Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA oraz kolektyw HOTELOKO movement makers zapraszają w dniach 28-29 września do Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego na pokaz spektakli „LUXA” i „Collodion-archiv 120.”, projekcję filmu wideo dance oraz krótkie etiudy choreograficzne z Polski i Meksyku. Na wydarzenia obowiązują bezpłatne wejściówki.
U:NEW Festival to wydarzenie organizowane przez Fundację Rozwoju Teatru NOWA FALA, która zdecydowała się na zmianę nazwy festiwalu z International Movement Festival U:NEW na U:NEW Dance Wave Festival. Trzecia edycja festiwalu kontynuuje założenia dwóch pierwszych odsłon: festiwal jest spotkaniem kolektywu HOTELOKO movement makers z warszawską publicznością. Inspiracją jest potrzeba wymiany doświadczeń pomiędzy młodymi artystkami i artystami a bardziej doświadczonymi twórczyniami i twórcami, z Warszawy, z Polski i z Europy oraz świata.
U:NEW Dance Wave Festival ma na celu popularyzację tańca w jego nowych formach oraz wzmocnienie współpracy polskich artystów i artystek z partnerami zagranicznymi.
Szczegółowy program festiwalu: http://fundacjarozwojuteatru.pl/pl/
kuratorka i dyrektorka festiwalu: Agata Życzkowska
współpraca: Karina Szutko, Adriana Liwara
produkcja i organizacja: Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA / HOTELOKO movement makers
Festiwal finansuje HELIDARSTEA Agata Życzkowska oraz Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA.
W ramach festiwalu w Instytucie Teatralnym odbędą się następujące wydarzenia:
28.09.2023, godz. 19:00
„LUXA” / Agata Życzkowska & Karina Szutko – kolektyw HOTELOKO movement makers / Polska / 30 min. / po spektaklu spotkanie w kręgu
koncepcja: Agata Życzkowska
choreografia, teksty i wykonanie: Agata Życzkowska / Karina Szutko
reżyseria, dramaturgia, kostiumy, projekcje wideo, opracowanie muzyczne: Agata Życzkowska
premiera: 24.05.2023, Düsseldorf
Luksus to dobra materialne i drogie usługi trudno dostępne dla przeciętnego człowieka. Luksus to przyjemność, na którą większość z nas może sobie rzadko pozwolić. Spektakl „LUXA” to próba dotknięcia tematu luksusu dla kobiet w kontekście relacji międzyludzkich w świecie popkultury. To idea dotknięcia naszej tożsamości poprzez masowe pragnienia i dążenia człowieka. W tym ujęciu mieści się wiele przedmiotów stanowiących kobiece atrybuty, jak drogie, ekskluzywne perfumy i kosmetyki, torebki czy biżuteria z kamieniami szlachetnymi. Jednak luksus ma wiele oblicz. Luksusem może być jadeit o kolorze butelkowej zieleni wydobywany w Birmie, czyli kamień, który daje nam przyroda w sposób naturalny. W kontekście klimatycznym i społecznym, szczególnie w przyszłości może stać się tym także woda pitna, która w wielu krajach już dziś jest nazywana niebieskim złotem – BLUE GOLD, ale także kakao, które kiedyś było cenniejsze niż złoto, a dziś z roku na rok zyskuje na wartości. Ale może to być też wolny czas dla kobiety albo możliwość decydowania o własnym ciele.
Projekt realizowany w ramach Stypendium Artystycznego Miasta Stołecznego Warszawy 2023.
Spektakl wybrany do preselekcji w ramach Polskiej Platformy Tańca 2024.
partnerzy: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Ośrodek Kultury Ochoty, Arbeit und Leben DGB/VHS NRW e.V. / Viral Visions / Junges Schauspiel / Erasmus+
„Collodion-archiv 120.” / László Gálos / Fanny Müller / Węgry / 17 min.
koncepcja i wizuale: László Gálos
choreografia i wykonanie: Fanny Müller
muzyka: Syporca Whandal
stylizacja: Ádám Ellenbacher
Wszystko to tylko spektakl. Nie szukamy treści ani znaczenia, lecz informacji, rozrywki i bodźca. Niemniej jednak, w głębi widzialnego zawsze jest coś, co wykracza poza to, co widoczne. Po prostu używamy drugiej osoby. Wiedzy, osobowości, ciała drugiej osoby. Każdy staje się towarem, tak samo jak kultura sama w sobie. Nie szukamy człowieka, ale okazji, korzyści i bodźca. Niemniej jednak w każdym z nas jest coś, co przekracza to, co widoczne. László Gálos tworzy fotomontaże z własnych szklanych obrazów, aby odkryć to, co kryje się pod nimi, poza zamierzonym wyglądem wizualnym. Fanny Müller od trzynastu lat pracuje jako modelka nago. Oddaje swoje ciało, które stało się narzędziem sztuki performatywnej, innym artystom w jego najbardziej podstawowej i intymnej formie. Gdzie jest i czym stanie się człowiek i artysta w ciele, które funkcjonuje jako obiekt-kobieta? Kim zostanie artysta, jeśli traktuje ludzi tylko jako ciała? Czy w głębi spektaklu istnieje człowiek? 120. odcinek serii fotomontaży wkracza w czas i przestrzeń jako performans i umieszcza Fanny w podwójnej roli: artystka tworzy swoje tańce swobodnie, ale z świadomością, że obrazy Gálosa są rzutowane na nią w trakcie całego występu. To znaczy, działając jako niezależna performerka i jednocześnie ekran projekcyjny, artystka może przenieść się z narzuconej roli wizualnej do ukrytej treści – jeśli w ogóle coś takiego istnieje.
Spektakl zawiera sceny nagości.
„PRESENCE GOT BITTER” / Alicja Cieryt/Chloé Chardevel/Rodia Vomvolou / Polska/Francja/Holandia / film wideo / 7’37’’
Jestem tutaj, obserwując, nigdy nie mrugając. Zaraz będzie padać deszcz. Krople wody wypełniają teraz moje oczy, a ja wciąż mogę widzieć spód twoich stóp. Jestem poruszana, zostaję pominięta przez twoją obecność. Rozmowa o twoich stopach jest tak głośna. Żałosna sytuacja, gdy nie słychać dźwięku, stłumionego przez tę ogromną masę wody. Deszcz jest cichy. Deszcz ślizga się po mojej skórze. Ale nie mam okazji go spróbować. […] Ach! […] Zniknęłaś. Moja obecność sprawia ci dyskomfort. Brak mnie¹. Zniknąłem.
¹ ryba
Alicja Cieryt z Polski i Chloé Chardevel z Francji. Dance video jest projektem, który został zrealizowany w PERA – School of Performing Arts na Cyprze, w trakcie drugiego roku studiów. Film był tworzony pod okiem dramaturga – Rodi Vomvolou.
produkcja i organizacja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO
movement makers