41. Opolskie Konfrontacje Teatralne w nowej odsłonie

41. Opolskie Konfrontacje Teatralne w nowej odsłonie

Sześć spektakli rekomendowanych przez jury konkursu „Klasyka Żywa” oraz wydarzenia towarzyszące.
opublikowano 5 kwietnia 2016

Sześć spektakli rekomendowanych przez jury konkursu „Klasyka Żywa”, przedstawienia towarzyszące, a także czytania, koncerty, projekcje, spotkania z twórcami, dyskusje – już 5 kwietnia rozpoczynają się 41. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska”. Festiwal, który w tym roku odbędzie się w nowej formule, potrwa do 10 kwietnia. Jego organizatorem jest Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu a współorganizatorem Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

W przeglądzie głównym 41. OKT „Klasyka Polska” znalazły się spektakle wytypowane przez Jury I edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, zainicjowanego w związku z ubiegłorocznymi obchodami 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. Pierwszego dnia Konfrontacji (5 kwietnia) pokazany zostanie Fantazy Teatru Powszechnego w Warszawie w reżyserii Michała Zadary, a dzień później Samuel Zborowski Teatru Polskiego w Bydgoszczy w reżyserii Pawła Wodzińskiego.

W kolejnych dniach festiwalowa publiczność zobaczy Cara Samozwańca, czyli polskie na Moskwie gody Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w reżyserii Jacka Głomba, Faraona Teatru Wybrzeże w Gdańsku w reżyserii Adama Nalepy, Remusa Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku w reżyserii Remigiusza Brzyka, a ostatniego dnia (10 kwietnia) Grażynę Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie w reżyserii Radosława Rychcika.

W programie 41. OKT znalazło się także wiele zdarzeń towarzyszących, w tym trzy dodatkowe spektakle: [ˈdʑadɨ] Opolskiego Teatru Lalki i Aktora w reżyserii Pawła Passiniego, Rodzina Fundacji HI ART! z Warszawy w reżyserii Agaty Dyczko oraz Maria Stuart PWST w Krakowie w reżyserii Szymona Kaczmarka (spektakl zostanie pokazany w powstającej w opolskim teatrze Modelatorni).

Spektakle prezentowane podczas Opolskich Konfrontacji będzie oceniać jury społecznościowe, które powołane zostanie z lokalnych miłośników i pasjonatów teatru. Swoje nagrody będą przyznawać też dziennikarze i publiczność.

Podczas sześciu festiwalowych dni widzowie będą mogli również wysłuchać czytań klasyki na żywo w Radiu Opole, obejrzeć ekranizacje polskiej młodej dramaturgii teatralnej w ramach Teatroteki WFDiF (Miss HIV Macieja Kowalewskiego, w reżyserii Krzysztofa Czeczota, Nad Mariusza Bielińskiego, w reżyserii autora i Walentynę Julii Kijowskiej, Wojciecha Farugi, w reżyserii Wojciecha Farugi), wybrać się na koncerty młodych twórców – reprezentantów różnych nurtów muzycznych oraz na dyskusje i spotkania z artystami. 9 kwietnia odbędzie się panel z udziałem Mai Komorowskiej Jerzy Grotowski w Opolu – remiks, a w ostatni dzień festiwalowy dyskusja Interpretacja klasyki – perspektywy z udziałem dyrektorów teatrów i reżyserów.

Proponowana nowa formuła Opolskich Konfrontacji Teatralnych ma zachęcać widzów do żywego, twórczego poznawania i interpretowania rodzimej klasyki, która będzie obecna nie tylko na głównej scenie, ale także w innych – być może mniej oczywistych dla teatru – miejscach. „Nowe oblicze” Opolskich Konfrontacji Teatralnych ujawni się już w tym roku, a dopełni w przyszłym, kiedy na 42. OKT zagoszczą spektakle rekomendowane przez Komisję Artystyczną trwającej obecnie II edycji Konkursu „Klasyka Żywa”. To właśnie podczas 42. OKT Jury Festiwalu wyłoni zwycięzców Konkursu.

Organizatorem Opolskich Konfrontacji Teatralnych jest Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, a współorganizatorem w tym roku Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Sfinansowane zostaną ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, budżetu województwa opolskiego i Urzędu Miasta Opola.

Zobacz również