fbpx
„Wyspiański. Teatr obecności” | „I cóż, kochany panie Leonie?”. Aktorzy i aktorki Wyspiańskiego

„Wyspiański. Teatr obecności” | „I cóż, kochany panie Leonie?”. Aktorzy i aktorki Wyspiańskiego

Zapraszamy na ostatni wykład w ramach cyklu, który będzie poświęcony relacji Wyspiańskiego z jego stałymi teatralnymi współpracownikami.
opublikowano 19 kwietnia 2024
Instytut Teatralny zaprasza 23 maja o godz. 18:00 na piąty, ostatni wykład z cyklu „Wyspiański. Teatr obecności” pod tytułem „I cóż, kochany panie Leonie?”. Aktorzy i aktorki Wyspiańskiego, który poprowadzi dr hab. prof. UJ Dorota Jarząbek-Wasyl. Na wykład wstęp wolny.

 

Na zakończenie cyklu wykładów przyjrzymy się kręgowi ludzi, z którymi Wyspiański stale współpracował w teatrze oraz temu, jakie panowały między nimi zawodowe relacje. Choć autor Warszawianki tworzył niezwykłe dekoracje i potrafił wywoływać w odbiorcach niesłychanie silne emocje, to ostatecznie nie byłby w stanie tworzyć swojego teatru bez zespołu odpowiednich ludzi.

W skład jego stałych współpracowników wchodzili dyrektorzy, czyli Tadeusz Pawlikowski i Józef Kotarbiński (grający również z powodzeniem w inscenizacjach Wyspiańskiego) czy dekoratorzy – Jan Spitizar i Stanisław Jasieński. Wymienić należy również aktorów-reżyserów: Adolfa Walewskiego, Ludwika Solskiego, Józefa Sosnowskiego, Andrzeja Mielewskiego, oraz aktorki: Helenę Modrzejewską, Irenę Solską, Wandę Siemaszkową, Władysławę Ordon, Stanisławę Wysocką, Jadwigę Mrozowską. Nie powinno się zapominać także o całym gronie wykonawców ról drugiego i trzeciego planu, takich jak Leon Stępowski, Bolesław Puchalski, Bolesław Zawierski, Grzegorz Senowski czy Rudolf Segeny. Bywało, że w przedstawieniach Wyspiańskiego zaangażowany był dosłownie cały zespół teatru. Sprawdzimy więc, którzy aktorzy byli temu artyście najwierniejsi, a także jak mogła wyglądać wewnętrzna dynamika zespołów, z którymi autor Wyzwolenia współpracował.

W ramach wykładu odbędzie się również podsumowanie całego cyklu spotkań, który rozpoczął się w styczniu 2024 roku.


O cyklu wykładów „Wyspiański. Teatr obecności”

Od „żywego” dzieła i osoby Stanisława Wyspiańskiego dzieli nas już ponad dziesięć dekad, a z nimi przypływy i odpływy interpretacji. Twórczość sceniczna autora „Wyzwolenia” (ta wystawiona za jego życia, jak i odkrywana dopiero po jego śmierci) stanowiła fascynującą i niewyczerpaną „maszynę” do wytwarzania znaczeń. Inspirował potomnych jako twórca teatru olbrzymiego, a z drugiej strony eksplorator teatru intymnego, teatru formy i teatru słowa poetyckiego. Rozpoznawano w nim artystę koloru i artystę dźwięku, wizjonera nowoczesnego narodowego akropolu i burzyciela zmurszałego postromantycznego nekropolu, malarza sceny, a z drugiej strony architekta nowych przestrzeni scenicznych. Nie negując wagi tych, i wielu innych, kategoryzacji, dr hab. prof. UJ Dorota Jarząbek-Wasyl proponuje spojrzenie uchylające – choćby tylko częściowo – potrzebę interpretacji, na rzecz tego, co (przynajmniej teoretycznie) poprzedza ją i warunkuje: przejawiania się obecności, stawania się spektaklu w oczach twórców i widzów.

Na ile i w jaki sposób Wyspiański był obecny w swoim teatrze (poprzez konkretne decyzje, formy współpracy)? Co czyniło przedstawienia – dane pod jego kierunkiem – żywymi i poruszającymi widzów w momencie powstania? Jak istniały i działały w przedstawieniach – w zetknięciu z aktorem i przestrzenią – konkretne obiekty (kostiumy, rekwizyty)? To główne pytania stawiane w projekcie „Wyspiański. Teatr obecności”, poświęconym działalności scenicznej Wyspiańskiego z lat 1898-1907, czyli od debiutu scenograficznego i dramatycznego do śmierci artysty.

Wykłady skupią się na trzech obszarach problemowych: 1) praktyki tworzenia i form współdziałania z zespołem teatralnym, jakie przyjął Wyspiański w Krakowie i Lwowie, 2) materii przedstawień artysty (roli, jaką w tym teatrze odgrywały konkretne obiekty: rekwizyty, kostiumy, dekoracje, architektura sceny), 3) reakcji publiczności na spektakle autora „Wesela”, ze szczególnym naciskiem na polisensoryczne wrażenia: wzrokowe, słuchowe, ale też dotykowe i kinestetyczne, do których prowokowały sceniczne rozwiązania wprowadzone przez Wyspiańskiego.

Spotkaniom towarzyszyć będą trzy warsztaty w mniejszym gronie (kolejno po drugim, trzecim i czwartym wykładzie). Warsztaty te mają służyć zachęcie do wspólnej lektury i rozkodowania archiwaliów teatralnych: scenariusza reżyserskiego z rysunkami sytuacyjnymi; szkicu portretowego aktora; makiety scenicznej. Przed każdym spotkaniem, z odpowiednim wyprzedzeniem uczestnicy otrzymają szczegółowe instrukcje, teksty do przeczytania, zadania. Liczba miejsc na warsztatach jest ograniczona, obowiązują zapisy.

Wstęp na wykłady jest wolny.


Dorota Jarząbek-Wasyl

Dr hab., prof. UJ, pracuje w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się historią teatru i dramatu XIX i XX wieku, zwłaszcza procesem kreacji teatralnej, obyczajowością teatralną, sztuką aktorską oraz opisem i edycją źródeł do historii teatru. Poza kilkudziesięcioma artykułami naukowymi, wydała książki: Słowo i głos. Problem rozmowy w dramacie w ujęciu teoretycznym i historycznym” (2006), Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku” (2016), Archiwum teatru XIX wieku. Ludzie, dokumenty, historie” (razem z Barbarą Maresz, 2019), a ostatnio m.in. rozdział poświęcony Wyspiańskiemu w pracy zbiorowej Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku”, red. D. Buchwald, D. Kosiński, Warszawa 2020) i scenariusz prapremiery dramatu Protesilas i Laodamia” Stanisława Wyspiańskiego (2022).


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
czwartek 23.05.2024
18:00
18:00
Wstęp wolny

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności