Spektakl prezentowany w ramach idiomu OH MAN, OH MACHINE CZŁOWIEK-MASZYNA na Malta Festival 2013 |
___________________________________________________________________________________________
Trzeci spektakl Marty Górnickiej to kontynuacja prowadzonej przez reżyserkę pracy nad stworzeniem nowoczesnego CHÓRU tragicznego, w której centrum leży krytyczna refleksja nad człowiekiem ustanawianym przez kulturowe, społeczne, ekonomiczne i religijne normy. Tym razem głos CHÓRU wymierzony jest w rzeczywistość powszechnego urynkowienia. To ciało/głos społeczeństwa zakleszczonego między terrorem bezrobocia a wymogiem pracy ponad siły. Na scenie staje chór performerów, by wykonać ekstatyczne requiem dla systemu, w którym wolność zmieniła się w technologię władzy. Libretto wykorzystuje wiersze Władysława Broniewskiego, fragmenty przemówień, listów, dziecięcych wyliczanek, które CHÓR zderza z dyskursem filozoficznym, hasłami reklamowymi, socrealistyczna pieśnią i heavy metalem.
„Jestem całopalną ofiarą każdego systemu” – pisał o sobie Broniewski, ujawniając dramatyczne napięcie między miażdżącą presją ideologii, a wiarą w siłę poetyckiego słowa, które miało zarazem rewolucjonizować świat i ratować podmiotowość. Dziś te teksty, przepisane na chórową maszynerię zbiorowego ciała i głosu, uderzają z nieprawdopodobną siłą. Rewolucyjne wiersze z lat 30-tych brzmią jak korporacyjna pieśń performansu efektywności.
„REQUIEMASZYNA” to esej o relacji języka i władzy. Punktem wyjścia dla tej pracy stał się rytmiczno-robotyczny język wierszy Broniewskiego i jego wstrząsający poetycki życiorys, który zmiksował się w mojej głowie z kampanią reklamową Benettona Zostań bezrobotnym roku, Marszem Imperialnym z „Gwiezdnych Wojen”, dźwiękiem przeżartej rakiem krtani poety. Zależało mi na tym, by obnażyć totalitaryzm współczesnych strategii nadzoru i dyscypliny; mechanizmy, które zmieniają mieszkańców neoliberalnego raju w armię robotników/robotów.(Marta Górnicka, reżyserka)
Producenci dziękują Marii Pijanowskiej-Broniewskiej i Ewie Zawistowskiej za wyrażenie zgody na wykorzystanie w spektaklu tekstów Władysława Broniewskiego.
premiera: 24 marca 2013 r.czas trwania: 50 minut (bez przerwy)
Prapremiera: 24.03.2013 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, WarszawaPremiera francuska: 22.05.2013 La Filature – Scène Nationale, MulhousePremiera niemiecka: 14.06.2013 Ringlokschuppen, Mülheim an der Ruh
BILETY:
Wejściówki w cenie 15 zł dostępne na stronie Malta Festival.
ADRES:
Stara Rzeźniaul. Garbary 101/111, Poznańzobacz mapę
TWÓRCY:
Libretto na podstawie tekstów Władysława BroniewskiegoKoncept, libretto, reżyseria: Marta GórnickaPartytura: IENKonsultacja literacka: Agata AdamieckaChoreografia: Anna GodowskaScenografia: Robert RumasKostiumy: Arek ŚlesińskiKierowniczka produkcji: Monika SadkowskaInspicjent: Marek Susdorf
Wykonawcy:Antoni Beksiak, Justyna Chaberek, Maciej Dużyński, Wojciech Galeński, Michał Głowacki, Bartosz Grędysa, Anna Jagłowska, Mateusz Jaworski, Borys Jaźnicki, Ewa Konstanciak, Adam Konowalski, Wiesław Kowalski, Zbigniew Kowalski, Grzegorz Kuraszkiewicz, Piotr Antoni Kurjata, Janusz Leśniewski, Maciej Łagodziński, Kamila Michalska, Grzegorz Milczarczyk, Jakub Mróz, Kamil Pecka, Magdalena Roma Przybylska, Anna Rączkowska, Dominika Stefańska, Dawid Wawryka, Anna Wodzyńska, Łukasz Wójcicki, Marcin Zarzeczny
Producent:Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Koproducenci:La Filature – Scène NationaleThéâtre National de StrasbourgLe Maillon – Théâtre de StrasbourgRinglokschuppen – Mülheim an der Ruhr