fbpx
Dział Naukowo-Wydawniczy IT ma nową kierowniczkę

Dział Naukowo-Wydawniczy IT ma nową kierowniczkę

opublikowano 11 października 2019

11.10.2019

W październiku 2019 do zespołu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego dołączyła Jadwiga Grabowska, która pokieruje pracami Działu Naukowo-Wydawniczego IT. Zastąpiła na tym stanowisku Agatę Adamiecką-Sitek, która 30 września zakończyła etatową pracę w Instytucie, ale pozostaje jego współpracowniczką.

Do zadań nowej kierowniczki Działu Naukowo-Wydawniczego Instytutu Teatralnego należeć będzie, tak jak dotychczas, koordynowanie i prowadzenie zadań placówki w zakresie działalności badawczej i naukowej, w tym realizowanych w IT programów naukowych. Jadwiga Grabowska (publikuje jako Jadwiga Majewska) będzie także kierować pracami Wydawnictwa IT, które publikuje monografie, rozprawy i tomy zbiorowe z zakresu nauki o teatrze i sztukach performatywnych oraz prowadzi konkurs wspierający rozwój rodzimej refleksji poświęconej sztuce scenicznej.

Jadwiga Grabowska jest teoretyczką, krytyczką, kuratorką i wykładowczynią. Ukończyła Uniwersytet Jagielloński, na którym gościnnie wykładała w latach 2009-2018 w Katedrze Teatru i Dramatu (gdzie aktualnie pracuje nad doktoratem), oraz Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych. Wykładała też na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu (2017-2019), oraz gościnnie na zagranicznych uniwersytetach. Pisuje o tańcu, teatrze, sztukach plastycznych, interdyscyplinarności sztuk performatywnych dla miesięcznika”Teatr”, „Didaskaliów”, „Znaku”, „Res Publiki Nowej”, „Arttaku”, „Kultury Enter”, dwutygodnika.pl.  Wykłada i prowadzi warsztaty na temat historii i teorii tańca oraz pisania o tańcu. Autorka książki The Body Revolving the Stage. New Dance in New Poland (IT, Warszawa, 2011). Jest autorką pierwszego w historii Raportu o stanie tańca w Polsce (wraz z Joanną Szymajdą. Prowadzi jako kuratorka wiele polskich i międzynarodowych projektów artystycznych, badawczych i edukacyjne m.in. w Izraelu, we Włoszech, na Węgrzech, w Czechach, na Słowacji, Białorusi, Ukrainie, Armenii i Gruzji, Turcji. Zasiada w jury polskich i międzynarodowych konkursów i platform tanecznych. Od 2009 doradza jako ekspert MKiDN. Autorka i kuratorka MAKT – Mobilnej Akademii Krytyki Tańca, powołała do życia Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Kroki w Krakowie, a wraz z Mikołajem Mikołajczykiem Scenę Tańca Studio w Teatrze Studio w Warszawie. Jest członkiem Dance Critics Association, Congress of Research in Dance, The International Dance Council CID, Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych oraz Stowarzyszenia Forum Środowisk Sztuki Tańca, w którym pełni funkcję prezesa.

Na stanowisku kierowniczki Działu Naukowo-Wydawniczego Jadwiga Grabowska zastąpiła Agatę Adamiecką-Sitek, która z końcem września zakończyła etatową pracę w Instytucie, ale pozostaje koordynatorką merytoryczną i przewodniczącą komitetu naukowego 33. Międzynarodowego Kongresu Stowarzyszenia SIBMAS, który odbędzie w czerwcu 2020 w Warszawie.

Dr Agata Adamiecka-Sitek jest absolwentką Uniwersytetu Śląskiego, badaczką teatru, krytyczką, edytorką. Zajmuje się problematyką gender, cielesności i polityczności sztuki oraz krytyką instytucjonalną. Autorka książki „Teatr i tekst. Inscenizacja w teatrze postmodernistycznym”(2006) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych w polskich i zagranicznych czasopismach oraz tomach zbiorowych. Redaktorka prowadząca blisko 50 książek wydanych przez Instytut Teatralny i nagradzanych prestiżowymi nagrodami, m.in. pierwszego wydania „Tekstów zebranych” Jerzego Grotowskiego (2013), „Teatrów polskich. Historii” Dariusza Kosińskiego, „Polskiego teatru Zagłady” Grzegorza Niziołka (2013), „Nekroperformansu. Kulturowej rekonstrukcji teatru Wielkiej Wojny” Doroty Sajewskiej – część z nich wydana została w wyniku powołanego w Instytucie Teatralnym Konkursu Wydawniczego, a część jako efekt wieloletnich projektów badawczych (m.in. seria „Inna Scena” i „Nowe historie”). W Instytucie poza działalnością wydawniczą Adamiecka-Sitek zajmowała się organizacją konferencji naukowych i cykli czytań „Nikt mnie nie zna”, które odkrywały nieznane oblicza polskich klasyków. Redaktorka współwydawanego przez IT internetowego pisma naukowego „Polish Theatre Journal” (polishtheatrejournal.com), członkini zespołu kuratorskiego Forum Przyszłości Kultury i Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Wice-prezydentka SIBMAS – działającej od 1954 roku międzynarodowej platformy profesjonalnej zrzeszającej muzea, instytuty, archiwa i biblioteki teatralne. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej (Stony Brook University, New York 2005). Jest adiunktką w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jako dramaturżka stale współpracuje z reżyserką Martą Górnicką w projektach teatru chórowego.Obecnie z Martą Górnicką współtworzy Political Voice Institute przy Maxim Gorki Theater w Berlinie.

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności