Z okazji Dnia Edukacji Narodowej Instytut Teatralny udostępnia bezpłatny pakiet materiałów dla Nauczycieli i Nauczycielek. Doceniamy Waszą codzienną pracę i ogromny wkład, jaki wnosicie w kształtowanie pasji u młodych ludzi. Rozumiemy jak wielkie wyzwania składają się na Waszą pracę, i jak często brakuje przestrzeni na to, by zadbać o swój dobrostan. Materiały powstały w ramach Teatroteki Szkolnej.
Teatroteka Szkolna to program prowadzony przez Dział Pedagogiki Teatru Instytutu Teatralnego. Jego głównym celem jest wspieranie nauczycielek i nauczycieli, którzy chcą sięgać po teatr podczas swojej pracy w szkole. W tym celu prowadzimy stronę teatrotekaszkolna.pl, na którym zamieszczamy konspekty zajęć z wykorzystaniem prostych działań teatralnych oraz informacje o organizowanych przez nas wydarzeniach (warsztatach oraz webinarach) dla osób zajmujących się edukacją teatralną w szkołach i teatrach.
Na portalu teatrotekaszkolna.pl oferujemy bezpłatny dostęp do:
- konspektów zajęć pogrupowanych według poziomów nauczania;
- propozycji działań wykorzystujących elementy teatru w edukacji wczesnoszkolnej, na lekcjach języka polskiego (scenariusze pozwalają również na omówienie lektur szkolnych) i godzinach wychowawczych;
- inspiracji na zajęcia dodatkowe, np. w ramach koła teatralnego, recytatorskiego, a także pomysły na szkolne akademie i projekty artystyczne;
- nagrań video przykładowych ćwiczeń teatralnych oraz lekcji poprowadzonych według naszych konspektów (m.in.: jak zrobić lalkę czy pejzaż cieniowy);
- publikacji tematycznych dotyczących dobrostanu nauczycieli oraz przygotowań do szkolnych przedstawień.
W zasobach Teatroteki Szkolnej znajdziecie gotowe do pobrania materiały:
„Refleksyjnik”
Publikacja ma formę zeszytu ćwiczeń – zostawiłyśmy miejsce na komentarze, notatki, rysunki i uzupełnienie odpowiedzi w zadaniach. Mamy nadzieję, że przygotowany w ten sposób materiał stanie się inspiracją do przemyślenia swojego sposobu teatralnej pracy!
„Refleksyjnik” składa się z trzech części:
Zainspiruj się!
Zamieszczamy tu zbiór rozmów z czterema nauczycielkami i nauczycielem. Łączy ich chęć traktowania teatru jako przestrzeni, w której młodzi ludzie mogą mówić o ważnych dla nich sprawach.
Poznaj inne punkty widzenia!
Uczniowie często pracują teatralnie nie tylko w szkole, ale też w lokalnych ośrodkach kultury. Przygotowałyśmy kwestionariusz zawierający pytania do osób prowadzących dziecięce i młodzieżowe amatorskie grupy teatralne. Sześć instruktorek udziela w tej części odpowiedzi na zadane przez nas pytania.
Przywołaj wspomnienia, zaplanuj zmiany!
Ta część składa się z zadań uporządkowanych w sposób, który pozwala czytelniczkom i czytelnikom przeanalizować ostatnio realizowany spektakl teatralny z wielu perspektyw. Zapraszamy w niej do rysowania, robienia kolaży, zdjęć, uzupełniania tekstów. To okazja, by przywołać wspomnienia i spojrzeć na nie z dystansu oraz zastanowić się, co i w jaki sposób można zmienić w swoich teatralnych działaniach w szkole.
Mamy nadzieję, że lektura i uzupełnianie „Refleksyjnika” okaże się dla czytelniczek i czytelników ważnym doświadczeniem!
„Ćwiczenia z dobrostanu – zeszyt dla nauczycielek i nauczycieli”
Zeszyt zawiera zestaw zadań, które pomogą Ci w określaniu indywidualnych potrzeb i wyborze sposobów dbania o siebie. Jego celem jest wsparcie w poszukiwaniu własnego klucza do dobrostanu i tworzeniu na tej podstawie codziennych praktyk. Na notes składa się wstęp teoretyczny prof. Jacka Pyżalskiego i dziesięć zestawów zadań do indywidualnej pracy. Możesz je potraktować jako program działań rozłożony na cały rok szkolny lub swobodnie korzystać z przedstawionych pomysłów. Mamy nadzieję, że praca z notesem pozwoli jego użytkowniczkom i użytkownikom w przyjemny sposób rozwijać odwagę dbania o siebie!
„Teatr wspiera. Godzina wychowawcza z Teatroteką Szkolną”
Materiał powstał, aby pomóc Wam w prowadzeniu zajęć z Waszymi klasami. To zbiór scenariuszy lekcji podzielony na cztery obszary: budowanie relacji (integracja), praca z emocjami, otwieranie na różnorodność, rozwijanie uważności.
Znajdziecie w nim szesnaście konspektów zajęć do wykorzystania podczas godzin wychowawczych w klasach IV–VIII szkoły podstawowej. Chcemy w ten sposób wesprzeć Was w dbaniu o dobrostan klas, które są pod Waszą opieką.
Zachęcamy do korzystania w twórczy sposób z materiałów edukacyjnych, które oddajemy do Waszych rąk. Możecie realizować scenariusze w całości, korzystać z pojedynczych modułów i dowolnie je adaptować w zależności od Waszych potrzeb, wyzwań wychowawczych oraz możliwości i gotowości klasy. Jeśli zamieszczone tu konspekty zainspirują Was do sięgania po teatr na godzinie wychowawczej, zapraszamy do szukania kolejnych pomysłów na portalu. Baza Teatroteki Szkolnej zawiera bogaty zbiór inspiracji do takiej pracy.
