Nowy cykl „Piękni czterdziestoletni” to comiesięczne spotkania z twórcami, których sceniczny debiut przypadł na przełom XX i XXI wieku. To rozmowy z pokoleniem artystów, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru.18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery Bzika tropikalnego Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i Elektry Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka „przełomem styczniowym” – wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?Cykl „Piękni czterdziestoletni” jest swoistą kontynuacją „Mojej historii” – rozmów z nestorami polskiej sceny teatralnej. Mamy nadzieję, że oddanie głosu wybitnym twórcom średniego pokolenia polskiego teatru pozwoli stworzyć szeroki i różnorodny portret zbiorowy tej generacji.
Joanna Biernacka-Płoska, Michał SmolisGościem pierwszego spotkania będzie aktorka Małgorzata Kożuchowska.Fot. Magdalena Łuniewska
WSTĘP WOLNY
ADRES:
Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
Małgorzata Kożuchowska
Absolwentka warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (1994). Od 2005 roku w zespole Teatru Narodowego. W latach 1994–2005 aktorka Teatru Dramatycznego w Warszawie. Współpracowała z teatrami warszawskimi: na Woli, Komedia, IMKA, a także z Narodowym Centrum Kultury w Warszawie, Teatrem Polskim w Bielsku-Białej oraz z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej, a także z Theater Passion Machine w Dublinie. Laureatka nagrody Akademii Teatralnej w Warszawie dla absolwentki, która w pięć lat po jej ukończeniu osiągnęła najlepsze wyniki w zawodzie (1999). Wyróżniona Super Jantarem za najlepszy debiut aktorski ostatniego dziesięciolecia – za rolę Ewy Szańskiej w filmie Kiler Juliusza Machulskiego na 27. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” (2008). Laureatka Kryształowego Dzika, nagrody za twórczą współpracę aktora z reżyserem na 6. Festiwalu Reżyserii Filmowej w Świdnicy (2013). Otrzymała główną nagrodę za rolę Żony w przedstawieniu Teatru Telewizji Ich czworo Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Marcina Wrony na 16. Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie (2016). Dwukrotna laureatka Telekamery dla najlepszej aktorki (2004, 2005), laureatka Złotej Kaczki dla najlepszej aktorki (2004), wyróżniona tytułem „Najlepsza polska aktorka” w plebiscycie czytelników „Super Expressu” (2005).Odznaczona Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2015) oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2016).