik,  Krystyna Duniec, Jagoda Hernik Spalińska, Ewelina Godlewska-Byliniak, Joanna Krakowska, Katarzyna Kułakowska, Justyna Lipko-Konieczna, Agata Łuksza, Monika Żółkoś; książka obejmuje teksty dramatyczne trzynastu autorek, podzielonych na 5 działów: Emancypacja (utwory Gabrieli Zapolskiej, Anieli Kallas, Marii Morozowicz-Szczepkowskiej), Rewolucja (dzieła Ewy Szelburg-Zarembiny, Anny Zahorskiej i Antoniny Sokolicz), Milczenie (teksty Marceliny Grabowskiej, Ireny Krzywickiej i Krystyny Uniechowskiej), Zagłada (dramaty Stefanii Zahorskiej i Idy Kamińskiej), Rewizje (sztuki Marii Kuncewiczowej i Nory Szczepańskiej).

2. „Agora. Statystyki” – wstęp Kinga Dunin, redakcja Joanna Krakowska; dokumentacja udziału kobiet w polskim życiu teatralnym od końca II wojny światowej do dzisiaj.

3. „(Nie)świadomość teatru. Wypowiedzi i rozmowy” – wybór i redakcja Joanna Krakowska; autorki wypowiedzi: Irena Babel, Izabella Cywińska, Stefania Domańska, Irena Eichlerówna, Halina Gallowa, Irena Górska, Halina Gryglaszewska, Ryszarda Hanin, Leonia Jabłonkówna, Zofia Jaremowa, Ida Kamińska, Elżbieta Karkoszka, Janina Kilian-Stanisławska, Barbara Krafftówna, Ewa Lassek, Zuzanna Łozińska, Maria Maj, Maria Malicka, Zofia Małynicz, Krystyna Meissner, Aleksandra Mianowska, Halina Mikołajska, Zofia Mrozowska, Stanisława Perzanowska, Anna Polony, Zofia Rysiówna, Krystyna Skuszanka, Aleksandra Śląska, Krystyna Tyszarska, Ewa Wójciak, Lidia Zamkow, Halina Mikołajska.

HyPaTia to także strona internetowa hypatia.pl zawierająca obszerne archiwum dokumentów, artykułów, wywiadów i recenzji, bibliotekę dramatów, wideonagrania rozmów oraz Kronikę życia teatralnego 1944–2014 z indeksami nazwisk autorek, reżyserek, scenografek, kompozytorek i choreografek, które tworzyły w polskim teatrze po 1944 roku.

Zestaw HyPaTia, jak również pojedyncze tomy, można kupić w Księgarni „Prospero” Instytutu Teatralnego.

Zobacz również