Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki listopada 2018 na warsztaty Izy Szostak Zmysły. Eksperyment. Choreografia i tekst w ramach cyklu Ruch w Instytucie 2018/2019.
ZMYSŁY. EKSPERYMENT. CHOREOGRAFIA I TEKST5, 12, 19, 26 listopada 2018Zajmiemy się odkrywaniem potencjału ciała w ruchu, zarówno poprzez doświadczenia zmysłowe, jak i za pomocą zadań ruchowych. Wszystkie zaproponowane ćwiczenia będą służyły pobudzaniu wyobraźni, pomysłowości oraz odkrywaniu dotychczas nierozpoznanych możliwości ciała.
Ruch w Instytucie 2018/2019 to kontynuacja programu, który rozpoczął się w marcu 2017 roku. Do tej pory zajęcia w ramach programu prowadzili: Izabela Chlewińska, Anna Nowicka, Weronika Pelczyńska, Renata Piotrowska-Auffret, Tomasz Przytycki, Magdalena Ptasznik, Katarzyna Sitarz, Maria Stokłosa i Urszula Wojtkowiak. W tej odsłonie proponujemy trzymiesięczny cykl z Ramoną Nagabczyńską, Agnieszką Kryst i Izą Szostak. Dwugodzinne zajęcia odbywać będą się w poniedziałki od 9:00 do 11:00.
BILETY:
Wstęp na pojedyncze zajęcia 30 pln*
* cena nie dotyczy osób powyżej 60 roku życia. Osoby powyżej 60 roku życia będą mogły kupić bilet przed zajęciami w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym w cenie 15 zł.
INFORMACJE:
bilety@instytut-teatralny.pl (tel. +48 791 877 377)
ADRES:
Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
O WARSZTATACH W PYTANIACH DO CHOREOGRAFKI I JEJ ODPOWIEDZIACH:
Prowadząca: Iza Szostak
1. Czym jest dla Ciebie choreografia?Zajmuję się tańcem, performansem oraz choreografią. W swoich poszukiwaniach artystycznych badam wpływ nowych technologii na tożsamość jednostki. Interesuje mnie perspektywa nowego materializmu, który dostarcza narzędzi do postrzegania materii jako aktywnej i sprawczej. Tworzę choreografie w oparciu o systemy komunikacji pomiędzy ciałami a obiektami. Przetwarzam obrazy ze sztuk wizualnych, filmów, badań antropologicznych i własnej biografii. Rozumiem choreografię jako instrument, pozwalający tworzyć nowy porządek.
2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?Najważniejsze jest dla mnie zainteresowanie aktora różnorodnymi strategiami pracy z ciałem. Chcę stworzyć między nami platformę wzajemnego zaufania, dzięki któremu otwiera się przestrzeń na wspólny eksperyment.
3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?Zajmiemy się odkrywaniem potencjału ciała w ruchu, zarówno poprzez doświadczenia zmysłowe, jak i za pomocą zadań ruchowych. Wszystkie zaproponowane ćwiczenia będą służyły pobudzaniu wyobraźni, pomysłowości oraz odkrywaniu dotychczas nierozpoznanych możliwości ciała. Warsztat będzie również przygotowywał do uświadomienia sobie, czym jest tekst, czas, relacje, przestrzeń i jakość ruchu w sztukach performatywnych. Będziemy obserwować, jak te elementy (narzędzia) wpływają na nasze indywidualne wybory, jakie wywołują w nas stany oraz jak oddziałują na relacje w grupie. Warsztat jest przeznaczony dla wszystkich (niezależnie od poziomu zaawansowania) zainteresowanych eksploracją ruchu, zagadnieniami kompozycji, sztuką performansu i choreografią.
IZA SZOSTAK
Tancerka, choreografka. Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts/ Rotterdam Dance Academy w Holandii. Stypendystka Polskiego Ministerstwa Kultury, Holenderskiego Corrie Hartong Fonds, międzynarodowego projektu dla młodych choreografów SPAZIO, Programu Alternatywnej Akademii Tańca oraz Solo Project Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. Odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/ Troubleyn. Współpracowała m.in. z Michaelem Schumacherem, Amy Raymond, Anną Holter, Taldans, Krzysztofem Garbaczewskim, Komuną//Warszawa, Wojtkiem Ziemilskim, Marysią Stokłosą, Edytą Kozak, Bartoszem Frąckowiakiem, Isabelle Schad; na stałe współpracuje z artystą wizualnym i muzykiem eksperymentalnym Kubą Słomkowskim. Autorka przedstawień: From culture to nature, The glass jar next to the glass jar, RE//MIX Merce Cunningham, Ciało. Dziecko. Obiekt., Europa. Śledztwo, Balet koparyczny, National Affairs, PRIV. Jej spektakle autorskie oraz spektakle, przy których pracowała, były wystawiane m.in. w Holandii, Niemczech, Portugalii, Chinach, Islandii i Polsce. Współtworzy warszawskie Centrum w Ruchu.