Piękni czterdziestoletni | Eliza Borowska

Piękni czterdziestoletni | Eliza Borowska

17 października o godz. 19:00 gościnią Michała Smolisa w Instytucie Teatralnym będzie Eliza Borowska.
opublikowano 27 września 2022
Helena w „Słomkowym kapeluszu” i Panna Młoda w „Albośmy to jacy, tacy…” w reżyserii Piotra Cieplaka, Fatima z „Powrotu na pustynię” w reżyserii Anny Augustynowicz, Abigail Williams w „Czarownicach z Salem” w reżyserii Izabelli Cywińskiej, Marta w „Romeo i Julii” w reżyserii Grażyny Kani – to tylko niektóre teatralne wcielenia Elizy Borowskiej. 17 października o godz. 19:00 rozmowę z aktorką w cyklu „Piękni czterdziestoletni” poprowadzi Michał Smolis. Bezpłatne zaproszenia na wydarzenie dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.net.

 

Eliza Borowska jest absolwentką Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Debiutowała w 2001 r. w spektaklu „Bambini di Praga” Bohumila Hrabala w reżyserii Agnieszki Glińskiej na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie. Po ukończeniu studiów w 2003 r. trafiła do zespołu Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, gdzie pracowała do roku 2016. Od 2017 gra w Teatrze Polskim w Warszawie. Występowała także na deskach Teatru Wybrzeże, Teatru Narodowego, Teatru Konsekwentnego, Teatru Provisorium, Teatru Łaźnia Nowa oraz w zespole grupy kabaretowej „Pożar w Burdelu”. Wiele ról zagrała także w Teatrze Polskiego Radia

Według Encyklopedii Teatru Polskiego Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego Eliza Borowska wykreowała 42 role w teatrach dramatycznych i 100 ról w słuchowiskach Teatru Polskiego Radia. Wśród nich m.in.: Elka w „Podróży do wnętrza pokoju” autorstwa i w reżyserii Michała Walczaka, Fatima w „Powrocie na pustynię” Bernard-Marie Koltèsa w reżyserii Anny Augustynowicz, Warwara w „Letnikach” Maksyma Gorkiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, Helena w „Słomkowym kapeluszu” Eugène’a Labiche’a w reżyserii Piotra Cieplaka, Dianna w „Fanta$ym” Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Klaty, Lamia w „Verklärte Nacht” Michała Bajera w reżyserii Natalii Korczakowskiej, Nina w „Nadobnisiach i Koczkodanach, czyli Zielonej Pigułce” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Łukasza Kosa, Abigail Williams w „Czarownicach z Salem” Arthura Millera w reżyserii Izabelli Cywińskiej, Candy Starr w „Locie nad kukułczym gniazdem” Dale’a Wassermana w reżyserii Jana Buchwalda, Marta w „Romeo i Julii” Williama Shakespeare’a w reżyserii Grażyny Kanii, Pani Hanna (Pani John) w „Szczurach” Gerharta Hauptmanna w reżyserii Mai Kleczewskiej, Pani de Bruchelle w „Krzyczcie, Chiny!” Siergieja Tretjakowa w reżyserii Pawła Łysaka, Elżbieta Drużbacka/Maria Teresa Habsburg w „Księgach Jakubowych” Olgi Tokarczuk w reżyserii Eweliny Marciniak, Nora Helmer w „Domu lalki” Henrika Ibsena w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, Emilia Szapiro w „Królu” Szczepana Twardocha w reżyserii Moniki Strzępki, Natalia Haldin – „W oczach Zachodu” Josepha Conrada Korzeniowskiego w reżyserii Janusza Opryńskiego, M.G. w „M.G.” Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki.

Jest laureatką II nagrody za rolę drugoplanową (Waria w „Wiśniowym sadzie” Antoniego Czechowa w reżyserii Agnieszki Glińskiej, dyplom AT w Warszawie) na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych (2003 r.), nagrody za rolę Młodziutkiej Bladej w „Żegnaj, Judaszu” Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Bożeny Suchockiej-Kozakiewicz (dyplom AT w Warszawie) 9. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2003 r.) oraz – za tę samą rolę – nagrody głównej i nagrody Jana Machulskiego na XXI Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2003 r.), Nagrody im. Jana Świderskiego za rolę Suki Azy w przedstawieniu „Nieskończona historia” Artura Pałygi w reżyserii Piotra Cieplaka 18. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2012 r.).

Eliza Borowska będzie gościnią Instytutu Teatralnego w cyklu „Piękni czterdziestoletni. 17 października o godz. 19:00 rozmowę z aktorką poprowadzi Michał Smolis. Bezpłatne zaproszenia na spotkanie dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.net.

ZOBACZ HASŁO POŚWIĘCONE AKTORCE
W ENCYKLOPEDII TEATRU POLSKIEGO


 

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery „Bzika tropikalnego” Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i „Elektry” Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka „przełomem styczniowym”- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?

Archiwalne rozmowy w ramach cyklu znajdują się na kanale YouTube IT:


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
poniedziałek 17.10.2022
19:00
19:00 Rezerwacja zaproszeń

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności