„Za kulisami” | Czytanie sceniczne

„Za kulisami” | Czytanie sceniczne

Edytor Norwida widzi w "Za kulisami" istotną korespondencję: z balem u Senatora w III części "Dziadów" i z paryskim balem ze sztuki "Henriette Maréchal" braci Goncourtów, wygwizdanej podczas premiery.
opublikowano 22 listopada 2021
16 grudnia o godz. 18:00 zapraszamy do Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego na wieczór poświęcony „Za kulisami” w ramach cyklu „Od-czytywanie Norwida. Dramaty”. Czytanie sceniczne w reżyserii Jarosława Gajewskiego poprzedzi rozmowa o dramacie. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne zaproszenia do pobrania na strony internetowej Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

 

Czerpiąc w tym przypadku wzór z Ludwiga Tiecka idei teatru poza teatrem rozgrywanym najczęściej na jego tyłach, przedsionkach czy międzysionkach (co umiejętnie wykorzystał Mikołaj Gogol w jednoaktówce z 1842 r. Przedsionek teatralny po premierze nowej komedii komentującej złośliwy, moskiewski oraz petersburski odbiór Rewizora), Norwid umieszcza wydarzenia Za kulisami w bocznej scenie teatru odgrywającego właśnie Tyrteja – równolegle z dokonującym się w Za kulisami balem przebieranym, do którego powoli spływa znudzona premierą teatralna publiczność. Jak twierdzi Gomulicki, „pomysł samego balu wywodził się z haniebnie rozbalowanej Warszawy powstańczej i popowstaniowej, przy czym głównym wzorem dla poety były nie tyle bale z roku 1865, ale dwa bale wcześniejsze, z początku roku 1864 [prezydenta Kaliksta Witkowskiego oraz namiestnika miasta Fiodora Berga – K. S.]”.

Edytor Norwida widzi w Za kulisami istotną romantyczną i modernistyczną korespondencję: z balem u Senatora w III części Dziadów z jednej strony, z drugiej natomiast – z wielkim paryskim balem z głośnej Henriette Maréchal braci Goncourtów, sztuki wygwizdanej przez publiczność w trakcie jej pierwszego wystawienia z 1865 roku. Zakres rozległej intertekstualności Za kulisami – wiodący od Mickiewicza aż po Goncourtów – wyznacza nietypowy, nawet w dramatach Norwida nader rzadko spotykany diapazon reminiscencji i asocjacji. Zauważano również istotne możliwości zestawiania i porównywania Za kulisami m.in. z Gombrowiczowską Operetką – pod względem analogii w stosowaniu polilogów oraz dialogów, obydwu mających tu stanowić – jak twierdziła Dorota Jarząbek – oryginalny nośnik i dynamizator akcji dramatu.

– Karol Samsel


„Za kulisami”

16 grudnia 2021
godzina 18:00 | rozmowa panelowa
godzina 19:00 | czytanie sceniczne

Reżyseria: Jarosław Gajewski

Występują: Dariusz Bereski, Dariusz Kowalski, Mateusz Rusin, Paweł Paprocki, Aleksandra Radwan, Konrad Żygadło, Natalia Stachyra, Tomasz Osica


 

Ostatni już wieczór w ramach cyklu „Od-czytywanie Norwida. Dramaty” rozpoczniemy o godz. 18:00 rozmową z udziałem prof. dr. hab. Wiesława Rzońcy (Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego), prof. dr hab. Grażyny Halkiewicz-Sojak (Uniwersytet w Toruniu) i Grzegorza Mrówczyńskiego. Spotkanie poprowadzi Karol Samsel. Czytanie sceniczne dramatu: godz. 19:00.

Od-czytywanie Norwida. Dramaty | Harmonogram czytań

31 sierpnia 2021 | „Miłość-czysta u kąpieli morskich”

25 września 2021 | „Promethidion”

22 października 2021 | „Noc tysiączna druga”

25 listopada 2021 | „Pierścień Wielkiej-Damy”

16 grudnia 2021 | „Za kulisami”


Wydarzenie będzie otwarte dla publiczności i zorganizowane zgodnie z obowiązującą w Instytucie Teatralnym dyscypliną sanitarną.

Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim gościom Instytutu i ograniczoną liczbę miejsc na widowni, prosimy o przemyślane pobieranie zaproszeń oraz o przybycie kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia w celu wypełnienia formularza kontaktowego COVID-19.

Kalendarz

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
czwartek 16.12.2021
18:00
18:00 "Za kulisami" | Czytanie sceniczne Rezerwacja zaproszeń  

Zobacz również