fbpx
Wyrywacz serc | Stowarzyszenie Promocji Kultury „Zielone Słońce” | OFF Polska 2022

Wyrywacz serc | Stowarzyszenie Promocji Kultury „Zielone Słońce” | OFF Polska 2022

Symbolika, prostota i absurd zaskakują spójnością z tekstem. Forma i emocje, słowa i gest. Oto świat, powstały w głowie pisarza lat 50-tych połączony ze współczesną myślą i techniką.
opublikowano 27 września 2022

Wyrywacz serc | Stowarzyszenie Promocji Kultury „Zielone Słońce”

14 października | 19.00
Teatr Bez Rzędów, ul.Krakowska 13, Kraków
15 października | 19.00
Teatr Bez Rzędów, ul.Krakowska 13, Kraków
20 października | 19.00
Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum, Scena w Galerii, ul. 3 Maja 25, Katowice
22 października | 19.00
Teatr Układ Formalny, ul. Prądzyńskiego 39A, Wrocław
23 października | 19.00
Teatr Układ Formalny, ul. Prądzyńskiego 39A, Wrocław

 

„Wyrywacz serc” jest głęboko egzystencjalny, opowiada w przewrotny sposób o naturze ludzkiej, o słabościach i mocnych stronach, o miłości i strachu, manipulacji i dążeniu do wolności. Fabuła przedstawia bezcelową wędrówkę psychiatry Zmara, który przybywa do niewielkiej wsi położonej nad Czerwonym Strumieniem, żeby zakończyć swoje życie, ale wtedy napotyka mieszkańców i ich dziwny świat, gdzie wszystkie wartości są odwrócone i pokazane w krzywym zwierciadle.

W tym świecie panuje okrucieństwo wobec zwierząt, żeruje się na starcach i na pracy dzieci. Zmar z dystansem i psychoanalityczną ciekawością obserwuje mieszkańców i ich praktyki, jak handel ludźmi, bunt wieśniaków przeciwko kaznodziei, który nie chce przywołać deszczu, jest świadkiem historii rodzinnej, gdzie matka swoją zaborczą miłością zaczyna niewolić dzieci, by nigdy od niej nie odeszły. Z czasem Zmar zatraca się w tym świecie, wdaje się w przelotne romanse, zaczyna kierować się prymitywnymi popędami i coraz bardziej upodabnia się do mieszkańców, gubiąc swój kompas moralny i duszę. Zapomina czy kiedykolwiek je posiadał. Wstrząsa nim dopiero śmierć przyjaciela – Glorii, który jest sumieniem całej wioski – wtedy postanawia zbuntować się przeciwko okrutnym zasadom świata.

Stylistyka spektaklu będzie osadzona w teatrze lalki i przedmiotu. Metaforyczne zderzenie światów budowane zostanie poprzez warstwę lalkową. To co nie możliwe dla człowieka, może być wykonane przez lalkę. Nowe życie, nowe zasady. Wykroczenie poza człowieczy egzystencjalizm – tu zaczyna się przestrzeń formy, która zaczyna znacząco wpływać na otoczenie. Lalka matka, półlalka służącej, do tego animowana na kamieniu Gloria. Para-ludzki Zmar, odczłowieczony proboszcz, maskowy groteskowy diabeł, wszystko przedzielone jazzową muzyką i tańcem lat 50-tych oraz współczesną muzyką elektroniczną.

Symbolika, prostota i absurd zaskakują spójnością z tekstem. Forma i emocje, słowa i gest. Oto świat, powstały w głowie pisarza lat 50-tych połączony ze współczesną myślą i techniką. Wypełniony intensywnymi kolorami emocji obraz przeraża zaskakująco spójną wizją naszego świata w przyszłości. Kawałki drutu, fragmenty zardzewiałych narzędzi, elementy para-lalkowe i same lalki, ponadto dialogi, aktorstwo i muzyka na żywo serwowana przez DJ’a komentującego muzycznymi dogrywkami.

 


 

Autor: Boris Vian
Scenariusz i reżyseria: Kamil Katolik
Scenografia: Tomasz Frąszczak, Kamil Katolik, Bartosz Socha
Muzyka: Kamil Zawiślak
Choreografia: Artur Fredyk
Obsada: Tomasz Frąszczak, Kamil Katolik, Bartosz Socha

Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności