Ishbel Szatrawska oraz Anna Wakulik zostały stypendystkami drugiej edycji programu DRAMATOPISANIE organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dramatopisarki otrzymają półroczne stypendium (w wysokości 30 tys. zł każde). Powstałe w jego ramach teksty dramatyczne zostaną wydane nakładem wydawnictwa IT oraz wystawione na scenach teatrów publicznych.
Kapituła II edycji programu w składzie: Anna Augustynowicz, Małgorzata Bogajewska, Jarosław Cymerman, Jacek Kopciński (przewodniczący) i Wawrzyniec Kostrzewski zapoznała się z 12 eksplikacjami dramatopisarskimi nadesłanymi przez finalistów DRAMATOPISANIA w części konkursu dotyczącej autorek i autorów tekstów. W tym roku znaleźli się w nim: Beniamin Maria Bukowski, Jan Czapliński, Marta Guśniowska, Jarosław Jakubowski, Marek Modzelewski, Weronika Murek, Malina Prześluga, Mateusz Pakuła, PiK (Katarzyna Dworak i Paweł Wolak), Marek Pruchniewski, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Ishbel Szatrawska, Zyta Rudzka, Wojciech Tomczyk i Anna Wakulik. Troje finalistów: Marek Modzelewski, Zyta Rudzka i Małgorzata Sikorska-Miszczuk nie przysłało swoich propozycji dramatopisarskich.
Stypendystkami II edycji DRAMATOPISANIA zostały Ishbel Szatrawska oraz Anna Wakulik, których eksplikacje członkowie kapituły wskazali jednogłośnie jako najciekawsze.
Stypendystki zobowiązane są nadesłać sztuki do końca października 2021. Dramaty zostaną opublikowane w serii DRAMATOPISANIE oraz zarekomendowane teatrom publicznym. Trzy teatry – wyłonione w II części konkursu – które zdecydują się na wystawienie nowych sztuk otrzymają dofinansowanie realizacji.
O zwycięskich propozycjach
Akcja dramatu „Wolny strzelec” Ishbel Szatrawskiej rozgrywa się w Bagdadzie podczas II wojny w Zatoce Perskiej. Jej bohaterem jest polski fotoreporter. Mężczyzna „stopniowo podaje w wątpliwość cel, z którym przybył na Wschód, ale też musi zadać sobie pytania o swoją własną tożsamość” – pisze autorka. Irak w jej zamierzeniu staje się „przestrzenią alegoryczną, w której dochodzi do rozpoznania siebie i wyboru dalszej drogi”. „Wolny strzelec” będzie dramatem stacji. Jako swoją inspirację Szatrawska wymieniła starożytny „Epos o Gilgameszu” oraz „Do Damaszku” Augusta Strindberga.
Miejscem akcji sztuki projektowanej przez Annę Wakulik jest opuszczony dworek, gdzie spotykają się współcześnie potomkowie polskiego szlachcica. Dwaj bracia o takich samych imionach dziedziczą wspólne nazwisko, pytanie jednak, czy także majątek, skoro jeden z synów był dzieckiem chłopki. „Sytuacja miłego rodzinnego spotkania zmienia się w brutalną konfrontację” – sygnalizuje autorka, planując w przyszłym w dramacie efekty metateatralne. By sprawdzić „jak odbywa się kulturowe i psychologiczne dziedziczenie przeszłości”, bohaterowie tej poważnej komedii odgrywać będą sceny z przeszłości.