Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 5 grudnia o godz. 19:00 i 6 grudnia o godz. 20:00 na pokazy spektaklu cyrkowego „Spektrum”, które odbędą się w ramach cyklu NOWY CYRK. Bilety w cenie 30 zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
„Spektrum” to spektakl nowego cyrku, łączący w sobie elementy akrobatyki, teatru, żonglerki, pantomimy oraz iluzji optycznej. Jest on zapisem poszukiwań artystycznych nastawionych na odświeżające i innowacyjne zastosowanie sztuk cyrkowych z wykorzystaniem technik teatru fizycznego.
„Spektrum” to spektakl widowiskowy, żywy, minimalistyczny, ujawniający możliwą harmonię pomiędzy ciałem a przedmiotem. Humor, dynamizm i różnorodność w połączeniu z przemyślaną grą gestów i ukrytych znaczeń, stanowi treść uniwersalną w odbiorze, skierowaną zarówno do młodszego, jak i starszego widza.
Cel towarzyszący artystom przy powstawaniu spektaklu pozwolił na uzyskanie unikalnej warstwy wizualno-ruchowej, gdzie gest jest sprzężony ze świadomą manipulacją przedmiotem. Widz zostaje przeniesiony do abstrakcyjnego świata kształtów i rzeczy. Za ich pomocą aktorzy tworzą atmosferę groteskowego uniwersum obrazów.
Bilety w cenie 30 zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
„Spektrum”
reżyseria, koncepcja, choreografia: Artur Perskawiec, Daniel Chlibiuk, Jakub Szwed, Mateusz Kownacki
konsultacje artystyczne: Grzegorz Kondrasiuk, Johan Swartvagher
projekt scenografii: Daniel Chlibiuk
muzyka: Paul Kwitek
obsada: Artur Perskawiec, Daniel Chlibiuk, Jakub Szwed, Mateusz Kownacki
czas trwania: 50 minut
Spektakl „Spektrum” został wyprodukowany przez Fundację Sztukmistrze i Warsztaty Kultury w Lublinie przy wsparciu Carnival Otwarta Przestrzeń Cyrkowa dla festiwalu Carnaval Sztukmistrzów 2015.
Cykl NOWY CYRK wpisuje się w podejmowane od dłuższego czasu w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego aktywności wspierające debatę i wzmacniające wiedzę o sztuce cyrkowej.
Wychodzimy z założenia, że cyrk współczesny – zwłaszcza polski – pozostaje wciąż „światem do odkrycia”. Badania nad nim nie mają w naszym kraju ugruntowanej pozycji, a jeśli już są podejmowane, to jako uzupełnienie historii kultury popularnej, antropologii widowisk, performatyki, animal studies, studiów miejskich czy filmoznawstwa. Przez wiele lat niezależne zespoły, wywodzące się ze środowiska kuglarzy i artystów ulicznych, szukały dla siebie miejsca na polskiej scenie. Dziś są to profesjonalne kompanie wchodzące na europejski rynek sztuk performatywnych. Nowy cyrk proponuje nowy styl widowiska, który czasem odwołuje się do historycznych skojarzeń, częściej natomiast spogląda w stronę teatru tańca, teatru plastycznego, teatru przedmiotu i performansu.