Przywrócić pamięć. Spacerownik po Kielcach Edwarda Kusztala.Spotkanie z cyklu Książka w teatrze
Edward Kusztal – kielecki aktor związany z Teatrem im. Żeromskiego, znany również z ról filmowych. Zmarł 1 września 2016 roku. Książka „Przywrócić pamięć”, to ostatnia rzecz, nad którą pracował – nie udało mu się jej skończyć, ale dzięki staraniom Fundacji jego imienia – została wydana. Jest to rodzaj przewodnika po Kielcach, który przypomina powojenne dzieje miasta na tle sytuacji szalejącego socjalizmu w Polsce. Książka ma charakter wspomnieniowy, gawędziarski. Pokazuje kultowe dla miasta miejsca, takie jak słynne kawiarnie, w których zbierała się śmietanka artystyczna, czy nieistniejący już Dom Dziecka przy ul. Wesołej, w którym dorastał. Nie brakuje również wspomnień o teatrze, w którym spędził większość swojego życia. Znajdziemy tu m.in. gawędy o aktorach, dyrektorach teatru i wielu zakulisowych wydarzeniach.
Spotkanie poprowadzi Jacek Sieradzki, a fragmenty książki przeczytają aktorzy związani z Kielcami: Anna Skaros i Krzysztof Wieczorek.
WSTĘP WOLNY
ADRES:
Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
Projekty
Książka w teatrze – cykl spotkań
Spotkania w Instytucie Teatralnym poświęcone najnowszym książkom o teatrze.
PRZEDMOWA DO KSIĄŻKI
Krzysztof Miklaszewski
A TO ….KUSZTAL…WŁAŚNIE ( PRZEDMOWA )
Był przez długie lata – j e d y n ą a k t o r s k ą g w i a z d ą kieleckiej sceny im. Żeromskiego. Posiadał bowiem – a to rzadka cecha w tym arcytrudnym zawodzie
– 2 – Przywołanie tego s i ó d m e g o z m y s ł u Kusztala , jaki stanowiła u m i e j ę t n o ś ć p r ze n i k l i w e j , a widocznej dobrze w Jego filmowym katalogu ról filmowych , o b s e r w a c j i otaczającej rzeczywistości, wydaje się konieczne i pouczające w kontekście Jego prozatorskich o b r a z k ó w, jakie zawiera Jego druga [ po tomie „Fajerką przez Kielce” (2011)] w, a oddawana dzisiaj – w pierwszą rocznicę śmierci aktora – Jego wspomnieniowa książeczka „Zachować pamięć”. I chociaż jest to rzecz niedokończona , bo aktor w czasie pracy nad nią zmarł ,to obraz rzeczywistości , w której Kusztal wzrastał i kształtował się, jest bardzo s m a k o w i t y .Przywołuje bowiem Kielce nie tylko w nieznanej nam t o p o g r a f i i powojennej biedy, ale – przede wszystkim – poprzez obraz bytujących wtedy w Świętokrzyskim l u d z i , którzy – w uporze i poświęceniu nadawali t e j z i e m i właściwe rodzajowi ludzkiemu o b l i c z e , stanowi zapis tych w a r t o ś c i ,o których nigdy – nam – ich sukcesorom – zapominać się nigdy nie godzi. W Autorskim Wstępie [„Groch z kapustą po…kielecku”], Kusztal świadomie nawiąże jeszcze do zapisków „Fajerki” tzn. do nieokiełznanego natłoku wspomnień. Ale już w następnych częściach książki ten wspomnieniowy strumień „gorącej duszy” postara się uporządkować . Dlatego w ośmiu opowiadaniach części I [„Dzieckiem być..”]zarysuje proces poznawania Kielc przez dziecko głębokiej świętokrzyskiej prowincji . Co oznacza : obraz prowincjonalnego miasta w b a r w a c h ,właściwych dziecięcej , nieskażonej- ani społecznie , ani kulturowo -wrażliwości .A wszystko po to , by przygotować nas do części II [ „ Dorosłym się …stawać”],która – zgodnie z odautorskim zamierzeniem – ma być dla nas prawdziwym c z y t e l n i c z y m p r z e ż y c i e m. Przywoławszy bowiem Kusztal ulicę Wesołą zapełni ją p e ł n o k r w i s t y m i p o s t a c i a m i s w o i c h pierwszych kolegów i przyjaciół z „Domu Dziada” czyli p r z y t u ł k u dla biednych dzieci i sierot z okolic Kielc ,który dzięki wspaniałym opiekunom – przedstawicielom miejscowego duchowieństwa – był d o m e m r o d z i n n y m dla potomków wiejskiej biedoty. Ten obraz Kusztalowej Szkoły Życia jest naprawdę przejmujący , a odautorski zamiar „ocalenia od zapomnienia” niesamowitych kolegów i przyjaciół z czasów młodości całkowicie spełniony .Kiedy czyta się te opowiadania Kusztala, stają przed oczyma postaci z Jego filmu , dla których bohaterowie książki , byli na pewno…prototypami. Bardzo znaczącą dla zrozumienia całej drogi artystyczno-życiowej Kusztala jest na pewno część III książki zatytułowana „
– 3 –„’Artystą…zostać. Wypełniają ją trzy unikatowe , sfabularyzowane szkice – przypowieści. Pierwszy – rekonstruuje przebogatą i przeciekawą historię kieleckiego Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” , z którym związała swe artystyczne losy przepiękna małżonka Edwarda ( to nawet rodzaj artystycznego homage Kusztala dla lalkarzy!).Drugi – to anegdotycznie opowiedziana historia kieleckiej bohemy artystycznej , skupiona wokół Teatru im. Żeromskiego. Trzecia -wreszcie – to rodzaj credo artystyczno-życiowego aktora, którego „kodeks powinności” ilustrują anegdoty jako >egzempla< nieetycznych aktorskich zachowań ,przypominających o najboleśniejszej „ranie” życiowej aktora , pozbawionego w najbardziej dojrzałym okresie twórczości swej życiowej przystani, jaką- dla Kusztala – był t e a t r ,ucieleśniony tu , w Kielcach w perełce architektonicznej czyli budyneczku Teatru im. PŻeromskiego. Nieprzemyślana, a wynikająca tylko z zawodowej zawiści decyzja administracyjna