17 lutego 2015, g 18:00TAMARA, czyli PIERWSZY MILION
Teatr to zwierciadło transformacji, a zwłaszcza teatr w Pałacu Kultury i Nauki zamienionym na czas przedstawienia w luksusową rezydencję. „Tamara” w Teatrze Studio kreuje aspiracje społeczne, zdradza ciągoty władzy i upodobania nowych elit. W tym czasie, w drugim skrzydle Pałacu, w Teatrze Dramatycznym młodzież otrzymuje swoją porcję tęsknot w musicalu „Metro”. Między jednym skrzydłem Pałacu a drugim rozciąga się morze szczęk.Pierwszy wykład Joanny Krakowskiej w ramach ostatniej odsłony multimedialnego projektu TEATR PUBLICZNY. PRZEDSTAWIENIA obejmującego historię polskiego teatru od oświecenia przez wiek XIX, dwudziestolecie międzywojenne i PRL po współczesność. DEMOKRACJE. PRZEDSTAWIENIA to historia teatru po roku 1989. Spotkają się tu wątki podejmowane w poprzednich cyklach, aby na koniec postawić kluczowe pytanie o misję teatru publicznego i jego odpowiedzialność za kształt demokracji.
WSTĘP WOLNY
STRONA INTERNETOWA:
ADRES:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
DEMOKRACJA. PRZEDSTAWIENIA
Spróbujmy opowiedzieć historię III RP w dziewięciu przedstawieniach. Spróbujmy opowiedzieć historię teatru publicznego po roku 1989, przyjmując, że jest to zarazem historia polskiej demokracji – od transformacji ustrojowej przez doświadczenia przemian obyczajowych i mentalnych po włączenie w system globalnych zależności i konfliktów. Teatr w Polsce nie tylko towarzyszył tym procesom, ale w wielu z nich był aktywnym udziałowcem, niektóre zaś wręcz inspirował. Teatr – mimo swej chwilami mocno niepewnej sytuacji, mimo nacisków i ataków, jakim podlegał, mimo konfliktów pokoleniowych, światopoglądowych i kulturowych, a może właśnie dzięki temu, że nie chciał trzymać się od nich z dala – stał się zwierciadłem napięć społecznych, niepokojów i problemów, które ryzykownie i śmiało wyciągał na jaw.
Zmiany, jakim podlegał w ostatnich dekadach dyskurs publiczny, są w dużej mierze winą i zasługą teatru. Rozpoznań, które stają się dziś podstawą politycznych dyskusji, pierwotnie dokonywano na scenie. Diagnozowanie chorób demokracji, wrzodów historii i dolegliwości kultury stało się po roku 1989 domeną teatru.
Dziewięć przedstawień teatralnych to zarazem dziewięć kluczowych spraw w polskim życiu publicznym, dziewięć potencjalnych konfliktów światopoglądowych i dziewięć propozycji organizowania wiedzy o kulturze. W cyklu DEMOKRACJA. PRZEDSTAWIENIA spotkają się wątki podejmowane w poprzednich cyklach, aby na koniec postawić kluczowe pytanie:o misję teatru publicznego i jego odpowiedzialność za kształt demokracji.
Wykładom towarzyszą projekcje filmów found footage autorstwa Ewy Hevelke, Michała Januszańca i Joanny Krakowskiej oraz strona www.teatrpubliczny.pl.
PROGRAM:
17.02.2015, g. 18:00TAMARA, czyli Pierwszy milion
3.03.2015 g. 18:00MŁODA ŚMIERĆ, czyli Beznadzieja
24.03.2015, g. 18:00OCZYSZCZENI, czyli Niech nas zobaczą
14.04.2015, g. 18:00TRANSFER!, czyli Archiwum
5.05.2015, g. 18:00BYŁ SOBIE POLAK POLAK POLAK I DIABEŁ, czyli Prowincja rewolucje
19.05.2015, g. 18:00JACKIE. ŚMIERĆ I KSIĘŻNICZKA, czyli Gender
2.06.2015, g. 18:00PERSONA. TRYPTYK MARILYN / BIAŁA BLUZKA, czyli Władza
23.06.2015, g. 18:00DETROIT, czyli Rozczarowanie
1.09.2015 – BURMISTRZ, czyli Żydziwykład dostępny tylko w internecie na naszym kanale YouTube
JOANNA KRAKOWSKA
Absolwentka filologii angielskiej Uniwersytetu Warszawskiego, pracuje w Instytucie Sztuki PAN. Wice-naczelna miesięcznika „Dialog”, historyczka teatru współczesnego, eseistka, tłumaczka, redaktorka. Pod jej redakcją ukazały się między innymi: „Teatr drugiego obiegu” (2000), „Aktor teoretyczny” (2002), „Teatr. Rekonstrukcje” (2004). Współredagowała antologię „(A)pollonia. Twenty First Century Polish Drama and Texts For the Stage” (2014). Wspólnie z Krystyną Duniec wydała dwie książki: „Soc i sex. Diagnozy teatralne i nieteatralne” (2009), nagrodzoną w konkursie Fundacji Kultury oraz „Soc, sex i historia” (2014). Jest autorką monografii „Mikołajska. Teatr i PRL” (2011), nominowanej do nagród Gryfia i Nike oraz Nagrody Historycznej im. Kazimierza Moczarskiego.