„Młyn Djabelski. Biografia dzieła zapomnianego” | Placówka 2022

„Młyn Djabelski. Biografia dzieła zapomnianego” | Placówka 2022

Twórcy proponują miks instalacji operowej, soundartowego mockumentu, martwej natury, videoartu, zwiedzania z oprowadzaniem i wykładu performatywnego w estetyce vintage-minimal-kampowej.
opublikowano 2 maja 2022
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 28 maja o godz. 19:00 na pokaz premierowy „Młyna Djabelskiego. Biografii dzieła zapomnianego” autorstwa Krzysztofa Cicheńskiego, Julii Kosek i Huberta Walawskiego. Projekt zrealizowany został w ramach VII edycji programu „Placówka”. Bilety dostępne są na stronie Instytutu i w serwisie GoOut.net.

 

„Biografia dzieła zapomnianego” odwraca hierarchię opowiadania o życiu – dzieło nie zawiera się w karierze twórcy, jego kształt nie wynika z konkretnych doświadczeń jednostki. „Młyn Djabelski”, opera filmowa Ludomira Różyckiego, której premiera odbyła się w 1931 roku w Poznaniu, niczym Zeitoper, oddaje aktualny kontekst społeczny i opisuje Nowego Człowieka, wraz z jego marzeniami, cierpieniem i formą rozrywki, którą preferuje. To zapomniane dziś dzieło stanowi nowoczesny – futurystyczny i futurologiczny – komentarz do rzeczywistości dwudziestolecia międzywojennego, w której kapitalizm, industrializacja i informacja mają zasadniczy wpływ na życie jednostki i społeczeństwa, a także na kulturę i sztukę. Opowiada o Ulicy, Miłości, Rozkoszy, Sławie i Wyzwoleniu (tytuły kolejnych aktów „Młyna”) oraz o ludziach, których życie zmontowane jest z kadrów, urwanych sekwencji i niespełnionych marzeń. W libretcie pojawia się ponadto postać Kompozytora, którego pomysły i ambicje wykraczają dalece poza znaną dziś twórczość samego Różyckiego (prowokując anty-biograficzne pytania kim nie był, kim nie stał się ten artysta). Diabelski młyn jako metafora rozpędzonej, uzależnionej od technologii, chaotycznej codzienności określa na poziomie uniwersalnym pewne warunki egzystencji, które dziś jeszcze bardziej definiują rzeczywistość, a wraz z nią możliwość i formę artystycznej ekspresji.

Twórcy proponują miks instalacji operowej, soundartowego mockumentu, martwej natury, videoartu, zwiedzania z oprowadzaniem i wykładu performatywnego w estetyce vintage-minimal-kampowej, który jest wynikiem śledztwa, mającego na celu ustalenie statusu ontologicznego „Młyna Djabelskiego” (czy istnieje? w jakiej formie?) – dzieła kontrowersyjnego, odrzuconego, zaginionego, a później odnalezionego i wreszcie zapomnianego. Projekt ma charakter badawczo-artystyczny (artistic research) – pracę nad spektaklem poprzedza kwerenda materiałów, które pozwoliły twórcom wyobrazić sobie prawdopodobny kształt artystyczny opery. Jednak granica pomiędzy możliwym do zbadania faktem historycznym a domysłem i kreacją artystyczną, inspirowaną tym badaniem, nie jest wyraźnie zaznaczona. Dzieło Różyckiego staje się pretekstem do testowania form i motywów, eksperymentowania z gatunkiem teatru muzycznego, powoływania do scenicznego życia postaci i demonów. To od publiczności zależy, czy w historię i aktualność tej opery/o tej operze uwierzyć czy potraktować z podejrzliwością.

Bilety w cenie 20 zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

Postępy w realizacji projektu oraz jego dokumentację można na bieżąco śledzić na prowadzonym przez twórców blogu www.placowkateatru.pl oraz na fanpage’u „Placówki” na Facebooku.


Młyn Djabelski. Biografia dzieła zapomnianego

scenariusz: kreacja zbiorowa
reżyseria, scenografia: Krzysztof Cicheński
kostiumy, video: Julia Kosek
muzyka: Krzysztof Cicheński, Hubert Walawski
występuje: Hubert Walawski


Projekt zrealizowany został w ramach VII edycji programu „Placówka”, którym od sześciu lat wspieramy prowadzenie poszukiwań teatralnych przez artystów i grupy twórcze. Program pomaga w powstawaniu projektów, które mają szansę w sposób znaczący przyczynić się do wzbogacenia polskiego życia teatralnego dzięki oryginalnym propozycjom artystycznym i tematycznym. Zgłaszać można wszystkie odmiany współczesnej sztuki scenicznej, także łączące teatr z tańcem, sztukami wizualnymi, mediami czy aktywizmem społecznym.

