Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na odbywający się w dniach 9-12 czerwca Jarmark Książki, a w szczególności na spotkanie wokół najnowszych publikacji z serii „Odzyskana awangarda” (12 czerwca, godz. 13:30). Wstęp na wydarzenie jest wolny.
Jarmark Książki odbywa się w tym roku po raz pierwszy, a jego inicjatorem jest Instytut Literatury. Podczas literacko-muzycznego festiwalu połączonego z targami na odwiedzających czekają spotkania autorskie, koncerty, wykłady oraz setki książek wystawców: Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytutu Literatury, Instytutu Pamięci Narodowej, Narodowego Centrum Kultury, Instytutu Książki, Biblioteki Narodowej, Wydawnictwa Ossolineum, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Biblioteki Śląskiej, Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, Księgarni Akademickiej, Fundacji Duży Format.
Podczas Jarmarku uczestnicy będą mieli możliwość zakupu książek Wydawnictwa Instytutu Teatralnego – w tym części w promocyjnych cenach – m.in. wspomnianych publikacji w ramach serii „Odzyskana awangarda”, albumu „WST x 40 +. Warszawskie Spotkania Teatralne 1965-2021”, „Legendy Grzegorzewskiego” Ewy Bułhak. Na odwiedzających nasze stoisko czekają też upominki i niespodzianki, które przygotowaliśmy specjalnie na tę okazję. Zapraszamy!
Uczestnicy rozmowy poświęconej serii wydawniczej „Odzyskana awangarda”:
Joanna Biernacka-Płoska, absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Krytyczka teatralna, dramaturżka i kuratorka; Współpracowała z krakowskim „Dziennikiem Polskim” (2000–2001), była członkiem redakcji „Didaskaliów” (2000–2001) oraz miesięcznika „Dialog” (2013–2014). Wykładała w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego (2008–2011), na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2009–2011), na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie (2011). W latach 2005–2011 pracowała jako dramaturżka we Wrocławskim Teatrze Współczesnym oraz współorganizatorka i kuratorka Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego DIALOG-WROCŁAW (2005–2009). W latach 2012–2013 była kierowniczką impresariatu Teatru na Woli. Od 2014 roku w Instytucie Teatralnym zajmuje się koordynacją projektów m.in Konkursu Fotografii Teatralnej, Spacerownika Teatralnego i Placówki.
Małgorzata Dziewulska zajmuje się inscenizacją współczesną i jej relacją z publicznością oraz zbiorową wyobraźnią w kontekstach historycznych, społecznych, politycznych. Autorka licznych publikacji oraz książek, m.in. „Teatr zdradzonego przymierza” (1985), „Artyści i pielgrzymi” (1995), „Inna obecność” (2009). W latach 70. i 80. współzałożycielka Puławskiego Studia Teatralnego, współpracowniczka Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Wykładała w Zakładzie Teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, była w zespole miesięcznika „Res Publica”, realizowała spektakle operowe. W latach 90. w kierownictwie literackim Starego Teatru w Krakowie, potem kierowniczka literacka Teatru Narodowego w Warszawie w okresie dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego. Od 1994 wykładała na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, obecnie na Wydziale Reżyserii. W Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego prowadziła autorskie seminaria „Profecja i promocja” oraz „Pracownia Kantorowska”.
Justyna Michalik-Tomala, doktor, pracuje w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki „Idea bardzo konsekwentna. Happening i Teatr Happeningowy Tadeusza Kantora” (Universitas, 2015), współredaktorka licznych książek i katalogów wydawanych przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe dotyczą głównie awangardy, studiów kulturowych, performatyki, sztuki i polityki oraz związków pomiędzy historyczną awangardą i neoawangardą.
Wojciech Dudzik, teatrolog i kulturoznawca, profesor w Zakładzie Teatru i Widowisk w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, członek Komitetu Nauk o Kulturze PAN, prezes Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Opublikował m.in. „Karnawały w kulturze” (2005), antologie „Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku” (2007, wyd. niem. 2011), „Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne” (2011), „Paradoksy maski. Antologia” (2018), a ponadto tomy „Struktura w antystrukturze. Szkice o karnawale i teatrze” (2013), „W poszukiwaniu stylu. Teatr Narodowy 1924–1939” (2015), „Maska w kulturze współczesnej Europy. Teorie i praktyki” (2020); współredaktor podręcznika akademickiego „Antropologia widowisk” (2005, 2010) oraz internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego www.encyklopediateatru.pl.