fbpx
„Bartek Warzecha / Przedstawienia”. Premiera artbooka i wieczór autorski
28 czerwca nakładem Wydawnictwa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego ukaże się artbook „Bartek Warzecha / Przedstawienia”. Tego dnia o godz. 19:00 zapraszamy do Instytutu na spotkanie autorskie z udziałem fotografa i twórców albumu. To swojego rodzaju „fotograficzny atlas” po świecie sceny, widowni i kulis, który zachęca do postawienia pytania o to, gdzie zaczyna, a gdzie kończy się teatr. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne zaproszenia do pobrania ze strony IT oraz w serwisie GoOut.net.

 

Książka fotograficzna Bartka Warzechy – zwycięzcy II edycji Konkursu Fotografii Teatralnej – którą 28 czerwca oddamy w ręce czytelników i czytelniczek, to efekt kilkunastomiesięcznych prac zespołu w składzie: Bartek Warzecha (fotografie), Rafał Milach (edycja i sekwencja fotografii), Ania Nałęcka-Milach (projekt graficzny), Agnieszka Kubaś (redaktor prowadząca), Monika Krawul (korekta), Joanna Biernacka-Płoska (koordynatorka Konkursu Fotografii Teatralnej, w ramach którego ukazuje się artbook). Wyborowi zdjęć towarzyszy esej Łukasza Zaremby oraz wiersz Małgorzaty Lebdy.

Flamandzki matematyk i geograf, prekursor współczesnej kartografii Gerardus Mercator wydał swój „Atlas” pod koniec XVI wieku. Od tamtej pory suma wizualnych reprezentacji przestrzeni funkcjonować będzie pod nazwą „atlas”. Mogą dziwić te odległe asocjacje, ale to właśnie o atlasie powinniśmy myśleć, trzymając w ręku książkę fotograficzną „Bartek Warzecha / Przedstawienia” – opowieść o świecie, zbudowaną na wzór teatru i z teatralnej materii. Jest to jednak atlas, który – w układzie Rafała Milacha – świadomie podważa dominujące narracje i strategie obrazowania teatru, który staje się próbą wizualizacji i zrozumienia wszechświata oraz teatru właśnie. Opowieść Bartka Warzechy zaczyna się bowiem nie tylko wśród gwiazd i na księżycu, ale też wśród dekoracji i za kulisami. Między jednym a drugim nie ma sprzeczności. Mapa nie udaje tu ściśle wytyczonego terytorium.

Gdzie jest granica między sceną a resztą mechanizmu teatru? Gdzie zaczyna, a gdzie kończy się teatr? Co jest kluczowe w jego doświadczaniu? Co najistotniejsze w przedstawieniach i w przedstawianiu teatru? Pytania te są tematem fotografii Bartka Warzechy i zasadą kompozycji całego albumu-atlasu, którego ambicje nie ustępują marzeniom najstarszych filozofów, kosmologów czy kartografów świata.

– Agnieszka Kubaś

Podczas spotkania autorskiego w Instytucie porozmawiamy między innymi o tym, jakie jakości i narracje artbook wydobywa ze zdjęć Bartka Warzechy, jaki teatr wyłania się z takiej formy prezentacji, co było największym wyzwaniem podczas prac nad książką? W rozmowie wezmą udział twórcy oraz zaproszeni przez nich goście, a poprowadzi ją Joanna Biernacka-Płoska. Wydarzenie odbędzie się z zachowaniem obowiązującej w IT dyscypliny sanitarnej, a jego transmisję przeprowadzimy także na naszej stronie internetowej oraz w oficjalnych kanałach IT w mediach społecznościowych.


Nasz nowy artbook, wydany w nakładzie 500 egzemplarzy, będzie można kupić jedynie w księgarni „Prospero” Instytutu Teatralnego oraz za pośrednictwem jej strony internetowej (prospero.e-teatr.pl) – w dniu premiery w specjalnej cenie 100 zł (cena regularna: 120 zł).


Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim gościom Instytutu i ograniczoną liczbę miejsc na widowni, uprzejmie prosimy o przemyślane pobieranie zaproszeń oraz o przybycie kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia w celu wypełnienia formularza kontaktowego COVID-19.

Fotografie: Bartek Warzecha

Esej: Łukasz Zaremba

Wiersz: Małgorzata Lebda


Edycja i sekwencja fotografii: Rafał Milach

Projekt graficzny książki: Ania Nałęcka-Milach


Redaktor prowadząca i redakcja: Agnieszka Kubaś

Tłumaczenie eseju: Jan Szelągiewicz

Tłumaczenie wiersza: Elżbieta Wójcik-Leese

Korekta tekstu polskiego: Monika Krawul

 

 

O TWÓRCACH

Bartek Warzecha – fotograf, absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Pochodzi z Białegostoku. Autor sesji promocyjnych oraz zdjęć do plakatów teatralnych. Sfotografował ponad czterysta spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych. Współpracuje z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce. Laureat Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Młodych w Jarosławiu (2012) oraz konkursu dla debiutujących fotografów DEBUTS 2014, organizowanego przez „doc! Photo Magazine” (2014). Absolwent rocznego Programu Mentorskiego Sputnik Photos, zakończonego wydaniem zbiorowego albumu No 3. W 2016 roku wyróżniony nagrodą KTR Klubu Twórców Reklamy w kategorii „projekt artystyczny” oraz nominacją w kategorii „kultura i sztuka”. W tym samym roku w stolicy Azerbejdżanu, w Baku – w ramach Festiwalu Młodej Polskiej Fotografii – odbyła się plenerowa wystawa jego zdjęć́ z cyklu Monumentalne. W 2017 roku został laureatem drugiej edycji Konkursu Fotografii Teatralnej, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego; jest też finalistą pierwszej i trzeciej edycji tego konkursu.

Autor trzech wystaw indywidualnych: Pierwsza generalna (Galeria im. Sleńdzińskich, Białystok 2018), IN/OUT (Teatr Collegium Nobilium, Warszawa 2019) oraz Rdza (Galeria Kordegarda, Warszawa 2020).

Autor teledysków do utworów Będzie gorzej Misi Furtak oraz Sun Hani Rani. Za ten ostatni został nominowany do nagrody PL Music Video Awards 2019 w kategorii „Extra”. Zdjęcia jego autorstwa były publikowane w wielu czasopismach krajowych i zagranicznych. W 2019 roku został laureatem programu stypendialnego MKiDN „Młoda Polska”. Jego prace znajdują się w kolekcji białostockiej Galerii im. Sleńdzińskich.

Ania Nałęcka-Milach – absolwentka Wydziału Grafiki Warsztatowej i Projektowej Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, projektantka książek fotograficznych (alias Tapir Book Design). Jako znawczyni tematu projektowania książek fotograficznych okazjonalnie wypowiada się w prasie branżowej („FK Magazine”, „Aperture Photobook Review”, „FUSE”), w formie prezentacji i wykładów (ASP w Krakowie, PWSFTviT im. Leona Schillera, Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego, Wszyscy Jesteśmy Fotografami – Polska; Self Publish Riga – Łotwa; Photobook Bristol – Wielka Brytania; ViennaPhotoBookFestival – Austria; FOTOISTAMBUL – Turcja) oraz prowadzi warsztaty (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – Polska, ISSP – Łotwa; AnzenbergerGallery – Austria, Photobook Bristol – Wielka Brytania, D.O.O.R, Fonderia 20.9, SÅM Lessinia – Włochy, FUAM – Turcja; Hartford Art School – USA; Kaunas Photography Gallery – Litwa).

Zaprojektowane przez nią książki były nagradzane i wyróżniane w prestiżowych konkursach, m.in. Paris Photo/Aperture Foundation Photobook Award (USA/Francja), POYi The Best Photography Book Award (USA), Bratislava Photomonth Photobook Awards (Słowacja), The New York Photofestival (USA), Photography Book Now (USA), Art Books Wanted International Award (Republika Czeska), Fotopublikacja Roku, PTWK – Konkurs Najpiękniejsze Książki Roku 2018 (Polska).

Rafał Milach – artysta wizualny, fotograf, autor książek. Profesor w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach oraz Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie. Autor nagradzanych książek, m.in.: „The Winners”, „7 Rooms” i „Pierwszy marsz dżentelmenów”. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundation i Europejskiej Fundacji Kultury. Finalista prestiżowej Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2018, laureat konkursu World Press Photo. Współzałożyciel kolektywu Sputnik Photos, w 2018 roku dołączył do Magnum Photos jako członek nominowany. Miał liczne wystawy w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Kiyosato Museum of Photographic Arts (Japonia), Brandts w Odense (Dania).

Agnieszka Kubaś – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. W latach 2005-2018 pracowała jako starszy kustosz w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. W latach 2015–2019 związana także z miesięcznikiem „Dialog”, gdzie odpowiadała za fotoedycję i oprawę graficzną pisma. Redaktorka, koordynatorka projektów kulturalnych oraz dokumentacyjno-badawczych, m.in. Konkursu Fotografii Teatralnej, Archiwum Teatru Alternatywnego. Producentka i kuratorka wystaw fotograficznych. Pracowała m.in. przy polskiej części serii wydawniczej „World Scenography” pod red. Petera McKinnona i Erica Fieldinga (2014), przy towarzyszącej Praskiemu Quadriennale publikacji „Post-Apocalypsis” (2015), jako fotoedytorka przy książce „Ślady Holocaustu w imaginarium kultury polskiej” (2017) oraz „Plan Warszawy” 1955 (2018), a jako redaktor prowadząca przy książce fotograficznej „Tomek Tyndyk / Teatr” (2018). Od 2019 roku związana z Teatrem Polonia i Och-Teatrem.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
poniedziałek 28.06.2021
19:00
19:00 Rezerwuj

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności