24 lutego minął rok od rozpoczęcia otwartej inwazji Rosji na Ukrainę. 16 marca 2022 w budynek Teatru Dramatycznego w Mariupolu, gdzie ukrywali się cywile, uderzyła bomba lotnicza. W wyniku bombardowania zginęły setki niewinnych ludzi.
W pierwszych dniach rosyjskiej inwazji na Ukrainę Teatr Dramatyczny w Mariupolu wykorzystywany był jako schronienie dla mieszkańców miasta i pobliskich miejscowości, którzy stracili swoje domy i mieszkania. 12 marca z dwóch stron budynku namalowano widoczne z powietrza napisy „Dzieci” w języku rosyjskim. Cztery dni później na teatr spadła bomba lotnicza, zabijając kilkaset osób, głównie kobiety i dzieci.
W rocznicę tego bestialskiego ataku dokonanego przez wojska rosyjskie, prezentujemy trzy filmy zatytułowane „Kiedy wojna wkracza na scenę”, oddając głos Marii, Natalii i Rozalii – ukraińskim artystkom, które znalazły w Polsce schronienie i w 2022 roku wzięły udział w rezydencjach artystycznych Instytutu Teatralnego.
„W pewnym momencie, kiedy już zbliżali się do miasta, zrozumiałam, że trzeba uciekać. Nie było innego wyjścia na tamten moment. Teraz w mieście jest spokojnie, ale wiemy, że każda część Ukrainy narażona jest na atak. Granica jest ostrzeliwana kilka razy dziennie. Nie ma sensu wracać. Nie widzę sensu wracać ze względu na dziecko… Jest nostalgia, oczywiście. Są rzeczy, za którymi się tęskni. Jednak nie ma się prawa ryzykować życiem dziecka”.
– Rozalia Kuczerowa, aktorka z Czernihowa
Instytut Teatralny solidaryzuje się z Ukrainą. Aktualnie trwa III edycja rezydencji artystycznych, umożliwiających pracę twórczą – artystkom i artystom z Ukrainy i Białorusi – poprzez realizowanie określonego projektu i szukanie nowych inspiracji pod opieką artystyczną polskich teatrów. Od roku działa także InfoPoint UA – punkt kontaktowy dla przedstawicielek i przedstawicieli zawodów teatralnych z Ukrainy, zmuszonych opuścić swój kraj, a także polskich teatrów, oferujących wsparcie ukraińskim partnerom w czasie wojny.
reżyseria: Natalia Krasilnikova
zdjęcia: Piotr Bernaś
udźwiękowienie: Jarosław Sadowski
montaż: Alicja Borowiec
oświetlenie sceny: Jacek Mrożkiewicz
napisy: Natalia Krasilnikova, Lena Tworkowska