„Nad Niemnem” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie najlepszym spektaklem 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyki Żywej”. Reżyser został także doceniony indywidualnie – dwie pozostałe, równorzędne nagrody za reżyserię trafiły do Marcina Libera za „Krótką rozmowę ze Śmiercią” oraz Wojtka Klemma za „Lalkę”. Jury jubileuszowej edycji festiwalu, stanowiącego jednocześnie finał V i VI Konkursu „Klasyka Żywa”, przyznało w sumie aż 18 nagród.
Publiczność 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyki Żywej” przez ponad dwa tygodnie obejrzała dziesięć najlepszych realizacji klasycznych polskich tekstów ostatnich dwóch sezonów teatralnych. W 2020 roku festiwal nie odbył się z powodu pandemii COVID-19.
O nagrodę główną im. Wojciecha Bogusławskiego walczyły spektakle: „Matka Joanna od Aniołów” w reżyserii Jana Klaty z Nowego Teatru, „Trans-Atlantico” w reżyserii Tomasza Gawrona z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, „Lalka” w reżyserii Wojtka Klemma z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, „Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie, „Panny z Wilka” w reżyserii Agnieszki Glińskiej z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie oraz ten sam tytuł w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie, „Baśń o pięknej Parysadzie i Ptaku Bulbulezarze” w reżyserii Jarosława Kiliana również z olsztyńskiego teatru, „Matka” w reżyserii Radka Stępnia z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, „Krótka rozmowa ze Śmiercią” w reżyserii Marcina Libera z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie (spektakl wyróżniony wcześniej przez Komisję Artystyczną VI Konkursu „Klasyka Żywa” Nagrodą Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe) oraz „Zaczarowana królewna” w reżyserii Michała Derlatki z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Jury w składzie: Anna Augustynowicz, Elżbieta Baniewicz, Wojciech Solarz, Wanda Świątkowska i Antoni Winch, przyznało nagrodę główną festiwalu – w wysokości 50 tys. zł – spektaklowi „Nad Niemnem”. Do reżysera przedstawienia, Jędrzeja Piaskowskiego, powędrowała także nagroda za reżyserię w wysokości 5 tys. zł. Pozostałe dwie równorzędne nagrody w tej kategorii trafiły do Marcina Libera („Krótka rozmowa ze Śmiercią”) i Wojtka Klemma („Lalka”).
Za adaptację powieści Elizy Orzeszkowej i dramaturgię „Nad Niemnem” doceniony przez jurorów został Hubert Sulima (nagroda w wysokości 4 tys. zł). Nie był to koniec nagród dla twórców lubelskiego spektaklu. Na szczególne wyróżnienie i nagrodę za „umiejętność gry ironią” zasłużyła bowiem, zdaniem jurorów, praca zespołu aktorskiego.
Za choreografię w spektaklu „Lalka” nagrodzony został Aleksander Kopański. Drugą równorzędną nagrodę w tej kategorii przyznano Filipowi Szatarskiemu odpowiedzialnemu za choreografię w spektaklu „Panny z Wilka” z Teatru im. Stefana Jaracza. Doceniony przez jurorów został także zespół aktorski Teatru Wybrzeże „za uruchomienie mechanizmu zabawy” w spektaklu „Zaczarowana Królewna”.
Najlepszą muzykę dostrzeżono w „Krótkiej rozmowie ze Śmiercią” – jej zbiorowym autorem jest zespół Nagrobki (nagroda w wysokości 4 tys. zł).
Jury przyznało również nagrodę specjalną (w wysokości 4 tys. zł) za „cud w teatrze”, a powędrowała ona do Jarosława Kiliana – reżysera „Baśni o pięknej Parysadzie i Ptaku Bulbulezarze”.
Podczas 45. OKT / „Klasyki Żywej” wręczono siedem indywidualnych nagród aktorskich (w wysokości 2 tys. zł każda). Otrzymali je: Tomasz Schimscheiner za rolę Gonzala oraz Ireneusz Pastuszak za rolę majora Tomasza Kobrzyckiego w spektaklu „Trans-Atlantico”, Marcin Kalisz za rolę Ignacego Rzeckiego w „Lalce”, Jacek Poniedziałek za rolę Rabina w „Matce Joannie od Aniołów”, Antonina Choroszy za rolę tytułową w spektaklu „Matka”, Ewa Kaim za rolę Joli oraz Anna Radwan za rolę Kazi w „Pannach z Wilka”.
W trakcie gali finałowej 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyki Żywej”, która odbyła się w niedzielę wieczorem (26.09) w odnowionej przestrzeni Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, dziękowano organizatorom, sponsorom i artystom. Wskazywano przy tym na wyjątkową i wciąż bardzo trudną sytuację teatru oraz jego twórców w czasach, w których pandemiczna rzeczywistość wymaga od nich jeszcze więcej wiary i wytrwałości zawodowej. Ducha wieczoru oddają jednak słowa przewodniczącej jury Elżbiety Baniewicz, która wskazywała, że „teatr nie dał się rozdeptać pandemii”. – Nagrody przyznaliśmy za oryginalność myślenia i energię twórczą wszystkich osób zaangażowanych w powstawanie spektakli, bo to przecież nie tylko aktorzy czy reżyserzy, ale także scenografowie, muzycy, choreografowie – wyliczała.
– Bardzo się cieszę, że OKT cieszyły się tak ogromnym zainteresowaniem publiczności. Odczytuję ten niewątpliwy sukces jako znak zwycięstwa teatru nad pandemią – zwracała z kolei uwagę Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego – organizatora konkursu „Klasyka Żywa” i współorganizatora festiwalu.