fbpx
Nieopisywalne? Opis przedstawienia jako problem teatrologiczny

Nieopisywalne? Opis przedstawienia jako problem teatrologiczny

Seminarium warsztatowe Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych23 kwietnia 2018, godz. 11.30-16.30Prowadzenie: Wojciech Dudzik i...
opublikowano 23 kwietnia 2018

Seminarium warsztatowe Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych

23 kwietnia 2018, godz. 11.30-16.30Prowadzenie: Wojciech Dudzik i Dariusz Kosiński

Opisywanie przedstawień to ważny aspekt praktyki badań teatralnych. Instytut Teatralny zaprasza na kilkugodzinną otwartą dyskusję z udziałem Agaty Łukszy, Zbigniewa Majchrowskiego i Magdaleny Raszewskiej, Ewy Dąbek-Derdy, Doroty Jarząbek-Wasyl i Maryli Zielińskiej.

W roku 2017 redakcja Encyklopedii Teatru Polskiego zaproponowała badaczkom i badaczom polskiego teatru z całego kraju sporządzenie haseł z opisami kilkudziesięciu wybranych przedstawień z dziejów polskiej sceny, od Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego z roku 1578 po Oczyszczonych Sarah Kane w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego z roku 2001. W rezultacie konsultacji ze środowiskiem przeprowadzonej we współpracy z Polskim Towarzystwem Badań Teatralnych wybrano 70 najważniejszych przedstawień, których opisy stopniowo powstawały w ciągu minionego roku. Do początków 2018 na stronie ETP zamieszczono 32 opisy – kolejne czekają na publikację, są w procesie opracowania lub zostały zamówione. Po roku doświadczeń chcielibyśmy zaprosić wszystkich autorów i wszystkich zainteresowanych tego rodzaju problemem badawczym do wspólnej refleksji nad opisywaniem przedstawień teatralnych.

Opisy powstałe na potrzeby ETP prezentują różnorodne strategie i metodologie, perspektywy interpretacyjne i taktyki pisarskie. czasem są one wymuszane charakterem i rozmiarami materiału historycznego, niekiedy stanowią autorskie propozycje poszczególnych badaczek i badaczy (na czym redakcji Encyklopedii od początku zależało). Dysponując już całkiem bogatym materiałem, chcielibyśmy poddać go refleksji i dyskusji, zarazem powracając po latach do tak kiedyś interesującego teatrologów problemu opisu przedstawienia. Umieszczany przed laty w kontekście semiotyki (Grzegorz Sinko), strukturalizmu i fenomenologii (Tomasz Kubikowski), a później antropologii (Leszek Kolankiewicz) i teorii komunikacji (Wojciech Dudzik), dziś wydaje się jako temat namysłu przykuwać mniej uwagi, choć opisywanie przedstawień i ich poszczególnych aspektów nadal jest ważną częścią praktyki badań teatralnych.

Czy w ciągu minionych dekad coś się w tej materii zmieniło? Czy w jakikolwiek sposób wpłynęły na sposób opisywania przedstawień nowsze propozycje metodologiczne (np. performatyka, nowy materializm, gender studies, teoria afektu)? Czy i jak myślenie o opisie i – szerzej – o tym, co zostaje z przedstawienia, zmieniły koncepcje kwestionujące przekonanie o efemeryczności performansu i teatru (Diana Tylor, Rebecca Schneider, Dorota Sajewska)? Czy performatywne praktyki remixu, recyklingu i coveru oraz cały rozwijający się dynamicznie nurt studiów nad pamięcią i jej mediami powinny oddziaływać na praktyki opisowe? Czy – wreszcie – opis współczesnego przedstawienia jest w dalszym ciągu zadaniem dla badacza, skoro niemal każdy spektakl jest dziś rejestrowany (zapisywany) cyfrowo?

Te i inne pytania chcielibyśmy zadać uczestnikom seminarium, które odbędzie się w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie w dniu 23 kwietnia, przed coroczną uroczystością wręczenia nagród Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.

WSTĘP WOLNY

Udział w seminarium jest bezpłatny, wymaga jednak wcześniejszej rejestracji. Zgłoszenia: kduniec@instytut-teatralny.pl (do 30 marca 2018).

ADRES:

Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
poniedziałek 23.04.2018
11:30
11:30

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności