fbpx
Wrześniowe premiery w ramach 5. edycji OFF Polska

Wrześniowe premiery w ramach 5. edycji OFF Polska

Zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi premierami spektakli teatrów niezależnych powstałych podczas Programu.
opublikowano 6 października 2025
Premiery spektakli w ramach 5. edycji OFF Polska odbywają się od maja do końca października 2025 roku. W ramach tegorocznej odsłony programu powstanie łącznie 18 spektakli teatrów niezależnych, które zdobyły dofinansowanie na produkcję i eksploatację. We wrześniu odbyło się 5 kolejnych premier: Fundacji Teatr PAPAHEMA, Stowarzyszenia Rozwoju Gitarystyki Polskiej, Fundacji Wolny Teatr Białoruski, Stowarzyszenia Form Różnych w Łańcucie oraz Fundacji Migawka.

 

Wrzesień otworzyła premiera spektaklu Teatru PAPAHEMA „OFF-KABARET PRZEDSTAWIA: Sally, Adolf i cała reszta” według tekstu Heleny Radzikowskiej, który wyreżyserowany został przez cały zespół. Spektakl inspirowany jest powieścią „Pożegnanie z Berlinem” Christophera Isherwooda i kultowym filmem „Kabaret” Boba Fosse’a –nie zabrakło więc w nim piosenek, tańca, lalkarskich popisów i wielu innych atrakcji. „Kabaret” wraca po latach tam, skąd się wywodzi – do klubowej, groteskowej potyczki z rzeczywistością, krótko mówiąc: do offu.

Jak piszą twórcy i twórczynie: „Berlin dwudziestolecia międzywojennego tańczył na wulkanie. Jego mieszkańcy próbowali zaznać szczęścia na przekór niesprzyjającym okolicznościom. W tym dążeniu lekceważyli niepokojące sygnały. Dystans między Berlinem sprzed stu lat a współczesną Warszawą niebezpiecznie się skraca. Płaszczyzny czasoprzestrzenne nakładają się. Świat może zawalić się przed świtem. Bawmy się zatem, jakby jutra miało nie być”.

Premiera odbyła się 3 września w Teatrze Rampa w Warszawie.

fot. Marek Zimakiewicz
fot. Marek Zimakiewicz
fot. Marek Zimakiewicz
fot. Marek Zimakiewicz
fot. Marek Zimakiewicz
fot. Marek Zimakiewicz

Jako druga we wrześniowej kolejce ustawiła się premiera Stowarzyszenia Rozwoju Gitarystyki Polskiej, czyli „Psy i ludzie” („Собаки і люди”) w reżyserii Greta Oto na podstawie sztuki ukraińskiego dramatopisarza Vyacheslava Volkonsky’ego o tym samym tytule.

Akcja spektaklu rozgrywa się w schronisku o wiele mówiącej nazwie „Ostatnia Iskra Nadziei”, prowadzonym przez Liudkę – kobietę, która ratuje psy z terenów przyfrontowych, karmi je, myje i za opłatą szuka im nowego domu. Za zamkniętymi drzwiami to miejsce dalekie jest jednak od bezpiecznej przystani. Granica pomiędzy opieką a przemocą przesuwa się każdego dnia, a podział na to, co „ludzkie” i „zwierzęce”, zaczyna się zacierać. Przed rosyjską inwazją na Ukrainie mieszkało około 750 tysięcy psów i ponad pięć milionów kotów. Dziś nikt nie wie ile z nich przetrwało, ile zginęło w bombardowaniach, a ile wciąż błąka się po ruinach, nawołując właścicieli, którzy nigdy nie wrócą. Ich liczba rośnie z każdym tygodniem wojny — a czas na pomoc kurczy się szybciej, niż ktokolwiek chce przyznać.

Premiera odbyła się 4 września w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie.

Kolejną premierą był „Urząd przyjemności” stworzony przez Fundację Wolny Teatr Białoruski w reżyserii Yuli Shevchuk i Ramana Shytsko na podstawie oryginalnej sztuki Ramana Shytsko.

