Wykład będzie poświęcony równoległej lekturze ogólnych rozważań Alaina Badiou nad specyfiką i możliwościami teatru, ze szczególnym uwzględnieniem jego zdolności do kreowania idei, oraz spektaklu Weroniki Szczawińskiej „Jak być kochaną”. Ruch od ogółu do konkretu i z powrotem będzie miał na celu postawienie pytania nie tyle o to, czy kategorie Badiou można zastosować do analizy konkretnego spektaklu, ile raczej o możliwość sytuacji odwrotnej, w której to spektakl modyfikuje, rozwija i przemieszcza teorię, uczestnicząc w ten sposób w jej tworzeniu.
prowadzenie: Paweł Mościcki
FILOZOFIE TEATRU
„Filozofie teatru” to cykl wykładów poświęconych rozpoznaniu relacji, w jakie z teatrem, dramatycznością i performatywnością wchodzi współczesna myśl filozoficzna. Jest to przepływ intensywny i wielostronny: filozofia chętnie posługuje się językiem teatru czy sztuk performatywnych, teatr stanowi pozostającą w nieustannym ruchu filozoficzną metaforę. Praktyka myśli i praktyka sceny splatają się, przenikają i współ-pracują. Cykl wykładów „Filozofie teatru” służy oświetleniu tej sceny, na której spotykają się pojęcia i ciała, na której filozof występuje jako performer, a spektakl jest zdarzeniem myśli.
Program:
23 stycznia 2014, g. 18:00Tomasz Kubikowski „Móc się jawić. Początki ery performansu”
27 lutego 2014, g. 18:00Anna Burzyńska „Jacques Derrida: filozof jako performer”
27 marca 2014, g. 18:00Jakub Majmurek „W stronę nowego pojęcia spektaklu?”
24 kwietnia 2014, g. 18:00Jakub Momro „Ekspozycja. Teatr (w) dekonstrukcji”
12 czerwca 2014, g. 18:00Łucja Iwanczewska „Teatr Kantem – odgrywania historycznej teraźniejszości”