fbpx
Piękni czterdziestoletni | Bartosz Porczyk

Piękni czterdziestoletni | Bartosz Porczyk

Podczas kolejnego spotkania z cyklu "Piękni czterdziestoletni" porozmawiamy z Bartoszem Porczykiem. Spotkanie poprowadzi Michał Smolis.
opublikowano 26 października 2021
Serwis culture.pl określił go mianem jednego z „najgorętszych nazwisk polskiego teatru”. 28 listopada o godz. 19:00 gościem kolejnego wieczoru z cyklu „Piękni czterdziestoletni” będzie aktor Bartosz Porczyk. Rozmowę poprowadzi Michał Smolis. Bezpłatne zaproszenia do pobrania ze strony internetowej Instytutu Teatralnego oraz w serwisie GoOut.net.

 

Cykl „Piękni czterdziestoletni” to comiesięczne spotkania z pokoleniem artystów i artystek, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru.

Bartosz Porczyk

Aktor, wokalista, tancerz i pedagog. Absolwent Wydziału Aktorskiego PWSFTViT w Łodzi (2003). Aktor scen wrocławskich: Teatru Muzycznego „Capitol” (2005–2006), Teatru Polskiego (2006–2016), Teatru Studio (2016–2021). Występował w przedstawieniach, m. in. Waldemara Zawodzińskiego, Marka Fiedora, Jerzego Bielunasa, Marka Weissa-Grzesińskiego, Wojciecha Kościelniaka, Konrada Imieli, Cezarego Studniaka, Natalii Korczakowskiej, Agnieszki Olsten, Jana Klaty, Wiktora Rubina, Łukasza Twarkowskiego, Michała Zadary, Eweliny Marciniak, Aleksandry Popławskiej, Marka Kality, Krzysztofa Garbaczewskiego, Radosława Rychcika, Michała Walczaka.

Zagrał m.in. Fogga w „80 dni dookoła świata po 100 latach” Bielunasa (2004), Adriana Czerwca w „Scacie, czyli od pucybuta do milionera” Możdżera (2005), Freddy’ego w „My Fair Lady” Loewe’go (2005), role „Śmierdź w górach” Imieli i Studniaka (2006), role w „Smyczy” (2006), Yoshio w „Linczu” wg Mishimy (2007), Desmoulins’a w „Sprawie Dantona” Przybyszewskiej (2008), role w „Cząstkach elementarnych” wg Houellebecq’a (2008), Wokulskiego w „Lalce” Janiczak i Rubina wg Prusa (2008), Charlie’ego w „Szajbie” Sikorskiej-Miszczuk (2009), Karola Borowieckiego w „Ziemi obiecanej” wg Reymonta (2009), Babiarza w „Kazimierzu i Karolinie” Horvátha (2010), role w „Farinellim” Herbut i Porczyka (2011), Markusa SPK Baadera w „Kliniken. Miłość jest zimniejsza niż śmierć” wg Noréna i Herbut (2012), Gustawa w „Dziadach” Mickiewicza (2014), role w „Termopilach polskich” Micińskiego (2014), Konrada, Ducha i Więźnia w „Dziadów część III” Mickiewicza (2015), Ślaza w „Lilli Wenedzie” Słowackiego (2015), role w „GRIMMIE. Czarnym śniegu” Herbut (2016), Antoniego Kossakowskiego „Moliwdę”/Józefa II Habsburga w „Księgach Jakubowych” wg Tokarczuk (2016), role w „Orestesie” Eurypidesa (2016), Toma w „Dogville” von Triera (2016), Franciszka Biberkopfa w „Berlin Alexanderplatz” wg Döblina (2017), role w „Wyzwoleniu” Wyspiańskiego (2017), role w „Dobrej terrorystce” wg Lessing (2017), role w „Biesach” wg Dostojewskiego (2018), role w „Zwierzoczłekoupiorach” Walczaka (2018), Bohatera w „Kartotece rozrzuconej” Różewicza (2018), role w „Krashu” wg Ballarda (2021).

Wystąpił w filmach, m.in.: „Sala samobójców”, „Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć”, „Ambassada”, „Miasto 44”, „Facet (nie)potrzebny od zaraz”, „Chemia”, „Zaćma”, „Volta”, „Zabawa Zabawa”, „Mam na imię Sara”, „Mayday”, „Wesele” i serialach telewizyjnych, m. in.: „Fala zbrodni”, „Barwy szczęścia”, „Dom nad rozlewiskiem”, „Czas honoru”, „Apetyt na życie”, „Rezydencja”, „Galeria”, „Ja to mam szczęście”, „Rezydencja”, „Na dobre i na złe”, „Druga szansa”, „W rytmie serca”.

Laureat, m.in.: wyróżnienia ufundowanego przez Marszałka Województwa Łódzkiego za rolę Ekarta w przedstawieniu „Baal” na XXI Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi, Złotego Tukana w Konkursie Aktorskiej Interpretacji Piosenki, nagrody publiczności i nagrody dziennikarzy 27. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Nagrody Głównej za najlepszą rolę męską za role w monodramie „Smycz” na Fringe Festival w Dublinie, Grand Prix za role Desmoulinsa w „Sprawie Dantona” na 48.Kaliskich Spotkaniach Teatralnych Festiwalu Sztuki Aktorskiej, Nagrody Specjalnej Prezydenta Wrocławia WROSTJA, nagrody za rolę Wokulskiego w spektaklu „Lalka” na XXXIV Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska”, Wielkiej Nagrody Aktorskiej za rolę Gustawa w „Dziadach” na XXXIX Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska”, Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Gustawa i Myśliwego w przedstawieniu „Dziady”, głównej nagrody aktorskiej za role w spektaklach „Dziady. Części I, II i IV oraz wiersz Upiór” oraz „Dziadów części III” I Konkursu na Inscenizację Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, Wrocławskiej Nagrody Teatralnej.

Projekt graficzny: Elipsy
Fot. Marek Zimakiewicz


 

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery „Bzika tropikalnego” Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i „Elektry” Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka „przełomem styczniowym”- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?


Spotkanie z Bartoszem Porczykiem będzie otwarte dla publiczności i zorganizowane zgodnie z obowiązującą w IT dyscypliną sanitarną.

Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim gościom Instytutu i ograniczoną liczbę miejsc na widowni, uprzejmie prosimy o przemyślane pobieranie zaproszeń oraz o przybycie kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia w celu wypełnienia formularza kontaktowego COVID-19.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
niedziela 28.11.2021
19:00
19:00 Rezerwacja zaproszeń

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności