Instytut Teatralny zaprasza 4 grudnia o godz. 19:00 na pokaz spektaklu „Dożywocie” w wykonaniu Teatru Klasyki Polskiej. Wydarzenie odbywa się w ramach cyklu „Fredro poszukiwany”. Bilety dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
„Dożywocie” Aleksandra Fredry należy do tzw. pierwszego okresu twórczości pisarza, w którym zawierają się komedie charakterów i komedie intrygi. I to właśnie do tej drugiej kategorii zalicza się napisane w latach 1834–1835 dzieło. Jest więc „Dożywocie” zbudowane w układzie szybko zmieniających się i zaskakujących widza wydarzeń, których sprawcami są bogato rozbudowane postacie. Jest też jednocześnie utworem zaangażowanym, podejmującym ważne problemy społeczno-gospodarcze współczesnej Fredrze Galicji.
Główny bohater intryg lichwiarz Łatka, wchodząc w posiadanie tzw. dożywocia (czyli dożywotnich dochodów pewnego młodzieńca), z jednej stara się jak najdłużej utrzymać w dobrym zdrowiu młodego utracjusza, z drugiej – próbuje sprzedać tytułowe „dożywocie” innemu lichwiarzowi. Sprawa komplikuje się wraz z pojawieniem się zrujnowanego szlachcica Orgona, który chce swoją córkę wydać za Łatkę w celu podreperowania majątku. Ta jednak zakochana jest w Leonie… Splot intryg i pozornie nieszczęśliwych wydarzeń, jak próba samobójcza hulaki Leona, obnażają machinacje Łatki, sprawiając, że na końcu zwycięża miłość, a lichwiarz „dostaje po nosie”.
Postać Łatki jest odzwierciedleniem typów z włoskiej komedii dell’arte, a dokładniej jednej z czterech głównych jej masek, tj. maski Pantalona. Ma bowiem w sobie postać Fredry sprzeczność między potraktowanymi serio i ostro piętnowanymi przez pisarza wadami a budzącymi śmiech, a nawet sympatię dla tego bohatera słabostkami.
„Dożywocie” jest jednak nowatorskie względem komedii dell’arte, co sprawia, że staje się aktualne również dziś – tradycyjnie komiczna wada, jaką jest tchórzostwo Łatki, wiersz Fredry przekształcił w cechę o charakterze psychologicznym, trudnym do jednoznacznej oceny etycznej. I właśnie ta trudność oceny w dzisiejszym świecie, gdzie wszystko z taką łatwością poddawane jest krytyce i podawane w wątpliwość, sprawia, że bohaterowie XIX-wiecznego „Dożywocia” stają się prawdziwie żywi i boleśnie współcześni na deskach Teatru Klasyki Polskiej.
Bilety w cenie 20 zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
„Dożywocie”
Aleksander Fredro
reżyseria: Michał Chorosiński
scenografia/kostiumy: Aleksandra Reda
muzyka: Marcin Pospieszalski
obsada: Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Mateusz Grydlik, Dariusz Kowalski, Paweł Lipnicki, Cezary Łukaszewicz, Radosław Osypiuk, Ksawery Szlenkier, Leszek Zduń
muzycy: Cyprian Komza – kontrabas, Jerzy Matysiak – klarnet, Jacek Wachnik – skrzypce