Instytut Teatralny zaprasza 16 września o godz. 18:30 na wydarzenie z cyklu „Słowem o musicalu”, czyli rozmowę z Wojciechem Kościelniakiem – Laureatem Nagrody Musicalowej im. Maryny Miklaszewskiej za wybitne osiągnięcia. Rozmowa odbędzie się w Teatrze Collegium Nobilium na Scenie im. Jana Kreczmara (wejście przez Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza) przy ul. Miodowej 22/24 w Warszawie. Wstęp bezpłatny, obowiązuje rezerwacja miejsc pod adresem bilety@instytut-teatralny.pl.
Rozmowę w Wojciechem Kościelniakiem poprowadzi Joanna Biernacka-Płoska.
Wojciech Kościelniak
Reżyser i scenarzysta teatru muzycznego, pedagog. W roku 1988 ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie. Początkowo pracował jako aktor dramatyczny w Teatrze im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze oraz w Teatrze Polskim we Wrocławiu. W końcu lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zajął się reżyserią teatru muzycznego oraz reżyserią widowisk telewizyjnych. W latach 2002–2006 był dyrektorem Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, a w roku 2006 został dyrektorem artystycznym 27. Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Stale współpracuje z Krakowską Akademią Sztuk Teatralnych oraz Państwową Wyższą Szkołą Filmową i Telewizyjną i Teatralną, w których wraz ze studentami przygotował także szereg przedstawień dyplomowych. W roku 2015 uzyskał tytuł profesora sztuk teatralnych.
Wiele z jego przedstawień zyskało spotkało się z entuzjastyczną reakcją publiczności, m.in.: „Hair,” „Sen nocy letniej,” „Francesco,” „Lalka,” „Bal w operze,” „Chłopi,” „Zły,” „Wiedźmin” oraz wiele innych. Jego talent reżyserski doceniano w teatrach w Gdyni, Wrocławiu, Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Słupsku i Krakowie.
Jego poszukiwania twórcze konsekwentnie zmierzają w stronę nowego myślenia o teatrze muzycznym i są próbą wypełnienia luki pomiędzy operą i operetką a klasycznym musicalem broadwayowskim. Pełnymi garściami czerpie z dostępnych środków teatralnych, stara się jednak aby całość była podporządkowana jednej, spójnej wizji. Pracę nad musicalem zazwyczaj wywodzi od tekstu, który staje się fundamentem, na którym stawiane są kolejne piętra inscenizacji.
W 2023 roku został został uhonorowany prestiżową Nagrodą im. Maryny Miklaszewskiej za całokształt pracy artystycznej w dziedzinie musicalu i teatru muzycznego.