Polskie plakaty teatralne online

Polskie plakaty teatralne online

Polski plakat teatralny/Polish theatre poster – to nazwa dwujęzycznej wirtualnej wystawy, którą od dziś (6 grudnia) oglądać można na platformie Google Arts & Culture....
opublikowano 6 grudnia 2016

Polski plakat teatralny/Polish theatre poster – to nazwa dwujęzycznej wirtualnej wystawy, którą od dziś (6 grudnia) oglądać można na platformie Google Arts & Culture. Wystawa przygotowana przez Instytut Teatralny za pomocą ponad dwustu obiektów przedstawia skróconą historię polskiego plakatu teatralnego.

Teatrowi publicznemu w Polsce od początku jego istnienia towarzyszyły druki informacyjne. Początkowo były to afisze zawierające podstawowe informacje o przedstawieniu, z czasem dodatkowo wydawano plakat – specjalnie projektowaną do spektaklu  grafikę, której głównym zadaniem było przyciągnąć oko przechodnia i zwrócić jego uwagę na promowane teatralne wydarzenie.

Polski plakat teatralny rozwijał się wraz z plakatem artystycznym, przede wszystkim kulturalnym, stając się mniej więcej w połowie lat pięćdziesiątych 20 wieku osobnym zjawiskiem, znanym w  świecie jako polska szkoła plakatu. Złote lata trwały jeszcze około trzech dekad, rewolucyjną zmianę przyniosło – jak w wielu dziedzinach związanych z projektowaniem – wprowadzenie na szeroką skalę komputera, dającego nowe możliwości techniczne.

Wystawa stara się w miarę możliwości przedstawić skróconą historię polskiego plakatu teatralnego – zaczynając od druku towarzyszącego otwarciu Teatru Narodowego po przebudowie w roku 1891 i projektu Wyspiańskiego do „Wnętrza” Maeterlincka z 1899 roku, uznanego za wybitny, ustanawiający zasady nowoczesnej sztuki plakatu. Pokazuje jednak przede wszystkim główne zjawiska, jakie w polskiej sztuce plakatu teatralnego można wyodrębnić – zarówno artystyczne, warsztatowe (plakat malarski, typograficzny), jak i historyczne (plakaty do spektakli w stanie wojennym) czy tematyczne (plakaty związane z konkretnymi teatrami-wydawcami, plakat „muzyczny”). Dla ułatwienia odbioru całość została podzielona na działy (Off-teatr, Plakat niepokorny, Plakat frywolny itp.).

Wystawa prezentuje ponad 200 plakatów – w większości pochodzą one ze zbiorów Instytutu Teatralnego.

Scenariusz wystawy – Anna Mieczyńska-JerominekTłumaczenie – Agnieszka MrowińskaKoordynacja i współpraca – Klaudyna Desperat, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Polski plakat teatralny

ZOBACZ WYSTAWĘ

O Google Arts & Culture

Google Arts & Culture to nowy, wciągający sposób obcowania ze sztuką, historią oraz światowymi skarbami kultury, które pochodzą ze zbiorów ponad 1000 instytucji na całym świecie. Projekt został stworzony przez Google Cultural Institute, jest bezpłatny i dostępny dla wszystkich użytkowników internetu dzięki stronie www, a także mobilnie na iOSAndroid. Więcej o projekcie TUTAJ.

Zobacz również