Pierwszy w nowej formie wykład wideo rozpocznie się 22 kwietnia o godzinie 18:00 i będzie transmitowany na fanpage’u FB, na kanale YouTube oraz na stronie www Instytutu Teatralnego. Po wykładzie odbędzie się „dogrywka”, czyli LIVE (Facebook) z prowadzącym.
Zmiana formuły cyklu spowodowana jest oczywiście sytuacją epidemioogiczną, z którą wszyscy się dzisiaj mierzymy, a którą postawiła – i stawia codziennie – przed trudnymi wyborami także instytucje kultury oraz twórców. Wykłady online re-kontruujące teatr staropolski wpisują się w inne działania podejmowane w ramach akcji #INSTYTUTwsieci. Jesteśmy pewni, że za jakiś czas wrócimy z nimi do sali teatralnej Instytutu. Kiedy? Tak szybko, jak będzie to możliwe i bezpieczne.
Cykl wykładów „Teatr staropolski. Re: Konstrukcje” jest próbą prześledzenia przemian estetycznych w staropolskiej sferze widowiskowej i określenia, jak prezentuje się (staro)polskie „ciało widowiskowe”. Trzeci wykład poświęcamy przedstawieniom akademickim. Dlaczego?
Na początku XVI stulecia narodził się w Polsce teatr nowożytny. Zaczęło się od zainteresowania akademików komedią antyczną, a następnym krokiem były już inscenizacje łacińskich sztuk pisanych przez współczesnych im humanistów. W ten oto sposób w 1522 roku doprowadzono do wystawienia na Wawelu utworu Iacoba Lochera „Iudicium Paridis”. Przedsięwzięcie było owocem współpracy krakowskiej uczelni z ośrodkiem władzy. Dwadzieścia lat później ukazało się spolszczenie sztuki Lochera zatytułowane „Sąd Parysa królewica trojańskiego” a stanowiące zapowiedź narodzin polskiego dramatu.
Wychodząc od przedstawień organizowanych przez akademików, spróbujemy więc przyjrzeć się rozwojowi polskiej twórczości dramatycznej doby renesansu. Przywołamy zarówno dzieła reprezentujące dramat nieregularny (twórczość Mikołaja Reja), jak i te należące do nurtu klasycznego z „Odprawą posłów greckich” Jana Kochanowskiego na czele.
PATRYK KENCKI
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu „Klasyka Żywa” i wiceprezes Polskiej Kompanii Teatralnej. Założyciel portalu „Teatrologia.info”. W przeszłości związany z warszawskim Muzeum Teatralnym, pracował również jako adiunkt na Wydziale Aktorskim i Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz jako sekretarz redakcji „Pamiętnika Teatralnego”. Autor stu kilkudziesięciu publikacji, w tym monografii „Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu (1545-1625)”, Warszawa 2012. W tym roku ukaże się jego rozprawa „Staropolski Molière”.
HARMONOGRAM WYKŁADÓW:
23.01 | Widowiska liturgiczne
20.02 | Widowiska misteryjne
22.04 | Przedstawienia akademickie
18.05 | Przedstawienia szkół wyznaniowych
21.06 | Sceny plebejskie
18.09 | Teatr magnacki
15.10 | Teatr królewski
19.11 | Teatr zawodowy
10.12 | Teatr Narodowy