Komisja Artystyczna 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej po obejrzeniu 94 realizacji polskiego dramatu współczesnego, wybrała do finału Konkursu 11 przedstawień – to one powalczą jesienią o nagrodę główną i nagrody indywidualne. Komisja wskazała także 48 spektakli, które otrzymają prawo do refundacji kosztów produkcji.
Obrady Komisji odbyły się w dniach 30-31 maja. Do Konkursu przyjęto w tym roku 113 spektakli. 19 z nich – z powodu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 – członkowie Komisji nie mieli możliwości obejrzeć i ocenić. W związku z tym ocenie podlegały 94 przedstawienia.
FINALIŚCI
Jacek Sieradzki (przewodniczący), Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Michał Mizera i Sabina Zygmanowska, którzy współtworzyli w tym roku Komisję Artystyczną, do finału 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zakwalifikowali następujące przedstawienia:
- „#chybanieja” Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego – koprodukcja Centrum Kultury w Lublinie, Teatr „Maska” w Rzeszowie, Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie;
- „Czy pan się uważa za artystę” Artura Pałygi w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach;
- „Greta i ostatni wieloryb” Karola Kalinowskiego, Doroty Kowalkowskiej i Macieja Podstawnego w reżyserii Macieja Podstawnego z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu;
- „Inna dusza” na podstawie utworu Łukasza Orbitowskiego w adaptacji i reżyserii Michała Siegoczyńskiego z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy;
- „Inni ludzie” Doroty Masłowskiej w reżyserii Pawła Miśkiewicza z Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie;
- „Jezus” Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Nowego Teatru w Warszawie;
- „Mazagan. Miasto” Beniamina M. Bukowskiego w reżyserii Judyty Berłowskiej z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu;
- „Polskie rymowanki albo ceremonie” Andrzeja Błażewicza w reżyserii Ewy Rucińskiej z Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni;
- „Rutka” na podstawie książki Joanny Fabickiej w adaptacji Karolina Maciejaszek z Teatru Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi
- „Tymczasem pa, Kochany Skarbunieczku” Ewy Kaczmarek w reżyserii Wojciecha Wińskiego ze Stowarzyszenia Artystycznego USTA USTA w Poznaniu;
- „Wielkie mi coś” autorstwa i w reżyserii Marty Guśniowskiej z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki.
W związku z panującą w Polsce pandemią koronawirusa i wstrzymaniem działalności scenicznej, do regulaminu tegorocznej edycji Konkursu wprowadzono pewne zmiany. Po pierwsze: kolejny, finałowy etap zostanie przeprowadzony między 1 września a 23 października 2020. W tym czasie uczestnicy zakwalifikowani do finału będą musieli zagrać zgłoszone przedstawienie co najmniej trzykrotnie. Zwycięzców poznamy zatem nie latem – jak było dotychczas – a jesienią.
Po drugie, inscenizacje zgłoszone i przyjęte do Konkursu, których Komisja nie zdołała obejrzeć przed 11 marca 2020, albo ich premiera nie mogła się odbyć z powodu pandemii, będą miały prawo zgłoszenia się do następnej, 27 edycji Konkursu bez konieczności weryfikacji merytorycznej. Lista tych spektakli, a także aneks do Regulaminu, zostały opublikowane na stronie www.sztukawspolczesna.org.
REFUNDACJE DLA 48 SPEKTAKLI
Poza finałową jedenastką Komisja Artystyczna 26. edycji Konkursu wybrała 48 spektakli, które będą mogły ubiegać się o refundację kosztów produkcji (ich lista dostępna jest w TUTAJ oraz w dokumencie poniżej). Zgodnie ze wspomnianym aneksem do regulaminu, do 19 czerwca 2020 uczestnicy Konkursu, którym Komisja Artystyczna przyznała refundacje, muszą przesłać wniosek o refundację, kosztorys powykonawczy oraz sprawozdanie dotyczące eksploatacji zgłoszonego przedstawienia.
Wypłata refundacji uzależniona jest od decyzji Komisji Finansowej, która zatwierdza kosztorysy powykonawcze teatrów ubiegających się o refundację. Wysokość refundowanych kosztów będzie uzależniona od maksymalnych progów ustalonych przez Organizatora Konkursu w ramach zrównoważonej refundacji faktycznie poniesionych wydatków przygotowania premiery.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jest organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.