Do tej pory w ramach „Placówki” Instytut Teatralny sfinansował jedenaście projektów: „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej” Ludomira Franczaka (premiera 6 maja 2016), trans-operę „Anestezja” grupy daed baitz (premiera 3 grudnia 2016), „Negronautki” Wiktora Okwara (premiera 7 września 2017), „Flagę nr 5” Moniki Drożyńskiej (premiera 21 września 2017), „Malinę” Marty Malikowskiej (pokazy premierowe: 3 i 4 listopada 2018), performans „Zastanawiam się…” Joanny Pawlik (premiera 14 listopada 2019), „Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” Klaudii Hartung-Wójciak (pokazy premierowe: 18, 19 i 20 września 2020), „Trzynasty znak” Lukáša Jiřički (premiera 29 września 2021), „VORTEX” Pawła Sakowicza (premiera 30 września 2021), „Spektakle, których nie zrobiłam” Uli Kijak (premiera 2 października 2021) oraz „Zostałam sceną” Moniki Reks i Coma Ni Cres (premiera 3 października 2021).

Krzysztof Cicheński (1986) jest twórcą interdyscyplinarnym. Pracuje przede wszystkim jako reżyser operowy, dramaturg i librecista, angażuje się w liczne inicjatywy edukacyjne. Projektuje zdarzenia z pogranicza działań przestrzennych, sound artu i performansu (m. in. instalacje operowe). Autor scenografii i muzyki, reżyser światła, poeta i teatrolog. W latach 2005-2018 Cicheński prowadził niezależną grupę artystyczną Teatr Automaton. Jest wykładowcą na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.    

cichenski.com

Julia Kosek jest autorką kostiumów, scenografii, wideo i reżyserii światła do spektakli operowych, baletowych i teatralnych oraz mgr psychologii. W latach 2011-2018 współtworzyła alternatywną grupę poznańską Teatr Automaton. Okazjonalnie pracuje także jako stylistka przy koncertach oraz teledyskach i sesjach zdjęciowych. 

juliakosek.com

Hubert Walawski pochodzi z Krakowa. W 2014 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie Tomasza Zagórskiego oraz studia licencjackie w klasie Jerzego Mechlińskiego. W trakcie edukacji pierwsze kroki na scenie jako solista stawiał, współpracując z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Operą Poznańską. Swoje umiejętności doskonalił jako uczestnik: Europejskiej Akademii Sztuki Wokalnej w Operze Śląskiej w Bytomiu, Programu Kształcenia Młodych Talentów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Académie Européenne de Musique w ramach Aix-en-Provance Festival we Francji oraz kursów mistrzowskich pod okiem takich muzyków, jak: Ryszard Karczykowski, Wiesław Ochman, Stefania Toczyska, Izabela Kłosińska, Andrzej Dobber, Eytan Passen, Jan Ballarin, Linda Watson, Marius Vlad, David Syrus. W maju 2014 roku zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Debiut Śpiewaka (za rolę Bougrelasa w operze „Ubu Rex” K. Pendereckiego). Śpiewak jest również zdobywcą Nagrody Specjalnej Związku Artystów Scen Polskich na X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Złote Głosy” 2015 w Warszawie. W 2017 roku został uhonorowany Stypendium Ryszarda Wagnera przez Towarzystwo Wagnerowskie w Chemnitz. W latach 2014 – 2016 Hubert Walawski był członkiem studia operowego Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, a w latach 2016-2018 solistą Opery w Chemnitz (Niemcy). W grudniu 2019 roku śpiewak został laureatem Złotej Róży podczas VI edycji gali koncertowej „Bitwa Tenorów na Róże” organizowanej przez Fundację StartSmart Alicji Węgorzewskiej. W sezonie artystycznym 2020/2021 współpracuje z Warszawską Operą Kameralną m.in. wcielając się w role Castora w operze „Castor i Pollux” J. P. Rameau, czy Oebalusa w multimedialnej realizacji „Apollo i Hiacynt” W. A. Mozarta w ramach cyklu „OperaOK!”.

Kalendarz

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
sobota 28.05.2022
19:00
19:00 „Młyn Djabelski. Biografia dzieła zapomnianego” | Placówka 2022 Kup bilet  

Powiązane

Zobacz również