Po dwóch latach przerwy mobilna scena Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, czyli niebiesko-biały namiot cyrkowy, znów wyrusza w podróż! Dziewięciokrotnie zostanie w nim zaprezentowany spektakl pt. „Jak przestałem być idealny”, będący koprodukcją Instytutu Teatralnego i Fundacji Teatr 21. Objazd spektaklu otworzy pokaz w warszawskiej Królikarni, współorganizowany przez Muzeum Narodowe w Warszawie. W kolejnych dniach przedstawienie zagości w Nidzicy, Korszach i Lidzbarku Warmińskim.
🟦🟨 —> УКРАЇНСЬКА ВЕРСІЯ
W wypełnionym muzyką na żywo spektaklu pytania o odmienność i różnorodność sąsiadują z wyczynami akrobatów, a humor z refleksją o tym, jak długa droga prowadzi czasami do samoakceptacji. Przedstawieniu towarzyszą warsztaty teatralne, podczas których uczestnicy – inspirując się spektaklem – uruchomią swoją kreatywność.
„Jak przestałem być idealny” w reżyserii Justyny Lipko-Koniecznej, Justyny Sobczyk i Justyny Wielgus jest inspirowany mitem o Ganeśi – hinduskim bóstwie z głową słonia oraz prawdziwą historią Josepha Merricka – znanego również jako człowiek-słoń. Czerpiąc z obecności artystów cyrkowych, aktorów dramatycznych, muzyków oraz aktorów Teatru 21 zapraszamy na przedstawienie, które łączy widzów i artystów we wspólnej teatralno-cyrkowej opowieści. Z myślą o młodych widzach odkryjemy historię odmienności, w której bohater musiał mierzyć się z poczuciem braku akceptacji. Razem z publicznością, pod cyrkowym szapito wykreujemy świat, w którym jest miejsce dla każdego, a różnorodność staje się wartością.
Spektaklowi towarzyszą warsztaty teatralne. Inspirując się opowieściami Ganeśi i Josepha Merricka wybierzemy się w ich trakcie w podróż dookoła świata, stworzymy swój wynalazek, własną historię i rozwiniemy swoje umiejętności cyrkowe. Warsztaty będą prowadzone przez aktorów i aktorki, artystów i artystki sztuki cyrkowej, pedagogów i pedagożki teatru.
Na inaugurację tegorocznego objazdu spektaklu „Jak przestałem być idealny” zapraszamy do Muzeum Rzeźby w Królikarni, oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie. Pierwszemu pokazowi towarzyszyć będzie tłumaczenie na polski język migowy oraz audiodeskrypcja, a kolejnym tłumaczenie na język ukraiński (tłumaczone będą także warsztaty). Na całej widowni zostanie rozłożona pętla indukcyjna. Informujemy, że w spektaklu pojawiają się różnorodne, kolorowe światła (nie używamy świateł stroboskopowych ani ultrafioletowych) i muzyka na żywo, a niektóre sceny są dosyć głośne.
Dla osób z Ukrainy oraz ich opiekunów przeznaczyliśmy bezpłatną pulę biletów. Bilety normalne w cenie 20 zł do nabycia przez stronę internetową www.instytut-teatralny.pl oraz w serwisie www.goout.net. Zapisy na bezpłatne warsztaty: goout.net. Przedstawienie przeznaczone jest dla widzów w wieku 7+.
„Jak przestałem być idealny”
Aktorzy:
Grzegorz Brandt, Anna Drózd, Teresa Foks, Maja Kowalczyk, Mateusz Kownacki, Daniel Krajewski, Natalia Leszczyńska, Anna Łuczak, Aleksander Orliński, Filip Perkowski, Michał Pęszyński, Piotr Sakowski, Aleksandra Skotarek, Cela Sobolewska, Magdalena Świątkowska, Paulina Waszkiewicz, Łukasz Wójcik
Twórcy:
koncepcja artystyczna – Justyna Lipko-Konieczna, Justyna Sobczyk
reżyseria – Justyna Sobczyk, Justyna Lipko-Konieczna, Justyna Wielgus
dramaturgia, scenariusz – Justyna Lipko-Konieczna
reżyseria ruchu – Justyna Wielgus
scenografia i kostiumy – Wisłomira Nicieja
charakteryzacja – Magdalena Lerynowicz
reżyseria i realizacja światła – Sebastian Klim
muzyka – zespół Pokusa (Tymek Bryndal, Natan Kryszk, Teo Olter)
asystentka reżyserki – Zuzanna Jarmakowska
konsultacja tańca hinduskiego – Kalina Duwadzińska
kierownik techniczny spektaklu – Dariusz Adamski
realizacja dźwięku – Michał Rokicki
promocja: Łukasz Orłowski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Jakub Drzewiecki (Fundacja Teatr 21)
produkcja: Maria Babicka (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Paulina Uryszek (Fundacja Teatr 21)
Czas trwania spektaklu: 105 min
Premiera: 4 września 2021 roku
„Dawno nie oglądałam tak bezpretensjonalnego, jednocześnie czułego, zabawnego przedstawienia z tak poważnym przekazem – rzecz traktuje bowiem o odmienności i o tym, jak inność rezonuje społecznie.”
