„Teatr Kantem – odgrywanie historycznej teraźniejszości” – wykład Łucji Iwanczewskiej.
Teatr jako dziedzina publiczna ustanawiana jest przez krytyków i widzów, nie zaś przez aktorów i wytwórców – by użyć kategorii opisowych Immanuela Kanta – ale krytyk i widz znajdują się w każdym aktorze i wytwórcy – są to dwie możliwości tego samego podmiotu. Warto przyjrzeć się polskiemu teatrowi ostatniej dekady za pomocą analitycznej strategii interpretacji jako władzy sądzenia i związanych z nią procedur wytwarzania – odgrywania, powtarzania – historycznej teraźniejszości i jej czynnych podmiotów (od widza do aktora politycznego). Przede wszystkim zaś procedurze wytwarzania historii, ukazanej w ponownych jej odgrywaniach, urzeczowieniach i przemocy przedstawień. Myśl Kanta długo znajdowała się poza obszarem myśli i praktyki teatralnej. Już czas dać przedstawienie pewnej historycznej teraźniejszości.
prowadzenie: Łucja Iwanczewska
FILOZOFIE TEATRU
„Filozofie teatru” to cykl wykładów poświęconych rozpoznaniu relacji, w jakie z teatrem, dramatycznością i performatywnością wchodzi współczesna myśl filozoficzna. Jest to przepływ intensywny i wielostronny: filozofia chętnie posługuje się językiem teatru czy sztuk performatywnych, teatr stanowi pozostającą w nieustannym ruchu filozoficzną metaforę. Praktyka myśli i praktyka sceny splatają się, przenikają i współ-pracują. Cykl wykładów „Filozofie teatru” służy oświetleniu tej sceny, na której spotykają się pojęcia i ciała, na której filozof występuje jako performer, a spektakl jest zdarzeniem myśli.
Program:
23 stycznia 2014, g. 18:00Tomasz Kubikowski „Móc się jawić. Początki ery performansu”
27 lutego 2014, g. 18:00Anna Burzyńska „Jacques Derrida: filozof jako performer”
27 marca 2014, g. 18:00Jakub Majmurek „W stronę nowego pojęcia spektaklu?”
24 kwietnia 2014, g. 18:00Jakub Momro „Ekspozycja. Teatr (w) dekonstrukcji”
12 czerwca 2014, g. 18:00Łucja Iwanczewska „Teatr Kantem – odgrywania historycznej teraźniejszości”