Instytut Teatralny zaprasza 23 czerwca o godz. 17:00 na kolejny wykład Tadeusza Kornasia pt. „Festiwale, festiwale…”. Wykład odbywa się w ramach cyklu „PRL: teatr studencki i inny”. Bezpłatne zaproszenia dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
Festiwale teatrów studenckich były w latach 70. XX wieku jednym z najistotniejszych bodźców kształtujących ruch młodego teatru. Podczas najważniejszych z nich – Łódzkich Spotkań Teatralnych i Lubelskiej Wiosny Teatralnej (później Konfrontacji Młodego Teatru), dochodziło do prezentacji nowych przedstawień najważniejszych grup studenckich. Ale festiwale te były też miejscem spotkania całego środowiska, dyskusji światopoglądowych, ustalania i kształtowania hierarchii… Festiwale potwierdzały siłę ruchu i w pewnym sensie wskazywały kierunki rozwoju.
Były one jednak świadectwem swoistej „schizofrenii” całego środowiska. Teatr studencki, młody teatr, teatr młodej inteligencji działał w strukturach Socjalistycznego Związku Studentów Polskich – a ta organizacja odpowiedzialna była za organizację festiwali. Tymczasem światopogląd reprezentowany przez SZSP (w środowisku studenckim wspierający linię PZPR) był kwestionowany przez większość grup studenckich. Dochodziło niekiedy do otwartych konfliktów twórców z organizatorami. Jednak bez tej organizacyjnej ramy rozwój ruchu teatrów studenckich byłby w PRL-u niemożliwy.
Owo życie festiwalowe teatrów studenckich będzie pretekstem do omówienia różnorodnych spektakli z nurtu studenckiego powstałych w drugiej połowie lat siedemdziesiątych. Teatr Pleonazmus, Scena Plastyczna KUL, Warszawska Grupa Teatralna, Teatr Provisorium, Teatr 12a, Teatr Jedynka – to tylko wybrane zespoły, o przedstawieniach których 23 czerwca o godz. 17:00 opowie pokrótce prof. Tadeusz Kornaś.
Tadeusz Kornaś
Profesor w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się przede wszystkim teatrem polskim i powszechnym XX i XXI wieku. Teatr polski tego okresu bada w szerszym kontekście historii i przemian społecznych. Specyficzne miejsce w obszarze zainteresowań teatrem polskim zajmuje teatr „inny” – sytuujący się na peryferiach głównego obiegu artystycznego.
Odrębnym kręgiem zainteresowań jest teatr średniowieczny, ze szczególnym uwzględnieniem dramatu liturgicznego. Temat ten ewokuje kolejne zagadnienia badawcze, dotyczące zagadnień dramatu i teatru religijnego.
Zajmuje się też teatrem lalki, formy, maski. Od 2017 roku jest członkiem komitetu redakcyjnego kwartalnika „Teatr Lalek”.
Dotychczasowe wykłady można obejrzeć na kanale YouTube IT.