Agata Becher, Dwutygodnik„Autorkom udało się uzyskać piorunującą synergię czterech żywiołów: aktorek i aktorów z Teatru 21, artystek i artystów z kręgu cyrku i teatru dramatycznego oraz muzyków z grupy Pokusa. W efekcie powstał spektakl pełen energii, kolorów, znakomitego aktorstwa, czułości i interakcji z publicznością.”
Przemek Gulda, @guldapoleca„Lipko-Konieczna, Sobczyk i Wielgus splotły trzy obszary znaczeń w wielowątkowe i barwne widowisko, w którym połączenie elementów pochodzących z cyrku (..) oraz nawiązań do form teatralnych pochodzących z różnych kultur (…) służą opowiadaniu historii wieloma ustami.”
Magdalena Hasiuk, Didaskalia. Gazeta Teatralna
WARSZTATY
7 lipca, godz. 16:00
prowadzenie: Mateusz Kownacki, Paulina Waszkiewicz, Łukasz Wójcik
WARSZTAT CYRKOWY
W warsztatach cyrkowych artyści cyrkowi podzielą się całym mnóstwem sztuczek, wprowadzając uczestników w świat żonglerki piłeczkami, pałkami, obręczami i tym wszystkim, co znajdzie się pod ręką. Odkryjemy, jak przy pomocy rekwizytów i cyrkowych zabaw wcielić się w postaci z przedstawienia. Warsztat jest zaproszeniem do oryginalnej twórczej aktywności inspirowanych spektaklem cyrkowym „Jak przestałem być idealny”.
8 lipca, godz. 13:00
prowadzenie: Daniel Krajewski, Filip Perkowski
WARSZTAT AKTORSKI
Podczas warsztatów spotkamy się z aktorami i aktorkami grającymi w spektaklu „Jak przestałem być idealny”. Poznacie samego Ganeśię wraz z jego barwnym korowodem. Hinduski bóg z głową słonia zdradzi wam kroki sekretnego tańca oraz tajniki gry w krokieta. Poznamy magię zawodu aktora – będziemy ćwiczyć przenoszenie się w czasie i przestrzeni, wspólnie pojedziemy do współczesnych Indii oraz wiktoriańskiej Anglii. W formie prostych zabaw każdy będzie mógł choć na chwilę stać się jednym z najważniejszych hinduskich bogów lub jednym z jego kompanów.
8 lipca, godz. 16:00
prowadzenie: Natalia Leszczyńska, Natan Kryszk
WARSZTAT MUZYCZNY
Zespół Pokusa wprowadzi was w muzyczną historię spotkania głównych postaci spektaklu – Ganeśi i Josepha Merricka. Poznacie, jak – wykorzystując muzykę i własną wyobraźnię – stworzyć nową historię. Będziemy improwizować muzyczne krajobrazy, by za pomocą dźwięków i słów zmalować własną, nieidealną kompozycję. Przewodnikami będą instrumenty oraz wymyślane historie inspirowane postaciami i sytuacjami ze spektaklu „Jak przestałem być idealny”.
Spektakl „Jak przestałem być idealny” został wyprodukowany i jest prezentowany w ramach programu „Lato w teatrze” Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Przedstawienie jest koprodukcją Instytutu Teatralnego oraz Teatru 21 / Centrum Sztuki Włączającej.
Spektakl powstał w ramach „Nie zostawiaj nikogo w tyle” – trzeciego sezonu Centrum Sztuki Włączającej. Program Teatru 21 / Centrum Sztuki Włączającej jest współfinansowany przez m.st. Warszawę.
Współorganizatorem warszawskich pokazów spektaklu „Jak przestałem być idealny” jest Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddział Muzeum Narodowego w Warszawie. Wydarzenie towarzyszy wystawie „CYRK” opowiadającej o barwnym świecie cyrkowej rozrywki. Pierwszego dnia prezentacji spektaklu – 7 lipca – ekspozycja będzie dostępna bezpłatnie.
Współorganizatorami pokazów w Nidzicy, Korszach i Lidzbarku Warmińskim są Lidzbarski Dom Kultury, Urząd Miejski Lidzbarka Warmińskiego, Urząd Miejski w Nidzicy, Miejski Ośrodek Kultury w Korszach i Urząd Miejski w Korszach.