Zapraszamy do składania propozycji wystąpień podczas międzynarodowej konferencji naukowej Wojtyła-Grotowski &. Religijny horyzont nowoczesnego teatru i dramatu w Polsce i na świecie, która odbędzie się w dniach 12-14 listopada 2020 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Abstrakt referatu (maks. 300 słów) prosimy przesyłać do 15 czerwca 2020. Jako organizator pokrywamy koszty podróży oraz zakwaterowania osób wygłaszających referaty.
Karol Wojtyła i Jerzy Grotowski nie współdziałali ze sobą, nie łączyły ich środowiska ani instytucje. Jeśli zatem wybieramy te dwie wyjątkowe osoby, to po to, aby zobaczyć w ich postawie dwie propozycje nowoczesnego myślenia o teatrze – w Polsce i na świecie.
Takie zestawienie może na pierwszy rzut oka bardzo dziwić. Z jednej strony papież, święty Kościoła Katolickiego, z drugiej radykalny reformator teatru, oskarżany nawet o bluźnierstwa. W przypadku Karola Wojtyły religijny horyzont jest czymś oczywistym, jednak także i Jerzego Grotowskiego trudno w pełni zrozumieć bez uwzględnienia tej perspektywy. Jednocześnie zestawienie to może być bardzo dobrym punktem wyjścia do tego, by opowiedzieć zarówno o tych momentach, gdy polskiemu teatrowi było z religią po drodze, jak i o tych, gdy wchodził z nią w zwarcie.
Ludwik Flaszen, współzałożyciel Teatru Laboratorium oraz jeden z najbliższych współpracowników Grotowskiego, mówił w jednym z wywiadów (z Tadeuszem Sobolewskim; „Gazeta Wyborcza”, styczeń 2010):
W 1981 roku w rozmowie z moją angielską stażystką Jennifer Kumiegą, późniejszą autorką jednej z najlepszych monografii o Grotowskim, zadałem jej – i sobie – takie pytanie: Kto zabił w Polsce teatr? Odpowiedź brzmiała: Papież, podczas swojej wizyty w kraju. Kiedy spotykał się z ludźmi, z setkami tysięcy ludzi – były to spotkania rzeczywiste! Wielkie obrzędy społeczno-religijne. I papież był wspaniałym protagonistą dramatu, a tłum greckim chórem. Jeśli po czymś takim idziesz do teatru, widzisz, że to jest zupełne nic – fikcja, wyblakły cień. Teatr historii jest mocniejszy…
Przypadającą w 2020 setną rocznicę urodzin Karola Wojtyły wykorzystujemy do tego, aby w osobie artysty-kapłana dostrzec symptom i symbol ważnego dla polskiej kultury zjawiska – szeroko pojętych związków nowoczesnego teatru polskiego z religią, z chrześcijaństwem i z katolicyzmem, z innymi religiami, ale też z post-sekularyzmem i post-religijnością, oraz różnorodnymi praktykami duchowymi. W tym kontekście nie sposób nie pomyśleć o Grotowskim – osobie równie symbolicznej i symptomatycznej, stojącej zarazem obok i naprzeciw Wojtyły, jako dramaturga, performera i teoretyka – wybitnym reformatorze teatru światowego, którego twórcza wyobraźnia wywodzi się wszak w przeważającej mierze z tych samych, esencjalnie lokalnych, romantycznych i chrześcijańskich, inspiracji. Przestrzeń duchowa, która rozciąga się pomiędzy Wojtyłą a Grotowskim, nie zamyka się jednak w granicach wyznaczonych przez te dwa nazwiska – ani historycznie, ani ideowo, ani osobowo – lecz otwiera się na dziedzictwo i na kontynuacje, i na konfrontacje też… A zatem: Wojtyła-Grotowski &.
Zapraszamy do udziału w międzynarodowej konferencji naukowej, połączonej z debatą oraz warsztatem praktycznym, Wojtyła-Grotowski &. Religijny horyzont nowoczesnego teatru i dramatu w Polsce i na świecie. Konferencja odbędzie się w dniach 12-14 listopada 2020 w Instytucie Teatralnym. Na propozycje wystąpień w formie krótkich abstraktów (maks. 300 słów) czekamy do 15 czerwca 2020. Prosimy przesyłać je na adres kuratora konferencji, prof. Artura Grabowskiego: art.grabowski@uj.edu.pl.
Instytut Teatralny pokryje koszty podróży i zakwaterowania osób wygłaszających referaty (jeśli nie zrobią tego ich rodzime instytucje) oraz zapewni tłumaczenie symultaniczne z języka angielskiego na język polski. Przewidujemy także publikację wybranych wystąpień w formie książkowej.
WIĘCEJ INFORMACJI O KONFERENCJI ORAZ JEJ TEMATACH ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ:
Wojtyła-Grotowski &_ Religijny horyzont nowoczesnego teatru i dramatu w Polsce i na świecie(2)