Spektakl to wielowymiarowa, satyryczna i surrealistyczna opowieść o świecie, w którym codzienność przeplata się z absurdem, a życie prywatne z bezduszną biurokracją. Spektakl ukazuje losy Macieja – Antychrysta, męża i ojca, który każdego dnia próbuje odnaleźć sens istnienia, balansując pomiędzy obowiązkami, pragnieniami i własnymi słabościami. Przedstawienie łączy elementy czarnego humoru, satyry i metafizycznej przypowieści. To spektakl o poszukiwaniu domu, wspólnoty i bliskości w świecie pełnym chaosu, rytuałów i absurdów. Uniwersalny w swojej wymowie, nie odnosi się do żadnej konkretnej rzeczywistości politycznej czy narodowej – dotyka doświadczeń wspólnych każdemu człowiekowi.

Premiera odbyła się 20 września w Warszawie.

Spektakl „W sam las” Stowarzyszenia Form Różnych to spektakl sensoryczny w reż. Natalii Kozy, który został stworzony z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich rodzicach i opiekunach. Łączy on teatr, muzykę i ruch w bezpiecznej, przyjaznej sensorycznie przestrzeni.

Widzowie – zarówno mali, jak i duzi – znajdują się na scenie, która zamieniła się w zmysłowy, pachnący i miękki las. Elementy natury, dźwięki przyrody, subtelne światła oraz możliwość swobodnego poruszania się sprawiają, że spektakl staje się doświadczeniem, które angażuje całe ciało i wszystkie zmysły. Wydarzenie dedykowane jest dzieciom od 0 do 4 lat, rodzinom z dziećmi o zwiększonej wrażliwości sensorycznej (również w spektrum autyzmu) oraz osobom z niepełnosprawnością intelektualną (w każdym wieku). Twórcom i twórczyniom zależało na tym, aby pokazać, że teatr może być czuły, spokojny i przyjazny sensorycznie. W trakcie spektaklu dzieci mogą się poruszać, dotykać, eksplorować i współtworzyć, a rodzice mają szansę zobaczyć świat oczami swojego dziecka.

Premiera odbyła się 20 września w Miejskim Domu Kultury w Łańcucie.

Ostatnią premierą września jest spektakl „Bóle Fantomowe” Fundacji Migawka w reż. Dominiki Feiglewicz-Penarskiej według tekstu Pawła Feiglewicz-Penarski, który odpowiada także za muzykę. Monodram oparty jest na prawdziwej historii Magdaleny Sipowicz – tłumaczki polskiego języka migowego, która jako pasażerka przeżyła katastrofę kolejową pod Szczekocinami w 2012 roku. W wyniku tego tragicznego wypadku Magdalena doznała poważnych obrażeń, a jej prawa noga została amputowana.

Na podstawie wielogodzinnych rozmów z Magdaleną, Paweł Feiglewicz-Penarski stworzył tekst o bólu, którego nie widać. O ciele, które pamięta. O duszy, która podróżuje. O zrozumieniu i odnalezieniu siebie. Magdalena Sipowicz jako tłumaczka PJM stawała się mostem między ludźmi a ich emocjami i historiami. Teraz to jej własna, osobista opowieść staje się głosem na scenie. Głosem kobiety, która przeżyła wiele i odważyła się mówić o tym, co zazwyczaj zostaje przemilczane. To opowieść o kobiecie zmielonej i wyplutej na nowo do życia – życia z bólem rwącym, miażdżącym, palącym.

Premiera odbyła się 24 września w Cricotece w Krakowie.

KOORDYNACJA

Krzysztof Olichwier – koordynator
tel.: +48 733 916 116
offpolska@instytut-teatralny.pl

Adrianna Łakomiak
tel. +48 790 219 211
alakomiak@instytut-teatralny.pl

PROMOCJA (kontakt dla mediów)

Aleksandra Urban
tel. +48 730 116 120 
aurban@instytut-teatralny.pl


OFF Polska

Rozpoczęty w 2021 roku program dla teatrów offowych i niezależnych, którego celem jest wsparcie produkcji i eksploatacji spektakli. Dofinansowania projektów umożliwiają poszukiwania twórcze i realizację autorskich projektów artystycznych. Wspierają też profesjonalizację teatru offowego w obszarze produkcji, dokumentacji i promocji spektakli oraz otwieranie ich na wyzwania związane z dotarciem do widza i poszerzania grona odbiorców.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Powiązane

Zobacz również