Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego od 26 maja rozpoczęły rekrutację na dwuletnie studia podyplomowe Pedagogika teatru – pierwsze i jedyne takie w Polsce! Zgłoszenia na rok akademicki 2025/2026 przyjmowane będą do 25 czerwca.
Pedagogika teatru zmienia myślenie o kulturze współczesnej. Inicjuje nowe praktyki artystyczne i edukacyjne. Demokratyzuje teatr i otwiera instytucje kultury. Studia podyplomowe współorganizowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Instytut Kultury Polskiej UW to pierwsze i jedyne certyfikowane kształcenie w obszarze pedagogiki teatru w Polsce. Ich unikatowy program opiera się na połączeniu zajęć teoretycznych i praktycznych, prowadzonych przez doświadczonych animatorów, badaczki, pedagogów i artystki.
Podyplomowe studia Pedagogika teatru
Tryb: zaoczny, zjazdy co 2 tygodnie w soboty (w godz. 11-18:30) i niedziele (w godz. 9-16:30)
Czas trwania: 4 semestry (2 lata)
Wymagania: tytuł licencjata lub wyższy; zainteresowanie teatrem i kulturą współczesną
Czesne: 1800 zł za semestr, 7200 zł za całe studia
Organizatorzy: Instytut Kultury Polskiej UW, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Rekrutacja i terminy
26 maja-25 czerwca – zapisy przez system IRK
2-4 lipca – rozmowy rekrutacyjne
Więcej o rekrutacji znajduje się TUTAJ.
Pedagogika teatru to jedna z dynamiczniej rozwijających się dziedzin w polskim życiu teatralnym. Przez dwie dekady od pojedynczych działań warsztatowych z widzami w Instytucie Teatralnym rozwinęła się w długofalowe programy edukacyjne oraz zmieniła instytucje kultury. W niejednym teatrze funkcjonują już działy pedagogiki teatru odpowiedzialne za inspirowane spektaklami procesy rozwojowe, edukacyjne i warsztatowe, a także budowanie strategii relacji z widzami.
Od dwóch lat pedagożki i pedagodzy teatru obchodzą 7 października Ogólnopolski Dzień Pedagogiki Teatru, który stał się okazją do spotkania środowiska, aktualizowania swoich umiejętności, wymiany doświadczeń i podtrzymywania dyskusji o potrzebach.
Pedagogika teatru pozwala rozwijać kompetencje przyszłości. Daje narzędzia do pracy z ludźmi z poszanowaniem różnorodności ich poglądów i doświadczeń. Pomaga uruchamiać i uwzględniać głos każdej z osób i prowadzić do twórczej wymiany między nimi. Jest także jednym z narzędzi w pracy teatralnej i edukacyjnej, które pozwalają zatroszczyć się o dobrostan zarówno zespołów artystycznych, jak i widzów oraz uczestników procesów warsztatowych i edukacyjnych.
Jeśli chcesz:
- wiedzieć jak w niepewnej rzeczywistości planować procesy teatralne z uważnością na potrzeby uczestniczek i uczestników,
- pozyskać wiedzę o współczesnym teatrze, sposobach pracy z grupami i łączyć ją z praktykowaniem,
- stać się częścią grupy, w której możesz wymienić się doświadczeniami i refleksjami,
- odkrywać użyteczność języka teatralnego dla budowania relacji
… to te studia są dla Ciebie!
Przez dziesięć lat istnienia studiów ukończyło je ponad 160 osób pochodzących z różnych stron Polski, z dużych miast i mniejszych miejscowości, realizujących działania edukacyjne i partycypacyjne w teatrach, szkołach, domach kultury i niezależnych projektach artystyczno-społecznych.
Studia skierowane są do osób artystycznych, animatorów i animatorek, nauczycieli, nauczycielek, osób pracujących w sektorze kultury zainteresowanych teatrem współczesnym oraz projektowaniem warsztatów i działań partycypacyjnych w instytucjach kulturalnych, edukacyjnych i w projektach artystyczno-społecznych.
Studia przygotowują do:
- pracy teatralnej z różnymi grupami w szkołach, teatrach, ośrodkach; kultury, warsztatach terapii zajęciowej, domach pomocy społecznej, organizacjach pozarządowych i społecznościach lokalnych,
- prowadzenia warsztatów teatralnych oraz innych działań edukacyjnych i animacyjnych,
- inicjowania i prowadzenia grup teatralnych i projektów partycypacyjnych.
W programie znajdują się:
- zajęcia teoretyczne, m.in. kategorie kultury, teorie teatru, teatr społeczny,
- warsztaty z reżyserii, pracy z ciałem, słowem, przestrzenią i dźwiękiem i inne,
- konwersatoria przygotowujące do pracy w grupie, m.in. psychologia rozwojowa i edukacja alternatywna,
- wizyty studyjne wprowadzające w kontekst instytucjonalny działań pedagogiczno-teatralnych.
Wśród wykładowców m.in.:
Michał Buszewicz, dr Zofia Dworakowska, Agata Etmanowicz, Agata Harz, prof. Leszek Kolankiewicz, dr hab. Piotr Morawski, Justyna Sobczyk, Bogumiła Stachurska, dr Barbara Tybulewicz, dr Marzenna Wiśniewska i Stowarzyszenie Pedagogów Teatru.