5 października w Instytucie Teatralnym o godz. 11.00 rozpoczynamy kolejny rok studiów podyplomowych „Pedagogika teatru” współprowadzony przez Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Wykład inauguracyjny pt. Alternatywna motoryka jako nowy wymiar sztuki zaangażowanej – wokół prac Rafała Urbackiego wygłoszą dr Ewelina Godlewska Byliniak oraz Justyna Lipko Konieczna.
Rafał Urbacki (ur. 1984- zm. 2019) – reżyser, choreograf, performer, antropolog. Studiował reżyserię dramatu na PWST im. L. Solskiego w Krakowie i kulturoznawstwo na UŚ w Katowicach. Uczeń Iwony Olszowskiej. Dwukrotny stypendysta MKiDN w dziedzinie literatury i aktywności obywatelskiej, Art Stations Foundation by G. Kulczyk (Solo Projekt 2010) i Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultura. Autor licznych działań performatywnych ze społecznością, autobiograficznych, spektakli, choreodokumentów: Mt 9,7, W Przechlapanem, Kształt rzeczy. O węglu i porcelanie, Gatunki chronione, Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci, Jaram się, Erynie niech zostaną za drzwiami. Realizował produkcje dla Narodowego Starego Teatru w Krakowie, Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie, Starego Browaru w Poznaniu, Muzeum Śląskiego i Teatru Śląskiego w Katowicach. Współpracował jako choreograf teatralny z Moniką Strzępką, Radosławem Rychcikiem, Katarzyną Kalwat. Autor choreografii w dokumencie kreacyjnym Jaśminy Wójcik Symfonia Fabryki Ursus. Wykładowca w IKP UW na kierunkach pedagogika teatru i sztuki społeczne. Trzykrotny beneficjent programów IMiT „Scena dla tańca”. Przez ponad 11 lat poruszał się wyłącznie przy użyciu wózka inwalidzkiego. Dzięki pracy z technikami świadomościowymi dla tancerzy nauczył się chodzić.
Ewelina Godlewska-Byliniak – kulturoznawczyni, absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na UW (2006), obecnie adiunkt w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka książek Tadeusz Kantor: sobowtór, melancholia, powtórzenie (2011) oraz Teatr radio-logiczny Tymoteusza Karpowicza (2012), redaktorka antologii Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie (2017). Zajmuje się wybranymi zjawiskami teatralnymi (głównie XX wieku), a także historyczno-kulturową zmiennością pojęcia melancholii, kategorią głosu w humanistyce współczesnej oraz kwestią reprezentacji odmienności (przede wszystkim cielesnej) w kulturze. Obecnie jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kategorii niepełnosprawności w teatrze i widowiskach XX wieku.
Justyna Lipko-Konieczna – dramaturżka, pedagożka i badaczka teatru, feministka. Absolwentka Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie oraz studiów doktoranckich w IKP UW. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, IKP UW), na których prowadzi zajęcia. Od 2012 roku dramaturżka Teatru 21, w którym łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów nad niepełnosprawnością. Razem z Eweliną Godlewską-Byliniak jest redaktorką książek 21 myśli o teatrze oraz Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie.