Polska wystawa nagrodzona na PQ zawita do Katowic i Wrocławia

Polska wystawa nagrodzona na PQ zawita do Katowic i Wrocławia

Jesienią we Wrocławiu oraz w Katowicach zobaczyć będzie można polską instalację „Post-Apocalypsis”, nagrodzoną Złotym Medalem na czerwcowym Praskim Quadriennale ...
opublikowano 3 lipca 2015

Jesienią we Wrocławiu oraz w Katowicach zobaczyć będzie można polską instalację „Post-Apocalypsis”, nagrodzoną Złotym Medalem na czerwcowym Praskim Quadriennale  – największym na świecie wydarzeniu wystawienniczym poświęconym projektowaniu przestrzeni. Ekspozycja, która na PQ 2015 zdobyła dla Polski pierwszy od 36 lat medal, zaprezentowana zostanie w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego oraz w Centrum Scenografii Polskiej działającym przy Muzeum Śląskim.

Tegoroczna, trzynasta edycja PQ była dla Polski wyjątkowa. Nasz kraj przyjechał do Pragi z dwiema ekspozycjami głównymi – Narodową i Studencką oraz wziął udział we wszystkich projektach eksperymentalnych a wykłady polskich twórców (prof. Dariusza Kosińskiego i Wojtka Ziemilskiego) zostały włączone przez organizatorów do programu wydarzeń towarzyszących PQ.

Polska Ekspozycja Narodowa „Post-Apocalypsis”, nawiązująca do przedstawienia „Apocalypsis Cum Figuris” Jerzego Grotowskiego, od początku cieszyła się dużym zainteresowaniem publiczności. W ciągu 11 wystawienniczych dni odwiedziło ją kilkanaście tysięcy osób. Artystyczny wysiłek twórców (Agnieszki Jelewskiej – kuratorki, Michała Cichego, Pawła Janickiego, Michała Krawczaka, Rafała Zapały i zaproszonego do współpracy architekta oraz scenografa Jerzego Gurawskiego.) doceniło również jury, które nagrodziło „Post- Apocalypsis” pierwszym od 36 lat dla Polski Złotym Medalem.

„Post-Apocalypsis” we Wrocławiu i Katowicach

Nasza ekspozycja otrzymała nagrodę w prestiżowej kategorii „Sound Design”. Uzasadniając swój wybór jury zwróciło uwagę na „pomysłowe wykorzystanie dźwięku (rozstawione w przestrzeni wystawienniczej drzewa „przemawiały” tekstami polskich romantyków), jego subtelność a zarazem interaktywny charakter przestrzeni dźwiękowej odzwierciedlający współczesne koncepcje dotyczące relacji między naturą, ludźmi i technologią”.

Wkrótce własne zdanie na ten temat będą mogli wyrobić sobie widzowie w kraju bo już jesienią „Post-Apocalypsis” zostanie zaprezentowana w dwóch polskich miastach – we Wrocławiu (Instytut im. Jerzego Grotowskiego) oraz w Katowicach (Centrum Scenografii Polskiej przy Muzeum Śląskim).

A w Warszawie „Wesele, którego nie było”

Podczas tegorocznego PQ z entuzjastycznym przyjęciem zwiedzających spotkała się też prezentacja Macieja Nowaka i Anny Królikiewicz w sekcji „Makers”, w ramach której artyści z całego świata przygotowywali kulinarne performanse inspirowane przedstawieniami teatralnymi lub dramatami.

Polskich twórców zainspirowało „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. W małej Galerii Kaplicy Betlejemskiej zaprezentowali oni kulinarne fantazje na temat nieopisanych przez dramatopisarza a możliwych potrawach, które mogły znajdować się na weselnym stole w bronowickiej chacie. Działanie zatytułowane „Wesele, którego nie było” także będzie można obejrzeć w Polsce, a dokładniej – w Warszawie. I to już 29 sierpnia podczas dnia otwartego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (koordynatora wszystkich polskich ekspozycji na PQ 2015).

Rekordowe PQ

Zakończone kilka dni temu 13. Praskie Quadriennale, które w tym roku odbywało się pod hasłem „Podzielmy się przestrzenią: Muzyka, Pogoda, Polityka”), obejrzała rekordowa liczba widzów. Wszystkie wystawy zgromadziły aż 180 tysięcy ludzi.

Organizatorzy zapowiadali, że „pomimo bardzo poważnego charakteru poszczególnych tematów, PQ nie będzie smutną wystawą dla ekspertów – będzie żywe i demokratyczne, chaotyczne, anarchiczne i przerażające” oraz, że „stanie się przestrzenią dla prób, wątpliwości, interakcji i eksperymentów”. I to się udało. Dla porównania – 12. edycja PQ przyciągnęła „tylko” czterdzieści tysięcy zwiedzających.

W tym roku po raz pierwszy zdecydowano, że PQ przeniesie się do historycznego centrum Pragi, anektując 12 rozpoznawalnych miejsc stolicy Czech. Szczególną rolę przypisano też interakcji z widownią, w czym pomogły liczne działania o charakterze performatywnym, projekty site-specific, instalacje, działania w przestrzeni miejskiej. Artystom i kuratorom postawiono zadanie dzielenia się przestrzenią. Akredytowano sześć tysięcy profesjonalistów, studentów i gości z około dziewięćdziesięciu krajów. Wśród nich znalazły się takie światowe sławy, jak Robert Wilson i Rimini Protokoll.

Zobacz również