fbpx
Piękni czterdziestoletni | Eliza Borowska

Piękni czterdziestoletni | Eliza Borowska

17 października o godz. 19:00 gościnią Michała Smolisa w Instytucie Teatralnym będzie Eliza Borowska.
opublikowano 27 września 2022
Helena w „Słomkowym kapeluszu” i Panna Młoda w „Albośmy to jacy, tacy…” w reżyserii Piotra Cieplaka, Fatima z „Powrotu na pustynię” w reżyserii Anny Augustynowicz, Abigail Williams w „Czarownicach z Salem” w reżyserii Izabelli Cywińskiej, Marta w „Romeo i Julii” w reżyserii Grażyny Kani – to tylko niektóre teatralne wcielenia Elizy Borowskiej. 17 października o godz. 19:00 rozmowę z aktorką w cyklu „Piękni czterdziestoletni” poprowadzi Michał Smolis. Bezpłatne zaproszenia na wydarzenie dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.net.

 

Eliza Borowska jest absolwentką Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Debiutowała w 2001 r. w spektaklu „Bambini di Praga” Bohumila Hrabala w reżyserii Agnieszki Glińskiej na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie. Po ukończeniu studiów w 2003 r. trafiła do zespołu Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, gdzie pracowała do roku 2016. Od 2017 gra w Teatrze Polskim w Warszawie. Występowała także na deskach Teatru Wybrzeże, Teatru Narodowego, Teatru Konsekwentnego, Teatru Provisorium, Teatru Łaźnia Nowa oraz w zespole grupy kabaretowej „Pożar w Burdelu”. Wiele ról zagrała także w Teatrze Polskiego Radia

Według Encyklopedii Teatru Polskiego Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego Eliza Borowska wykreowała 42 role w teatrach dramatycznych i 100 ról w słuchowiskach Teatru Polskiego Radia. Wśród nich m.in.: Elka w „Podróży do wnętrza pokoju” autorstwa i w reżyserii Michała Walczaka, Fatima w „Powrocie na pustynię” Bernard-Marie Koltèsa w reżyserii Anny Augustynowicz, Warwara w „Letnikach” Maksyma Gorkiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, Helena w „Słomkowym kapeluszu” Eugène’a Labiche’a w reżyserii Piotra Cieplaka, Dianna w „Fanta$ym” Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Klaty, Lamia w „Verklärte Nacht” Michała Bajera w reżyserii Natalii Korczakowskiej, Nina w „Nadobnisiach i Koczkodanach, czyli Zielonej Pigułce” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Łukasza Kosa, Abigail Williams w „Czarownicach z Salem” Arthura Millera w reżyserii Izabelli Cywińskiej, Candy Starr w „Locie nad kukułczym gniazdem” Dale’a Wassermana w reżyserii Jana Buchwalda, Marta w „Romeo i Julii” Williama Shakespeare’a w reżyserii Grażyny Kanii, Pani Hanna (Pani John) w „Szczurach” Gerharta Hauptmanna w reżyserii Mai Kleczewskiej, Pani de Bruchelle w „Krzyczcie, Chiny!” Siergieja Tretjakowa w reżyserii Pawła Łysaka, Elżbieta Drużbacka/Maria Teresa Habsburg w „Księgach Jakubowych” Olgi Tokarczuk w reżyserii Eweliny Marciniak, Nora Helmer w „Domu lalki” Henrika Ibsena w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, Emilia Szapiro w „Królu” Szczepana Twardocha w reżyserii Moniki Strzępki, Natalia Haldin – „W oczach Zachodu” Josepha Conrada Korzeniowskiego w reżyserii Janusza Opryńskiego, M.G. w „M.G.” Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki.

Jest laureatką II nagrody za rolę drugoplanową (Waria w „Wiśniowym sadzie” Antoniego Czechowa w reżyserii Agnieszki Glińskiej, dyplom AT w Warszawie) na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych (2003 r.), nagrody za rolę Młodziutkiej Bladej w „Żegnaj, Judaszu” Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Bożeny Suchockiej-Kozakiewicz (dyplom AT w Warszawie) 9. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2003 r.) oraz – za tę samą rolę – nagrody głównej i nagrody Jana Machulskiego na XXI Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2003 r.), Nagrody im. Jana Świderskiego za rolę Suki Azy w przedstawieniu „Nieskończona historia” Artura Pałygi w reżyserii Piotra Cieplaka 18. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2012 r.).

Eliza Borowska będzie gościnią Instytutu Teatralnego w cyklu „Piękni czterdziestoletni. 17 października o godz. 19:00 rozmowę z aktorką poprowadzi Michał Smolis. Bezpłatne zaproszenia na spotkanie dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.net.

ZOBACZ HASŁO POŚWIĘCONE AKTORCE
W ENCYKLOPEDII TEATRU POLSKIEGO


 

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery „Bzika tropikalnego” Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i „Elektry” Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka „przełomem styczniowym”- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
poniedziałek 17.10.2022
19:00
19:00 Rezerwacja zaproszeń

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności