fbpx
45. Opolskie Konfrontacje Teatralne / „Klasyka Żywa”: „Nad Niemnem” zwycięża  

45. Opolskie Konfrontacje Teatralne / „Klasyka Żywa”: „Nad Niemnem” zwycięża  

Jury jubileuszowej edycji festiwalu, stanowiącego jednocześnie finał V i VI Konkursu "Klasyka Żywa", przyznało aż 18 nagród
opublikowano 26 września 2021
„Nad Niemnem” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie najlepszym spektaklem 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyki Żywej”. Reżyser został także doceniony indywidualnie – dwie pozostałe, równorzędne nagrody za reżyserię trafiły do Marcina Libera za „Krótką rozmowę ze Śmiercią” oraz Wojtka Klemma za „Lalkę”. Jury jubileuszowej edycji festiwalu, stanowiącego jednocześnie finał V i VI Konkursu „Klasyka Żywa”, przyznało w sumie aż 18 nagród.

 

Publiczność 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyki Żywej” przez ponad dwa tygodnie obejrzała dziesięć najlepszych realizacji klasycznych polskich tekstów ostatnich dwóch sezonów teatralnych. W 2020 roku festiwal nie odbył się z powodu pandemii COVID-19.

O nagrodę główną im. Wojciecha Bogusławskiego walczyły spektakle: „Matka Joanna od Aniołów” w reżyserii Jana Klaty z Nowego Teatru, „Trans-Atlantico” w reżyserii Tomasza Gawrona z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, „Lalka” w reżyserii Wojtka Klemma z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, „Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie, „Panny z Wilka” w reżyserii Agnieszki Glińskiej z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie oraz ten sam tytuł w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie, „Baśń o pięknej Parysadzie i Ptaku Bulbulezarze” w reżyserii Jarosława Kiliana również z olsztyńskiego teatru, „Matka” w reżyserii Radka Stępnia z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, „Krótka rozmowa ze Śmiercią” w reżyserii Marcina Libera z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie (spektakl wyróżniony wcześniej przez Komisję Artystyczną VI Konkursu „Klasyka Żywa” Nagrodą Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe) oraz „Zaczarowana królewna” w reżyserii Michała Derlatki z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Jury w składzie: Anna Augustynowicz, Elżbieta Baniewicz, Wojciech Solarz, Wanda Świątkowska i Antoni Winch, przyznało nagrodę główną festiwalu – w wysokości 50 tys. zł – spektaklowi „Nad Niemnem”. Do reżysera przedstawienia, Jędrzeja Piaskowskiego, powędrowała także nagroda za reżyserię w wysokości 5 tys. zł. Pozostałe dwie równorzędne nagrody w tej kategorii trafiły do Marcina Libera („Krótka rozmowa ze Śmiercią”) i Wojtka Klemma („Lalka”).

Za adaptację powieści Elizy Orzeszkowej i dramaturgię „Nad Niemnem” doceniony przez jurorów został Hubert Sulima (nagroda w wysokości 4 tys. zł). Nie był to koniec nagród dla twórców lubelskiego spektaklu. Na szczególne wyróżnienie i nagrodę za „umiejętność gry ironią” zasłużyła bowiem, zdaniem jurorów, praca zespołu aktorskiego.

Za choreografię w spektaklu „Lalka” nagrodzony został Aleksander Kopański. Drugą równorzędną nagrodę w tej kategorii przyznano Filipowi Szatarskiemu odpowiedzialnemu za choreografię w spektaklu „Panny z Wilka” z Teatru im. Stefana Jaracza. Doceniony przez jurorów został także zespół aktorski Teatru Wybrzeże „za uruchomienie mechanizmu zabawy” w spektaklu „Zaczarowana Królewna”.

Najlepszą muzykę dostrzeżono w „Krótkiej rozmowie ze Śmiercią” – jej zbiorowym autorem jest zespół Nagrobki (nagroda w wysokości 4 tys. zł).

Jury przyznało również nagrodę specjalną (w wysokości 4 tys. zł) za „cud w teatrze”, a powędrowała ona do Jarosława Kiliana – reżysera „Baśni o pięknej Parysadzie i Ptaku Bulbulezarze”.

Podczas 45. OKT / „Klasyki Żywej” wręczono siedem indywidualnych nagród aktorskich (w wysokości 2 tys. zł każda). Otrzymali je: Tomasz Schimscheiner za rolę Gonzala oraz Ireneusz Pastuszak za rolę majora Tomasza Kobrzyckiego w spektaklu „Trans-Atlantico”, Marcin Kalisz za rolę Ignacego Rzeckiego w „Lalce”, Jacek Poniedziałek za rolę Rabina w „Matce Joannie od Aniołów”, Antonina Choroszy za rolę tytułową w spektaklu „Matka”, Ewa Kaim za rolę Joli oraz Anna Radwan za rolę Kazi w „Pannach z Wilka”.

W trakcie gali finałowej 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyki Żywej”, która odbyła się w niedzielę wieczorem (26.09) w odnowionej przestrzeni Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, dziękowano organizatorom, sponsorom i artystom. Wskazywano przy tym na wyjątkową i wciąż bardzo trudną sytuację teatru oraz jego twórców w czasach, w których pandemiczna rzeczywistość wymaga od nich jeszcze więcej wiary i wytrwałości zawodowej. Ducha wieczoru oddają jednak słowa przewodniczącej jury Elżbiety Baniewicz, która wskazywała, że „teatr nie dał się rozdeptać pandemii”. – Nagrody przyznaliśmy za oryginalność myślenia i energię twórczą wszystkich osób zaangażowanych w powstawanie spektakli, bo to przecież nie tylko aktorzy czy reżyserzy, ale także scenografowie, muzycy, choreografowie – wyliczała.

– Bardzo się cieszę, że OKT cieszyły się tak ogromnym zainteresowaniem publiczności. Odczytuję ten niewątpliwy sukces jako znak zwycięstwa teatru nad pandemią – zwracała z kolei uwagę Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego – organizatora konkursu „Klasyka Żywa” i współorganizatora festiwalu.


OKT / KŻ organizowane są przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Instytut Teatralny we współpracy z Ministerstwem Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz ze środków urzędu marszałkowskiego Województwa Opolskiego.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)


Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności