fbpx
„Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” | PREMIERA

„Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” | PREMIERA

opublikowano 1 października 2020

18, 19 i 20 września zapraszamy na pokazy premierowe spektaklu „Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak, zrealizowanego w ramach V edycji programu „Placówka”. Bilety dostępne są na stronie instytut-teatralny.pl oraz w serwisie GoOut.net.

„Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” to zwycięski projekt tegorocznej edycji programu „Placówka” Instytutu Teatralnego, którego celem jest wspieranie poszukiwań teatralnych oraz umożliwienie twórcom realizacji oryginalnych i eksperymentalnych prac. „Święto…” w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak to utwór performatywny na aturi (rośliny, których liście poruszają się pod wpływem światła dotyku i dźwięku), mimozy (których liście poruszają się pod wpływem światła i dotyku) oraz dwoje performerów.

Twórcy wychodzą od legendarnej premiery paryskiej z 1913 roku oraz licznych rekonstrukcji „Święta wiosny” Igora Stawińskiego w choreografii Wacława Niżyńskiego i zastanawiają się nad dzisiejszym znaczeniem dzieła określanego jako „manifestacja doświadczenia nowoczesności, opartego na nieustannym negocjowaniu znaczeń między tożsamością a innością” oraz „wydarzenie przełomowe modernizmu”, które konstytuowało rewolucyjną energię i apoteozę życia poprzez ofiarę”.

Co jednak oznacza szereg zabiegów rekonstrukcyjnych w ramach archiwum „Święta wiosny” – „odtańczenie” przez rośliny wyhodowane w systemie szklarniowym, wykonujące określoną partyturę ruchów w konkretnym czasie i przestrzeni wraz z performerami? Co – już z poziomu narracji, oznacza odtworzenie ról Przodków i Ofiary przez rośliny m.in. obupłciowe? W jaki sposób sztuki performatywne mogą opowiedzieć nowych „aktorów” oraz jak organizować wspólne bycie w przestrzeni performerów, roślin i widzów?

Premierowe pokazy „Święta wiosny…’ w reżyserii Hartung-Wójciak odbędą się 18, 19 i 20 września o godz. 19:00 w Soho Factory (Hala nr 19; ul. Mińska 25). Bilety w cenie 25 i 20 zł dostępne na stronie instytut-teatralny.pl i w serwisie GoOut.net.

Projektowi towarzyszy serial mockumentalny „Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe: PREQUEL” z procesu przygotowań do wrześniowych pokazów. Kolejne odcinki publikowane są regularnie na fanpage’u programu „Placówka” na Facebooku oraz na prowadzonym przez twórców blogu www.placowkateatru.pl. W ramach projektu zawiązana zostanie także „Spółdzielnia Jessica” – grupa zrzeszająca hodowczynie i hodowców pięciuset mimoz wstydliwych, będących częścią Zespołu „Święta…”. Pomiędzy pokazami rośliny będą funkcjonować w przestrzeniach prywatnych mieszkańców i mieszkanek Warszawy, a członkowie Spółdzielni pozostaną w stałym kontakcie w ramach grupy facebookowej. Powołanie Spółdzielni planowane jest 10.09.2020.

Partnerami premiery są: Teatr SOHO, SOHO by Yareal oraz Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego.


Twórcy

Performance: Małgorzata Biela, Oskar Malinowski
Reżyseria, dramaturgia: Klaudia Hartung-Wójciak
Scenografia, kostiumy: Barbara Hanicka
Muzyka: Piotr Peszat
Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński
Budowa scenografii: Wiktor Korzeniewski
Zdjęcia, video: Paweł Kuligowski
Współpraca choreograficzna: Oskar Malinowski
Współpraca badawcza: Dorota Szubierajska, dr hab. Marcin Zych, prof. dr hab. Małgorzata
Produkcja: Joanna Saran
Asystent reżyserki: Jakub Hartung-Wójciak


Placówka

Do tej pory w ramach „Placówki” Instytut Teatralny sfinansował sześć projektów: „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej” Ludomira Franczaka (premiera 6 maja 2016), trans-operę „Anestezja” grupy daed baitz (premiera 3 grudnia 2016), „Negronautki” Wiktora Okwara (premiera 7 września 2017), „Flagę nr 5” Moniki Drożyńskiej (premiera 21 września 2017), „Malinę” Marty Malikowskiej (pokazy premierowe: 3,4 listopada 2018) oraz performans „Zastanawiam się…” Joanny Pawlik, którego premiera odbyła się 14 listopada tego roku.

Ogłoszony w czerwcu 2015 program „Placówka” wspiera prowadzenie poszukiwań teatralnych przez artystów i grupy twórcze, posiadające ograniczone możliwości długofalowej pracy. Program pomaga w powstawaniu projektów, które mają szansę w sposób znaczący przyczynić się do wzbogacenia polskiego życia teatralnego dzięki oryginalnym propozycjom artystycznym i tematycznym. Zgłaszać można wszystkie odmiany współczesnej sztuki scenicznej, także łączące teatr z tańcem, sztukami wizualnymi, mediami czy aktywizmem społecznym.

Klaudia Hartung-Wójciak

Reżyserka, dramaturżka; studentka V roku reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Reżyserka spektakli: „Chinka” (TR Warszawa, czerwiec 2018), „Dziki” (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, październik 2018; finał i nagroda za scenariusz oraz dramaturgię w organizowanym przez Instytut Teatralny 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), „Szukając Romea” (Teatr Bagatela, kwiecień 2018; Festiwal Szekspirowski 2018, MALTA Festival 2019), „Tkacze. Historia jak z życia wzięta, a przez to bardzo smutna” na podstawie „Tkaczy” Gerharta Hauptmanna (PWST Kraków, 2016; Łaźnia Nowa, 2017). Opracowała dramaturgię do spektakli m.in.: „Cezary idzie na wojnę” (reż. Cezary Tomaszewski, Komuna Warszawa, 2017); „Gdyby Pina nie paliła, to by żyła” (reż. Cezary Tomaszewski, Teatr im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2017), „Kiedy mój tata zmienił się w Krzak” (reż. Jakub Skrzywanek, Teatr im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2017). Laureatka Konkursu im. Jana Dormana 2018, prowadzonego przez Instytutu Teatralny. Stypendystka Miasta Krakowa 2018, rezydentka Komuny Warszawa na rok 2019.

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
piątek 18.09.2020
19:00
19:00 Kup bilet
sobota 19.09.2020
19:00
19:00 Kup bilet
niedziela 20.09.2020
19:00
19:00 Kup bilet

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności