Akademia Ruchu – sztuka działania

Akademia Ruchu – sztuka działania

Dyskusja wokół książek „Tyle lat, co Polska Ludowa albo 45 lat od wtorku” Wojciecha Krukowskiego oraz „Akademia Ruchu. Teatr” pod redakcją Tomasza Platy.Udział...
opublikowano 17 stycznia 2016

Dyskusja wokół książek „Tyle lat, co Polska Ludowa albo 45 lat od wtorku” Wojciecha Krukowskiego oraz „Akademia Ruchu. Teatr” pod redakcją Tomasza Platy.

Udział wezmą: Małgorzata Dziewulska, Dariusz Kosiński, Jolanta Krukowska, Tomasz Plata. Prowadzenie: Agata Adamiecka-Sitek

Sala im. Wojciecha Krukowskiego, budynek Laboratorium, CSW Zamek Ujazdowski

Akademię Ruchu i jej lidera Wojciecha Krukowskiego pamiętamy dziś głównie jako klasyków polskiego performance art, prekursorów sztuki realizowanej w przestrzeniach publicznych. To zrozumiałe (Akademia przez ponad 40 lat z wielką konsekwencją wychodziła poza sale teatru czy galerii), ale i nie do końca sprawiedliwe. Dziedzictwo Krukowskiego i A.R. jest znacznie bogatsze i bardziej wielowymiarowe. Dwie opublikowane właśnie przez Instytut Sztuk Performatywnych, CSW Zamek Ujazdowski oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego książki to początek prac nad Archiwum A.R. – podjętych z intencją wprowadzenia owego dziedzictwa w główny nurt polskiej kultury.

„Tyle lat, co Polska Ludowa albo 45 lat od wtorku” jest autobiografią Wojciecha Krukowskiego, zredagowaną i przygotowaną do druku przez Tomasza Platę. Tom składa się z kilkuset krótkich prozatorskich fragmentów, obrazów wydobytych przez autora z pamięci pod koniec życia. To świadectwo konsekwencji, ale i nieustannej gotowości na zmianę. Patchwork wrażeń, wspomnień, śladów momentów szczególnych i epifanii. Wszystko razem na tle wielkiej i małej historii, wpisane w kontekst 45 lat Polski Ludowej.

Z kolei „Akademia Ruchu. Teatr” gromadzi teksty poświęcone siedmiu najważniejszym przedstawieniom teatralnym A.R. – od „Życia codziennego po Wielkiej Rewolucji Francuskiej” (1979) po „Piosenkę” (1995). Przywołanie ich wyraźnie uświadamia, że Akademia Ruchu była jednym z najważniejszych polskich teatrów eksperymentalnych ostatnich kilkudziesięciu lat, może nawet najważniejszym. Różna od teatrów Jerzego Grotowskiego czy Tadeusza Kantora, osobna na tle innych grup wyrosłych z nurtu studenckiego, intensywnie czerpała z doświadczeń sztuk wizualnych, tańca współczesnego i awangardowej muzyki, nigdy nie tracąc z pola widzenia sfery polityki i życia społecznego. Zbiór jest próbą uzupełnienia historii polskiego teatru o nowe wątki, a równocześnie przypomnienia tradycji, która powinna stać się ważnym punktem odniesienia także dla najmłodszego pokolenia rodzimych teatralnych eksperymentatorów.

Organizatorzy: Instytut Sztuk Performatywnych, CSW Zamek Ujazdowski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

ADRES:

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek UjazdowskiJazdów 2, 00-467 Warszawa

Zobacz również