fbpx

Ogłaszamy finalistów VIII Konkursu „Klasyka Żywa”

Pięć spektakli z teatrów w Krakowie, Legnicy, Wałbrzychu i Wrocławiu nominowano do finału VIII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.
opublikowano 25 stycznia 2023
„Znachor”, reż. Jakub Roszkowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie | fot. Bartek Barczyk
„Znachor”, reż. Jakub Roszkowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie | fot. Bartek Barczyk
„Znachor”, reż. Jakub Roszkowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie | fot. Bartek Barczyk
„Wyskubki”, reż. Paweł Kamza, Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich | Filip Wierzbicki
„Wyskubki”, reż. Paweł Kamza, Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich | Filip Wierzbicki
„Wyskubki”, reż. Paweł Kamza, Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich | Filip Wierzbicki
„Sen srebrny Salomei”, reż. Piotr Cieplak, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy | fot. Karol Budrewicz
„Sen srebrny Salomei”, reż. Piotr Cieplak, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy | fot. Karol Budrewicz
„Sen srebrny Salomei”, reż. Piotr Cieplak, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy | fot. Karol Budrewicz
„Ballady i romanse”, reż. Piotr Soroka, Zdenka Pszczołkowska, Błażej Peszek, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego | fot. Natalia Kabanow
„Ballady i romanse”, reż. Piotr Soroka, Zdenka Pszczołkowska, Błażej Peszek, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego | fot. Natalia Kabanow
„Ballady i romanse”, reż. Piotr Soroka, Zdenka Pszczołkowska, Błażej Peszek, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego | fot. Natalia Kabanow
„Ballady i romanse ver. 2022”, reż. Roksana Miner, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu | fot. Karol Budrewicz
„Ballady i romanse ver. 2022”, reż. Roksana Miner, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu | fot. Karol Budrewicz
„Ballady i romanse ver. 2022”, reż. Roksana Miner, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu | fot. Karol Budrewicz
Pięć spektakli z teatrów w Krakowie, Legnicy, Wałbrzychu i Wrocławiu nominowano do finału VIII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Wśród przedstawień wybranych do udziału w 47. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych znalazły się inscenizacje polskich dzieł romantycznych, sceniczna interpretacja powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza oraz odczytanie dzieł Tadeusza Różewicza.

 

„Ballady i romanse” z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego (reż. Piotr Soroka, Zdenka Pszczołowska, Błażej Peszek), „Ballady i romanse ver. 2022” z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu (reż. Roksana Miner), „Sen srebrny Salomei” z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy (reż. Piotr Cieplak), „Wyskubki” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. Marii i Edmunda Wiercińskich (reż. Paweł Kamza) i „Znachor” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (reż. Jakub Roszkowski) – to najlepsze spektakle polskiej klasyki z 2022 roku, które zostaną zaproszone do udziału w finale ogólnopolskiego konkursu „Klasyka Żywa”, czyli tegorocznych 47. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.

Wyboru dokonała, spośród 33 przedstawień (z 39 przyjętych zgłoszeń 6 przesunięto do IX Konkursu w związku z późnymi premierami), Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Grzegorz Janikowski, Magdalena Mikrut-Majeranek, Magdalena Piekarska, Paweł Stangret, Anna Wakulik, Maryla Zielińska.

Komisja Artystyczna VIII Konkursu Klasyka Żywa” postanowiła wybrać do finału przede wszystkim inscenizacje polskich dzieł romantycznych – mówi przewodniczący Komisji, Patryk Kencki. – Spośród wielu wystawień Mickiewiczowskich Ballad i romansów” zdecydowaliśmy się zarekomendować do pokazania podczas Opolskich Konfrontacji Teatralnych odczytania najbardziej zaskakujące, także ze względu na formę. Widownia w Opolu będzie miała okazję obejrzeć Ballady i romanse” przygotowane przez twórców z Wrocławskiego Teatru Pantomimy oraz z wałbrzyskiego Teatru Lalki i Aktora. Z kolei z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy postanowiliśmy zaprosić inscenizację Snu srebrnego Salomei” Juliusza Słowackiego. Nasz wybór uzupełniliśmy o pozycje przygotowane na podstawie literatury dwudziestowiecznej. Z Teatru Słowackiego w Krakowie przyjedzie inscenizacja popularnej powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza Znachor”, a z Wrocławskiego Teatru Współczesnego – Wyskubki” skomponowane z fragmentów twórczości Tadeusza Różewicza. Wszystkie spektakle, które zostaną zaprezentowane podczas opolskiego finału łączy niezwykła forma i zaskakujący sposób odczytywania klasycznych tekstów.

Podczas festiwalu Opolskich Konfrontacji Teatralnych, planowanych na przełom maja i czerwca, finaliści powalczą o główne nagrody konkursu, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego.

Komisja zdecydowała również o przyznaniu nagród dodatkowych twórcom przedstawień niezakwalifikowanych do finału Konkursu. Za muzykę w spektaklu „Kongres futurologiczny” w reżyserii Daniela Adamczyka z Teatru Czytelni Dramatu Centrum Kultury w Lublinie wyróżniono Jana Jaworskiego, Szczepana Pospieszalskiego, Joannę Szczęsnowicz i Jana Tarkowskiego. Joanna Biskup-Brykczyńska otrzymała nagrodę za warstwę plastyczną – scenografię inspirowaną rysunkami Bohdana Butenki w spektaklu „Cyryl, gdzie jesteś?” w reżyserii Piotra-Bogusława Jędrzejczaka z Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach im. Stefana Karskiego. Wyróżnienia aktorskie Komisja przyznała Mikołajowi Chroboczkowi za rolę Baltazara De Campos de Baleastadar w spektaklu „Sonata Belzebuba” w reżyserii Radka Stępnia z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi i Lidii Dudy za rolę Ciotki Petroneli w spektaklu „Marzenia polskie / Les rêves polonais” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

„Cyryl, gdzie jesteś?”, reż. Piotr-Bogusław Jędrzejczak, Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” im. Stefana Karskiego w Kielcach | fot. Anna Kaleta
„Kongres futurologiczny”, reż. Daniel Adamczyk, Teatr Czytelni Dramatu Centrum Kultury w Lublinie | fot. Maciek Rukasz
„Marzenia polskie / Les rêves polonais”, reż. Jędrzej Piaskowski, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie | fot. Magda Hueckel
„Sonata Belzebuba”, reż. Radek Stępień, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi | fot. Krzysztof Bieliński

Nagroda Specjalna im. Stanisława Hebanowskiego (w wysokości 30 000 zł) za najciekawsze odkrycie repertuarowe została przyznana ex aequo spektaklom: „Czekoladki dla prezesa” w reżyserii Ewy Domańskiej i Ewy Makomaskiej z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie oraz „Idzie skacząc po górach” w reżyserii Igora Gorzkowskiego z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.

„Czekoladki dla prezesa”, reż. Ewa Domańska i Ewa Makomaska, Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie | fot. Marta Ankiersztejn
„Idzie skacząc po górach”, reż. Igor Gorzkowski, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu | fot. Jakub Seydak

 

Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Powiązane

Zobacz również