fbpx
Słowem o musicalu | „Naga” prawda o polskim musicalu do 1989 roku

Słowem o musicalu | „Naga” prawda o polskim musicalu do 1989 roku

Czy „Naga” zespołu Niebiesko-Czarni faktycznie była polską odpowiedzią na „Hair”, a Teatr Muzyczny w Gdyni naprawdę był „Broadwayem nad Bałtykiem”?
opublikowano 20 kwietnia 2023
Instytut Teatralny zaprasza 18 maja o godz. 18:00 na wykład z cyklu „Słowem o musicalu” zatytułowany „Naga prawda o polskim musicalu do 1989 roku”. Wykład poprowadzi dr Jacek Mikołajczyk. Wstęp wolny.

 

„Naga” zespołu Niebiesko-Czarni miała być polską odpowiedzią na „Hair”. „Kolęda Nocka” Wojciecha Trzcińskiego i Ernesta Brylla – rodzajem polskiego „Jesus Christ Superstar”. Teatr Muzyczny w Gdyni nazwano „Broadwayem nad Bałtykiem”. Tak właśnie rozwijał się polski musical i musical w Polsce – w ciągłej dynamicznej i wysoce ambiwalentnej relacji do „nieosiągalnego” zachodniego wzorca. Dla Danuty Baduszkowej, założycielki i dyrektorki Teatru Muzycznego w Gdyni, ideałem był raczej musical rodzimy, polski. Angażowała więc do animowanych przez siebie projektów najwybitniejszych polskich twórców, niekoniecznie związanych z teatrem muzycznym – artystów teatru w ogóle oraz muzyki przez duże „M”. Cierpliwie budowała kanon polskiego musicalu, opartego na europejskich i polskich dziełach literackich. Jerzy Gruza, jeden z następców Baduszkowej, w latach 80. ubiegłego wieku budował z kolei w Gdyni teatr muzyczny właściwie na modłę zachodnią – wprawdzie nadal ze stałym zespołem i zmieniającym się repertuarem, ale nawiązując do światowych standardów w aktorstwie i widowiskowości spektakli.

Zachodnie tytuły usiłowali również zaszczepiać na polskim gruncie dyrektorzy PRL-owskich polskich operetek i teatrów muzycznych, co przełożyło się na prawdziwy musicalowy boom na przełomie lat 60. i 70. Na ich scenach pokazano m.in. „My Fair Lady”, „Hello, Dolly!”, „Człowieka z La Manchy” i „Music-Man”. Umiarkowany sukces tej dosyć karkołomnej operacji sprawił, że najbardziej oryginalne polskie projekty musicalowe rozwijały się raczej na obrzeżach tego nurtu albo wręcz w teatrach dramatycznych i offowych. Tam właśnie powstały najciekawsze polskie musicale tego okresu, takie jak „Naga”, „Szalona lokomotywa” czy „Cień”.

Osobnym rozdziałem są dzieje „pierwszego polskiego musicalu”, czyli „Miss PoloniiMarka Sarta i Jerzego Jurandota. Po klęsce na premierze i reanimacji w wersji rewiowej, tytuł ten doczekał się filmowej adaptacji, w gwiazdorskiej obsadzie (od Ireny Santor po Bohdana Łazukę) i w reżyserii Stanisława Barei.

O paradoksalnym życiu musicalu w PRL-owskiej rzeczywistości, tak odległej od Broadwayu czy West Endu, jak to tylko możliwe, o musicalu w Polsce w latach 1952-1989, rozpiętym pomiędzy lekceważone w środowisku teatralnych państwowe operetki a ambicjami dorównania światowym wzorcom wyznaczanym przez twórców broadwayowskich i westendowskich opowie podczas czwartego wykładu z cyklu „Słowem o musicalu” dr Jacek Mikołajczyk, historyk musicalu, reżyser i tłumacz musicali oraz dyrektor artystyczny Teatru Syrena w Warszawie.


Fot. Bartek Warzecha

dr Jacek Mikołajczyk

Reżyser, tłumacz, historyk teatru, autor musicali. Dyrektor artystyczny Teatru Syrena w Warszawie, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, doktor nauk humanistycznych. Wieloletni wykładowca Instytutu Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego, prowadził też zajęcia jako stypendysta Fulbrighta na University of Washington w Seattle oraz na Uniwersytecie Warszawskim. Autor kilkudziesięciu artykułów naukowych, publikowanych w książkach i czasopismach polskich i zagranicznych oraz kilku książek, w tym „Musicalu nad Wisłą”, pierwszej monografii polskiego musicalu, a także, jako współautor, rozdziału o europejskim musicalu w najnowszym „Companion To Musical Theatre” wydawnictwa Routledge. Wyreżyserował i przetłumaczył m.in. musicale: „Rodzina Addamsów”, „Next to normal”, „Rock of Ages:, „Matylda” w Teatrze Syrena i Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy, „Sunset Boulevard” w Operze Nova w Bydgoszczy, „Zakonnica w przebraniu” i „Nine” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Autor i reżyser dwóch oryginalnych musicali, „Bitwy o tron” i „Czarnego Szekspira”, wystawionych w Teatrze Syrena.


 

O cyklu

Teatr musicalowy w Polsce cieszy się ogromnym zainteresowaniem setek tysięcy widzów. Kolejne premiery biją rekordy frekwencyjne, rozwija się „turystyka musicalowa”. Twórcy nie sięgają wyłącznie po znane broadwayowskie formaty – coraz śmielej inspirują się klasyką polskiej literatury, przyczyniając się tym samym do upowszechniania i popularyzacji polskiej kultury. Co roku polskie teatry przygotowują 20 premier, co przy ogromnym nakładzie środków niezbędnych przy produkcji spektaklu musicalowego pokazuje, jak intensywnie rozwija się życie musicalowe w Polsce. Jednocześnie mamy świadomość, że wiedza na temat tej dziedziny teatru jest wśród polskich widzów nikła i fragmentaryczna.

Instytut Teatralny proponuje w roku 2023 cykl wykładów o teorii, historii i współczesności musicalu w Polsce i na świecie. Do współpracy zaprosiliśmy ekspertów w tej dziedzinie – artystów, teatrologów, literaturoznawców i muzykologów.

Wykłady będą nagrywane i publikowane na naszej stronie internetowej oraz kanale YouTube, tworząc na przyszłość swego rodzaju kompendium wiedzy na temat musicalu.

Zobacz dotychczasowe wykłady na kanale YouTube Instytutu Teatralnego lub posłuchaj ich na naszym podcaście.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
czwartek 18.05.2023
18:00
18:00
Wstęp wolny

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności