Piękni czterdziestoletni | Wiktoria Gorodeckaja

Piękni czterdziestoletni | Wiktoria Gorodeckaja

17 listopada o godz. 19:00 gościnią Michała Smolisa w Instytucie Teatralnym będzie Wiktoria Gorodeckaja.
opublikowano 2 listopada 2022
Absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Od 2009 r . w zespole Teatru Narodowego. Wystąpiła w przedstawieniach m.in.: Marcina Przybylskiego, Jacquesa Lassalle’a, Artura Tyszkiewicza, Mai Kleczewskiej, Gábora Zsámbékiego, Igora Gorzkowskiego, Michała Zadary, Grzegorza Wiśniewskiego, Piotra Cieplaka, Konstantina Bogomołowa, Jana Englerta, Eimuntasa Nekrošiusa, Pawła Miśkiewicza, Barbary Wysockiej, Kuby Kowalskiego. 17 listopada o godz. 19:00 gościnią Instytutu Teatralnego w cyklu „Piękni czterdziestoletni” będzie Wiktoria Gorodeckaja. Bezpłatne zaproszenia na wydarzenie dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.pl.

 

Wiktoria Gorodeckaja

Absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (2009). Aktorka Teatru Narodowego, współpracowała również z teatrami warszawskimi: Żydowskim, Współczesnym, Ochoty, Ateneum, Studiem Teatralnym KOŁO. Wystąpiła w przedstawieniach, m.in.: Marcina Przybylskiego, Jacquesa Lassalle’a, Artura Tyszkiewicza, Mai Kleczewskiej, Gábora Zsámbékiego, Igora Gorzkowskiego, Michała Zadary, Grzegorza Wiśniewskiego, Piotra Cieplaka, Konstantina Bogomołowa, Jana Englerta, Eimuntasa Nekrošiusa, Pawła Miśkiewicza, Barbary Wysockiej, Kuby Kowalskiego. Zagrała, m.in.: Kawalera w „Umowie, czyli łajdaku ukaranym” Marivaux (2009), Rossignola w „Marat/Sade” Weissa (2009), rolę tytułową w „Balladynie” Słowackiego (2009), Karolinę w „Kazimierzu i Karolinie” Horvátha (2010), role w „Starusze” wg Charmsa (2011), Szeprahci w „Shitzu” Levina (2011), Felcię w „Aktorze” Norwida (2012), Kassandrę w „Orestei” Ajschylosa (2012), role w „Burzy” Shakespeare’a (2012), Małgorzatę w „Królowej Margot” wg Dumasa (2012), role w „Milczeniu o Hiobie” (2013), role w „Lodzie” wg Sorokina (2014), Amalię Edelreich w „Zbójcach” Schillera (2014), role w „Kordianie” Słowackiego (2015), Dziewczynę i Marylę w „Dziadach” Mickiewicza (2016), role w „Suplemencie. Soplicowie – OwocilpoS” (2016), Nastazję Filipowną Baraszkową w „Idiocie” wg Dostojewskiego (2017), Julię w „Śmierci Dantona” Büchnera (2018), Idę w „Zemście nietoperza” Straussa (2019), Heddę Tesman w „Heddzie Gabler” Ibsena (2019), Maszę w „Trzech siostrach” Czechowa (2021), Oliwię w „Wieczorze trzech króli” Shakespeare’a (2021), rolę tytułową w „Marii Stuart” Schillera (2022). Wystąpiła w przedstawieniach Teatru Telewizji, m.in.: „Warszawie”, „Wizycie”, „Posprzątanym”, „Inkarno”, „Polowaniu na karaluchy”. Zagrała w filmach, m. in: „Ogród Luizy”, „Mała Moskwa” „Mur”, „Bodo”, „Krew Boga”, „Ikar. Legenda Mietka Kosza”, „Przejście”, „Niebezpieczni dżentelmeni”, „Braty” oraz serialach telewizyjnych, m. in: „Doręczyciel”, „Sprawiedliwi”, „Ojciec Mateusz”, „Na dobre i na złe”, „Druga szansa” „Ślad”, „Pułapka”, „Młody Piłsudski”, „Osiecka”, „Bez skrupułów”, „Tajemnica zawodowa”, „Erynie”, „Zachowaj spokój”.

Na 27. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę w „Moulin Noir” – spektaklu dyplomowym warszawskiej Akademii Teatralnej została uhonorowana nagrodą zespołową dla wykonawców przedstawienia oraz Nagrodą im. prof. Jana Machulskiego „Bądź orłem, nie zniżaj lotu” (2009). Dwukrotna laureatka Feliksa Warszawskiego: w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola kobieca” za rolę Iriny w przedstawieniu „Starucha” (2011); w kategorii „najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca” za rolę Małgorzaty w „Królowej Margot” (2013).
Wyróżniona nagrodami Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie – nagrodą za drugoplanową rolę kobiecą, rolę Andżeliki w słuchowisku „Próba” Marivaux (2014), nagrodą główną za rolę Any w przedstawieniu Teatru Telewizji „Posprzątane” (2017), nagrodą za aktorską kreację tytułowej roli w słuchowisku „Ordonka” (2018), a także nagrodą za najlepszą rolę kobiecą – za rolę tytułową w słuchowisku „Anna Karenina” (2019). Uhonorowana Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Amalii Edelreich w „Zbójcach” Schillera w reżyserii Michała Zadary w Teatrze Narodowym (2014).

Wiktoria Gorodeckaja będzie gościnią Instytutu Teatralnego w cyklu „Piękni czterdziestoletni. 17 listopada o godz. 19:00 rozmowę z aktorką poprowadzi Michał Smolis. Bezpłatne zaproszenia na spotkanie dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.net.

ZOBACZ HASŁO POŚWIĘCONE AKTORCE
W ENCYKLOPEDII TEATRU POLSKIEGO

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery „Bzika tropikalnego” Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i „Elektry” Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka „przełomem styczniowym”- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?

Archiwalne rozmowy w ramach cyklu znajdują się na kanale YouTube IT:


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
czwartek 17.11.2022
19:00
19:00 Rezerwacja zaproszeń

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności