fbpx
Aporia i Nowa Wiadomość | Polskie projekty w programie głównym PQ 2019

Aporia i Nowa Wiadomość | Polskie projekty w programie głównym PQ 2019

opublikowano 5 czerwca 2019

05.06.2019

Od 5 czerwca w Pradze trwa 14. Praskie Quadriennale – największe na świecie wydarzenie poświęcone projektowaniu przestrzeni. Podczas PQ2019 oglądać możemy wystawy z 79 krajów i regionów. W programie głównym znalazły się dwa polskie projekty: APORIA. MIASTO JEST MIASTEM (autorzy – Krzysztof Garbaczewski / Aleksandra Wasilkowska) i NOWA WIADOMOŚĆ (zespół: Kaczkowska / Miśtura / Kowalska / Rogóż / Lesik / Brożek). Ich producentem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Praskie Quadriennale to nie tylko jedno z największych wydarzeń artystycznych w Czechach, ale także największy na świecie festiwal poświęcony projektowaniu przestrzeni na potrzeby sztuk performatywnych i wizualnych. W tym roku PQ świętuje pół wieku istnienia – odbywa się nieprzerwanie od 1967 roku – i po raz kolejny „bije rekordy”: organizatorzy szacują, że podczas niespełna dwóch tygodni PQ odwiedzi ponad 60 tysięcy osób.

APORIA i NOWA WIADOMOŚĆ w programie głównym

Program główny PQ2019 składa się z trzech sekcji konkursowych: Wystawy Krajów i Regionów, Wystawy Studenckiej oraz sekcji Projektowania Przestrzeni. – To więcej niż zwykłe wystawy. Na PQ nie prezentujemy scenografii jedynie poprzez artefakty czy dekoracje i kostiumy tradycyjnego teatru. Prace scenograficzne są tym, co łączy wewnętrzy świat wyobraźni artysty z fantazją publiczności – tłumaczy dyrektorka artystyczna Praskiego Quadriennale 2019 Markéta Fantová.

Tematami tegorocznej edycji PQ: wyobraźnia, transformacja i pamięć. W programie głównym Polskę będą reprezentować dwa projekty: APORIA. MIASTO JEST MIASTEM (Wystawa Krajów i Regionów) oraz Nowa wiadomość (Wystawa Studencka). APORIA to złożony projekt, którego kuratorami są Aleksandra Wasilkowska i Krzysztof Garbaczewski. Składa się z instalacji Virtual Reality, publikacji, aplikacji Augmented Reality oraz scenografii.

Z pozoru niemożliwe do połączenia systemy miejskie w sposób organiczny splatają się tu ze sobą w jednym miejscu. Panuje tu zarówno chaos jak i porządek. W cieniu monumentalnych gmachów płożą się stragany i fawele z blachy falistej. Ulice są podwójne, wzdłuż elewacji pojawiają się niezliczone przeploty, z których rozpościera się widok na przestrzenie podwójnego miasta. Każdy obywatel ma swojego sobowtóra w mieście równoległym, którego cień jest najważniejszym elementem samoświadomości każdego mieszkańca.

piszą o swoim działaniu artyści. Projektowi towarzyszy strona internetowa aporia-city-city.com.

Polskim projektem obecnym w konkursie Wystaw Studenckich będzie z kolei interaktywna instalacja NOWA WIADOMOŚĆ (New Message). Twórcy projektu zadają w nim pytanie o to, co chcielibyśmy powiedzieć innej cywilizacji, gdybyśmy tylko mogli. 50 lat po lądowaniu człowieka na księżycu podejmują artystyczne wyzwanie wysłania „nowej wiadomości” i wejścia „w kosmiczny dialog” z inną cywilizacją. W ramach projektu zbierane są obrazy, materiały wideo i materiały dźwiękowe z całego świata, a imienne zaproszenia do przesłania wiadomości trafiły do tej pory do ponad 2000 osób oraz instytucji. W zamyśle twórców mają one stworzyć wspólne pozdrowienie i opowieść o tym, kim jesteśmy i skąd pochodzimy. Wiadomość ta zostanie zapisana w wodzie za pomocą specjalnie zaprojektowanej interaktywnej instalacji. Więcej informacji o projekcie: www.new-message.pl.

Zespół NOWEJ WIADOMOŚCI (Anna Kaczkowska, Tomasz W. Miśtura, Elżbieta Kowalska, Anna Rogóż, Ewelina Lesik, Piotr Brożek) pracował pod opieką merytoryczną Pawła Janickiego, który cztery lata temu – jako jeden z twórców polskiej ekspozycji narodowej Post-Apocalypsis – został nagrodzony Złotym Medalem PQ. Był to pierwszy Złoty Medal dla naszej wystawy od 36 lat, a zarazem pierwszy w historii PQ projekt opierający się w tak znacznym stopniu na wspólnym procesie twórczym badaczy, programistów, kompozytorów, projektantów i architektów. Wśród najlepszych prac znalazła się także polska Ekspozycja Studencka (autorzy: Małgorzata Wdowik, Tamara Antonijevic, Robert Läßig) – jedna z trzech nominowanych w kategorii najlepiej zapowiadających się talentów (obok ekspozycji czeskiej i łotewskiej).

Ponad 600 wydarzeń

Obie polskie wystawy można oglądać w Pradze w dniach 5 – 16 czerwca. W tym roku, po 12 latach, Praskie Quadriennale powraca z historycznej części Pragi do praskiego centrum wystawowego (Výstaviště Holešovice) – to tu odbyła się pierwsza edycja PQ i to tu odbędzie się zdecydowana większość tegorocznych imprez.

W ramach PQ2019 będzie można wziąć udział w ponad 600 wydarzeniach, w które zaangażowanych zostało 800 artystów z całego świata. Program został rozbudowany o liczne wydarzenia skierowane do dzieci, młodzieży i rodzin (PQ Family) oraz inne programy dodatkowe. W ramach jednego z nich prezentowana będzie wystawa EMERGENCE – „Odzyskana awangarda. Utopie społecznej zmiany”. Jej punktem wyjścia jest namysł nad relacjami sztuki i polityki w kontekście zmian społecznych. Szczególną uwagę zwrócono na historyczną rolę aktywizmu w sztuce dwudziestolecia międzywojennego w Europie Środkowo-Wschodniej oraz na jego miejsce w kontekście utopijnych wizji i przemian społecznych. Kuratorem polskiej części wystawy jest Przemysław Strożek, kolaże przygotowała Kama Sokolnicka (więcej o projekcie: emergence.pq.cz).

Szczegółowy program PQ2019 dostępny jest na stronie pq.cz.

Projekty APORIA i NOWA WIADOMOŚĆ dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wystawa w ramach EMERGENCE to część trzyletniego międzynarodowego projektu, łączącego osiem organizacji z Europy i Azji. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Kreatywna Europa.

Producentem wszystkich polskich wystaw w ramach programu głównego PQ2019 jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

 

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności