fbpx
DZIADY. TRANSFORMACJE – ICH OKRĄGŁOŚĆ DŁONIĄ CZUJĘ…

DZIADY. TRANSFORMACJE – ICH OKRĄGŁOŚĆ DŁONIĄ CZUJĘ…

Zapraszamy na ostatni wykład prof. Zbigniewa Majchrowskiego pt. Ich okrągłość dłonią czuję..., wchodzący w cykl 5 spotkań, zapowiadających drugą część monografii o...
opublikowano 15 kwietnia 2019

Zapraszamy na ostatni wykład prof. Zbigniewa Majchrowskiego pt. Ich okrągłość dłonią czuję…, wchodzący w cykl 5 spotkań, zapowiadających drugą część monografii o scenicznym „przepisywaniu” Dziadów.Rola Gustawa/Konrada jest uwikłana w ambiwalencję ciała fantazmatycznego i ciała realnego. Inscenizatorzy Dziadów muszą zadawać sobie pytanie: jak docieleśnić romantycznego bohatera, w potocznym wyobrażeniu oderwanego od ziemskiej rzeczywistości, jak „wbić z powrotem w ciało”? To aktor osadza odległy brzmieniowo romantyczny język poetycki w nowym pejzażu akustycznym współczesnego widza. Przyjrzę się pracy nad rolą Gustawa/Konrada w kreacjach Gustawa Holoubka, Jerzego Treli, Jerzego Radziwiłowicza, Michała Czachora, Bogusława Kierca, Bartosza Porczyka, Grzegorza Małeckiego.

Czy „Dziady” są toksycznym arcydziełem? Czy nadal stanowią opresyjną inicjację w polskość, jak uważał Czesław Miłosz, pisząc w „Ziemi Urlo”, że swą wizją Mickiewicz „zapeklował Polaków w mesjańskim nacjonalizmie, który ma to do siebie, że pochłania każdego, kto mu się opiera”?Jak uwolnić to, co w „Dziadach” uniwersalne, od nacisku polonocentrycznych matryc lekturowych i ich edukacyjnych nadużyć? Jak od „Daj mi rząd dusz!” przejść do „Dajcie mi człowieka…”? Najnowsza historia sceniczna „Dziadów” podpowiada niejedną odpowiedź.Mniej interesować mnie będzie teatr jako medium literatury dramatycznej, bardziej – teatr jako medium emocji zbiorowych. W jaki sposób i z jakim skutkiem kolejni inscenizatorzy usiłowali skłonić widza do przyjęcia postawy krytycznej w procesie rewidowania narodowej mitologii? Co było w przedstawieniach „Dziadów” odrzucane przez widownię? Jak publiczność falsyfikowała reżyserskie przekazy, by dostosować je do swoich oczekiwań? Widz wyemancypowany – co to znaczy na gruncie mitu integracyjnego „Dziadów”?Warto opowiedzieć o scenicznym zdejmowaniu z arcydramatu interpretacyjnych klisz przez nieufnych reżyserów i reżyserki, o wyłuskiwaniu nowych podtekstów przez aktorki i aktorów, o dekonstruowaniu mitów nadpisanych nad „Dziadami”. Mickiewiczowski Konrad wcale nie musi zejść ze sceny, by ustąpić miejsca Gustawowi, wystarczy, że odzyska utraconą „połowę” biografii.

WSTĘP WOLNY

ADRES:

Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
poniedziałek 15.04.2019
17:00
17:00

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności