Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 8 marca o godz. 18:00 na spotkanie z cyklu „Książka w teatrze”, poświęcone publikacji „Pasaże scenografii. Praskie Quadriennale 1999–2019” autorstwa Katarzyny Fazan. Wstęp wolny. Rozmowa będzie tłumaczona na Polski Język Migowy.
Interesują was cykliczne, międzynarodowe wystawy takie jak Documenta czy Biennale sztuki współczesnej w Wenecji? Czy słyszeliście o Praskim Quadriennale – największym na świecie wydarzeniu poświęconym scenografii teatralnej i projektowaniu przestrzeni na potrzeby sztuk performatywnych?
O przemianach tego wydarzenia porozmawiamy z naszymi gośćmi przy okazji wydania przekrojowej publikacji Katarzyny Fazan. Wspomnimy też o najnowszej odsłonie PQ, która odbywać się będzie od 8 do 18 czerwca tego roku na terenie zabytkowego praskiego targowiska, które kiedyś pełniło funkcję miejskiej rzeźni.
Katarzyna Fazan, przez systematyczne analizowanie PQ, zrobiła wiele dla rozwoju badań nad scenografią. Jej eseje w „Didaskaliach” zawsze obejmowały trzy aspekty: po pierwsze – omawiały polską ekspozycję; po drugie – analizowały całość PQ (co, ze względu na obszerność tego „zdarzenia”, nie jest rzeczą prostą); po trzecie, najważniejsze chyba – pokazywały kontekst światowy, w jakim działają polscy twórcy. Fazan nie analizuje scenografii, która jest zabudową sceny, ale w swoich rozważaniach kieruje się twierdzeniem Borisa Kudlički, że scenografia jest dzisiaj samowystarczalną instalacją wyposażoną w ekspresyjną narrację i dramaturgię – i dlatego ekspozycje (…) wymagają od zwiedzających (a często raczej – uczestników) coraz większych kompetencji, coraz większej otwartości na eksperyment. Autorka pokazuje przemianę drogi zwiedzającego od obserwacji do partycypacji (…). I to zjawisko z biegiem lat (książka obejmuje sześć edycji PQ – kalendarzowo to jest 20 lat) narasta wręcz lawinowo, stawiając pojęcie scenografii w sytuacji granicznej. Stajemy tu pomiędzy koncepcjami wystaw scenograficznych jako katalogu „śladów po przedstawieniach” (takie były pierwsze polskie ekspozycje) a dzisiejszym doświadczeniem odczytywania przedstawienia przez tropienie zakładanych relacji z odbiorcą.
– z recenzji prof. dr hab. Magdaleny Raszewskiej
W spotkaniu udział wezmą: Katarzyna Fazan (autorka książki, wykładowczyni w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz na Wydziale Reżyserii Dramatu w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, profesorka nauk humanistycznych), Paweł Janicki (artysta medialny związany z Centrum Sztuki WRO, członek zespołu twórców „Post-Apocalypsis” – polskiej wystawy krajów i narodów nagrodzonej w 2015 roku złotym medalem za dźwięk), Magdalena Raszewska (historyk teatru, profesor na Wydziale Scenografii ASP w Warszawie), Ida Ślęzak (członkini zespołu twórców wystawy krajów i narodów „Look Around”, przygotowywanej na tegoroczną edycję, badaczka sztuk performatywnych i doktorantka na Uniwersytecie Warszawskim.). Spotkanie poprowadzi Anna Galas-Kosil – kuratorka, teatrolożka, producentka polskiej prezentacji na PQ w latach 2007–2015.
Rozmowa będzie tłumaczona na Polski Język Migowy.