fbpx
“Wyskubki” | Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich

“Wyskubki” | Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich

Finalista VIII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej “Klasyka Żywa”. Wydarzenie w ramach 47. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych / ”Klasyka Żywa”.
opublikowano 20 kwietnia 2023
Spektakl „Wyskubki” Tadeusza Różewicza w reżyserii Pawła Kamzy z Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. Marii i Edmunda Wiercińskich został zakwalifikowany do finału VIII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej “Klasyka Żywa”. Będzie prezentowany na dużej scenie Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu 3 czerwca o godz. 18:00 podczas tegorocznych 47. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych / ”Klasyka Żywa”. Bilety dostępne są na stronie teatru.

 

Śpiew, taniec i poezja – „Wyskubki” to spektakl, w którym zaciera się podział na aktorów i widzów. Pretekstem jest tytułowy zwyczaj, który polega na darciu pierza przez kobiety, a najczęściej kończy się wspólną zabawą. Obrzędowi na scenie towarzyszą kompozycje Aleksandra Brzezińskiego, zainspirowane trzema tradycjami – ludową, klezmerską i folkloru miejskiego – wywiedzionymi z historii terenów pogranicza Mazowsza, Śląska i Wielkopolski. „To przedstawienie jest próbą poszukiwania w poezji i prozie Tadeusza Różewicza śladów Gabrielowa – wsi, z której pochodzi jego rodzina” – mówi Paweł Kamza, reżyser Wyskubków.

Na twórczość Różewicza najczęściej patrzy się z perspektywy Awangardy, tymczasem twórcy spektaklu szukają w niej nawiązań do tradycji ludowej. „W jego utworach są ślady liryki ludowej i wykorzystujemy je – stały się naszymi piosenkami” – podkreśla Paweł Kamza, reżyser a zarazem adaptator. Spektakl powstał na podstawie wierszy i fragmentów opowiadań (m.in. z tomów: „Matka odchodzi”, „Pięć poematów”, „Echa leśne” i „Poemat otwarty”).


„Wyskubki”

tekst: Tadeusz Różewicz
adaptacja i reżyseria: Paweł Kamza
scenografia i kostiumy: Iza Kolka
muzyka: Aleksander Brzeziński
choreografia: Adrian Rzetelski
inspicjentka: Justyna Bartman-Jaskuła
realizacja światła: Jacek Mieczkowski
realizacja dźwięku: Krzysztof Pietrzykowski

obsada:
Florentyna, babka, bywa babko-wróblem: Miłosz Pietruski
Stanisława, córka Florentyny, zwana ciotką, kochał się w niej czternastoletni chłopiec: Zina Kerste
Stefania, córka Florentyny, zwana matką, oszczędzała i oszczędzała, kwaśnicy nie dawała: Anna Błaut
Janka, córka Florentyny, zwana chrzestną, wyszła w sukni w groszki za aniołem: Dominika Probachta
Julka, córka Stefanii, zwana młodą, kochała się w partyzantach, chociaż wojny nie pamiętała: Ewa Niemotko
Matusek, który gapił się na samoloty: Krzysztof Boczkowski
oraz Aleksander Brzeziński (muzyka na żywo)

premiera: 3 czerwca 2022, Scena na Strychu WTW


 

Celem Konkursu „Klasyka Żywa” jest wzmocnienie zainteresowania współczesnych twórców polskiego teatru dawną literaturą posiadającą potencjał sceniczny i mogącą stać się przedmiotem twórczej reinterpretacji i dialogu z dzisiejszymi odbiorcami. Konkurs wyrasta z przekonania, że polska literatura dramatyczna to prawdziwa skarbnica czekająca na kolejną falę odkryć, którą chcemy wzbudzić, przez zachęcanie do repertuarowych odkryć i sięgania po teksty rzadko, lub wręcz nigdy niewystawiane. Organizatorom Konkursu zależy na zainicjowaniu dialogu z klasyką prowadzonego z pozycji dzisiejszych, ale z uwagą wsłuchującego się w głosy brzmiące w dawnym dramacie. Klasyka żywa to dawny tekst znajdujący oddźwięk we współczesności, rezonujący tak w twórcach, jak i w zapraszanych na przedstawienia partnerach teatralnej rozmowy. Wzbudzenie tego rezonansu nie jest łatwe, ale tym bardziej wartościowe są nakierowane na ten cel dążenia.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
sobota 03.06.2023
18:00
Teatr im. Kochanowskiego w Opolu
18:00 Sprzedaż zakończona

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności