fbpx
Premiery wydawnicze Instytutu Teatralnego

Premiery wydawnicze Instytutu Teatralnego

Ostatnie i najbliższe tygodnie przynoszą oczekiwane od dawna premiery wydawnictwa IT. Wśród nich  publikacje domykające serie wydawnicze – Joanny Krakowskiej...
opublikowano 31 stycznia 2019

Ostatnie i najbliższe tygodnie przynoszą oczekiwane od dawna premiery wydawnictwa IT. Wśród nich  publikacje domykające serie wydawnicze – Joanny Krakowskiej Demokracja. Przestawienia i  tom scenariuszy teatralnych Jerzego Grzegorzewskiego. Krytycznie o kulturze i teatrze przeczytamy w najnowszych publikacjach Marcina Kościelniaka, Marty Keil i tomach pokonferencyjnych  – premiery tych ostatnich niebawem.Joanna KrakowskaDemokracja. PrzedstawieniaOstatnia książka z serii Teatr publiczny. Przedstawienia 1765–2015 wydawanej wspólnie przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Instytut Sztuki PAN.“Demokracja stanowi naturalne przedłużenie poprzedniej pracy Joanny Krakowskiej, PRL. Przedstawienia, i zarazem jest zamknięciem całego cyklu poświęconego teatrowi publicznemu w Polsce 1765–2015. Różni się jednak i od całego cyklu, i od poprzedniej książki Krakowskiej. Powód jest oczywisty: tym razem nie jest to praca czysto historyczna. Wobec wybranych spektakli, podobnie jak wobec opisywanej epoki, autorka jest nie tylko badaczką, lecz również świadkiem. Książka ma wyraźną, świadomie deklarowaną orientację: przedstawia w ośmiu odcinkach plus aneks doświadczenia antykapitalistycznego teatru krytycznego — czy, szerzej, doświadczenia formacji ideowej, które znalazły wyraz w tym teatrze.”prof. dr hab. Małgorzata Szpakowska Premiery wydawnicze Instytutu Teatralnego     Premiery wydawnicze Instytutu Teatralnego

Marcin KościelniakEgoiści. Trzecia droga w kulturze polskiej lat 80.Autor bada przede wszystkim lata 80., z wycieczkami do poprzednich dekad PRL oraz w lata 90. W praktykach artystycznych interesuje go „trzecia droga” – za której realizatorów uważa Kulturę Zrzuty – oznaczająca wytworzenie postawy lokującej się poza hegemonią wartości wyznaczanych przez konflikt Partii z Kościołem.“Jest to studium pionierskie w wyborze tematu, odkrywcze w sposobie prowadzenia analizy i w formułowanych wnioskach, a także po prostu ważne dla naszej dzisiejszej samowiedzy.”Przemysław CzaplińskiChoreografia: politycznośćred. Marta KeilKsiążka składa się z kilkunastu tekstów wybitnych europejskich i amerykańskich praktyków i badaczek przyglądających się współczesnym praktykom choreograficznym jako praktykom politycznym. Pokazuje choreografię jako narzędzie formułowania i wyrażania myśli, przestrzeń działań krytycznych i praktyk oporu. Pierwszy tomem serii przygotowywanej przez Art Stations Foundation we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, Instytutem Teatralnym i East European Performing Arts Platform (EEPAP).

Jerzy GrzegorzewskiRekonstrukcje. Wybrane adaptacje prozy z lat 1963–2005Grzegorzewski chętnie sięgał po utwory niesceniczne. Źródeł tego zainteresowania należałoby przede wszystkim szukać w podziwie, jaki żywił dla dzieł wielkich pisarzy; także, być może, w przekonaniu, że niektóre z nich w sposób doskonalszy niż twórczość dramatyczna wyrażają istotne doświadczenia współczesności. Niewątpliwie były one dla niego także wyzwaniem, prowokowały do poszukiwań.Książka pod redakcją Ewy Bułhak i Mateusza Żurawskiego to trzeci – i ostatni – tom edycji krytycznej scenariuszy autorskich Jerzego Grzegorzewskiego, wydawanej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego przy współpracy Teatru Studio i Teatru Narodowego.Premiery wydawnicze Instytutu Teatralnego

Wkrótce na półkach bibliotek i księgarni:Teatr a Kościółred. Agata Adamiecka–Sitek, Marcin Kościelniak i Grzegorz NiziołekZbiór tekstów wygłoszonych podczas konferencji „Teatr a Kościół”, zorganizowanej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, redakcję „Didaskaliów” i Katedrę Teatru i Dramatu UJ w dniach 11–12 maja 2017 roku. Książka przygląda się relacji polskiego teatru i Kościoła po 1945 roku na tle zmieniającego się pejzażu społecznego i politycznego, biorąc pod uwagę tę rozległą sieć zależności i przepływów.Kolektywy teatralne, artystyczne i badawczered. Ewa Guderian–Czaplińska i Stanisław GodlewskiKto jest zmęczony i zniechęcony pracą w instytucji, marzy o kolektywie, kto ma dość klepania wspólnej biedy, marzy o zakotwiczeniu w instytucji. Ani jeden, ani drugi nie ma właściwie na zewnątrz partnera, który pomógłby rozwiązać strukturalne problemy. Materiały z konferencji zorganizowanej w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów WFPiK Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu we współpracy z Malta Festival Poznań 19 czerwca 2018 roku..

więcej informacji

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności