fbpx
Piękni czterdziestoletni | Paulina Holtz

Piękni czterdziestoletni | Paulina Holtz

Gościnią grudniowego spotkania z cyklu "Piękni czterdziestoletni" będzie Paulina Holtz.
opublikowano 22 listopada 2021
Aktorka teatralna, filmowa, telewizyjna i radiowa. Związana z Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Właśnie tam w wieku 13 lat po raz pierwszy wystąpiła na teatralnej scenie jako Paź w spektaklu „Romeo i Julia” Williama Shakespeare’a w reżyserii Andrzeja Wajdy. Grała w spektaklach m.in.: Grzegorza Wiśniewskiego, Anny Augustynowicz, Piotra Cieplaka, Roberta Glińskiego, Marka Fiedora czy Michała Zadary. 15 grudnia o godz. 19:00 gościnią kolejnego spotkania z cyklu „Piękni czterdziestoletni” będzie Paulina Holtz. Spotkanie poprowadzi Michał Smolis.

 

Cykl „Piękni czterdziestoletni” to comiesięczne spotkania z pokoleniem artystów i artystek, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru.

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery „Bzika tropikalnego” Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i „Elektry” Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka „przełomem styczniowym”- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?


Paulina Holtz

Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie (2002). Aktorka Teatru Powszechnego (2002–2016) w Warszawie, występowała gościnnie na scenach stołecznych: Scenie Prezentacje, OCH-Teatrze, Teatrze Polonia, Młyn, Kamienicy, Nowym Teatrze; Teatrze Nowym w Zabrzu. Wystąpiła w przedstawieniach, m. in.: Grzegorza Wiśniewskiego, Małgorzaty Bogajewskiej, Anny Augustynowicz, Romualda Szejda, Piotra Cieplaka, Iwony Kempy, Roberta Glińskiego, Waldemara Śmigasiewicza, Marii Seweryn, Marka Fiedora, Michała Zadary, Emiliana Kamińskiego. Zagrała, m. in: Jenny w „Kształcie rzeczy” Labute’a (2002), Paulinę w „Białym małżeństwie” Różewicza (2003), Oną w „Tlenie” (2003), Marthe w „Powrocie na pustynię” Koltèsa (2004), Jeanne w „Teorbanie” Christiana (2004), Julię w „Letnikach” Gorkiego, Wirginię w „Słomkowym kapeluszu” Labiche’a (2005), Katja sprzed lat w „Dniu Walentego” (2005), role w „Albośmy to jacy, tacy…” wg Wyspiańskiego (2007), Lorettę w „Loretcie” Walkera (2008), Marię w „Kieszonkowym atlasie kobiet” wg Chutnik (2009), rolę w „Lekcji szaleństwa” Ionesco (2010), Langustę w „Zaświaty, czyli czy pies ma duszę?” Masłowskiego (2010), role w „Gabinecie” Fijewskiej-Zdanowskiej (2010), Gulię w „Konformiście” wg Moravii (2011), role w „Po co są matki?” Brooks (2011), Sonię w „Zbrodni i karze” wg Dostojewskiego (2012), role w „Dziennikach Majdanu” wg Worożbyt (2014), role w „Wychowance” Fredry (2014), Hrabinę Respektową w „Fantazym” Słowackiego (2015), Gwinonę w „Lilli Wenedzie” Słowackiego (2015), role w „SPA, czyli Salonie Ponętnych Alternatyw” Kamińskiego (2017), role w „Biblii Rdz. 1-11” (2017). Zagrała w filmach, m.in.: „Na koniec świata”, „Jak to się robi z dziewczynami”, „Ostatnia kryjówka”, „Taxi A”, „Ryś”. „Ile waży koń trojański?”, „Framed” oraz serialach telewizyjnych, m.in.: „Klan”, „Ja, Malinowski”, „Kryminalni”, „Na dobre i na złe”, „O mnie się nie martw”, „W rytmie serca”, „Osiecka”, „Piękni i bezrobotni”. Laureatka  Feliksa Warszawskiego w kategorii najlepszego aktora, który pracuje nie dłużej niż pięć lat od uzyskania absolutorium –  za rolę Jenny w przedstawieniu „Kształt rzeczy” LaBute’a w Teatrze Powszechnym (2003).


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
środa 15.12.2021
19:00
19:00 Rezerwacja zaproszeń

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności