Co po Bilecie, czyli oceniajcie teatr

Co po Bilecie, czyli oceniajcie teatr

opublikowano 29 maja 2019

29.05.2019

Z końcem ubiegłego tygodnia zakończyła się tegoroczna odsłona akcji „Bilet do teatru za 350 groszy” w ramach Dnia Teatru Publicznego. Od 18 do 24 maja 94 teatry z 40 polskich miast grały swoje spektakle „za grosze”, a uczestniczki i uczestnicy akcji – na widowniach zasiadło ok. 30 tys. osób – tłumaczyli, czym jest i co ich zdaniem wpływa na sukces teatru. Do tych rozważań może przyłączyć się każdy – wystarczy odwiedzić stronę ocenteatr.pl i przez 5 minut podążać za pytaniami.

Znów w maju główną rolę w polskim teatrze zagrały grosze. 18 maja, podczas piątego Dnia Teatru Publicznego, za grosze można było kupić bilety na grane przez cały kolejny tydzień przedstawienia – ale tylko w kasach. Przed teatrami znów ustawiły się długie kolejki – mimo niesprzyjającej aury pierwsi „kolejkowicze” zajmowali miejsca już od wczesnych godzin porannych, a bilety – jak zwykle – sprzedawały się w ekspresowym tempie. Tegoroczny rekord to 28 minut.

W akcji „Bilet do teatru za 350 groszy” wzięły udział 94 teatry dramatyczne, lalkowe, muzyczne i impresaryjne z 40 polskich miast. Na widowniach zasiadło blisko 30 tys. widzów. Wśród proponowanych przez teatry spektakli znalazła się zarówno polska i światowa klasyka, adaptacje znanych powieści, dramaturgia współczesna – polska i zagraniczna, ale także znane i lubiane komedie, przedstawienia muzyczne i operowe oraz liczne propozycje dla dzieci. Zdarzały się także pokazy prapremierowe.

Co roku przy okazji DTP staramy się opowiadać o teatrze i pytać o teatr. W tym roku postanowiliśmy przyjrzeć się zagadnieniu wyjątkowo trudnemu, nieuchwytnemu i zapytać o to, jakie czynniki wpływają na sukces teatru. 18 maja na stronie www.ocenteatr.pl opublikowaliśmy pilotażowe badanie w formie ankiety internetowej. – Podjęliśmy w nim próbę poznania zjawiska sukcesu w funkcjonowaniu tak skomplikowanej organizacji, jaką jest teatr. Identyfikując czynniki, które są ważne dla różnych grup – widzów, recenzentów, pracowników teatrów – chcemy zbliżymy się choć trochę do rozpoznania licznych zależności wpływających na podejmowanie decyzji, które przynoszą korzyść organizatorom, twórcom, widzom – tłumaczy dr hab. Rafał Kasprzak ze Szkoły Głównej Handlowej, pomysłodawca badania. Podczas trwania akcji wzięło w nim udział ponad 200 osób. Ale badanie potrwa do końca czerwca. Zachęcamy do wzięcia w nim udziału. Średni czas odpowiedzi na wszystkie pytania wynosi w tej chwili 5 min. 36 sek. To niewiele.

A skąd wzięła się tegoroczna cena „biletu za grosze”? Z innego badania, które także trwa i do którego wciąż zapraszamy teatry. W poprzednich latach Rafał Kasprzak ze swoim zespołem badawczym sprawdzał, jak pozyskiwanie przez teatr środków publicznych i ich wydawanie wpływa na „mikroekonomię”. Najnowsze wyniki pokazują, że 1 zł dotacji przynosi około 3,5 zł zysku dla regionu, w którym dany teatr działa, a zysk rośnie z roku na rok. To dowód na to, że teatr się opłaca.

W 2016 wraz z Laboratorium Żywej Kultury – Siecią Badawczą przeprowadziliśmy złożone i wielkie w skali badanie „kolejkowe”, z którego raport pt. „My jesteśmy bardzo kulturalna kolejka, a nie żadne chamstwo” jest dostępny na stronie Instytutu Teatralnego i Encyklopedii Teatru Polskiego. Podobnie jak inne badania przeprowadzone w ramach akcji (w tym m.in. badanie teatru familijnego oraz Narodowego Starego Teatru).

 

Zobacz również