fbpx
Piękni czterdziestoletni | Dominika Kluźniak

Piękni czterdziestoletni | Dominika Kluźniak

Bohaterką styczniowego spotkania z cyklu "Piękni czterdziestoletni" będzie Dominika Kluźniak.
opublikowano 27 grudnia 2021
Znana szerokiej publiczności z desek scenicznych, dużego i małego ekranu, radia, dubbingu. Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Aktorka warszawskich teatrów: Współczesnego, Dramatycznego i Narodowego. Grała w spektaklach m.in.: Michała Borczucha, Piotra Cieplaka, Agnieszki Glińskiej, Jerzego Jarockiego, Grzegorza Jarzyny, Natalii Korczakowskiej, Andrieja Moguczija, Macieja Prusa czy Roberta Wilsona. Autorka minipowieści „Miejsce”. 19 stycznia o godz. 19:00 bohaterką kolejnego spotkania z cyklu „Piękni czterdziestoletni” będzie Dominika Kluźniak. Spotkanie poprowadzi Michał Smolis. Bezpłatne zaproszenia na wydarzenie dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

 

Dominika Kluźniak

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie (2003). Aktorka teatrów warszawskich: Współczesnego (2003–2003), Dramatycznego (2003–2010) i Narodowego (od 2010 roku) oraz gościnnie: Starej Prochowni, Studio oraz Théâtre Sylvia Monfort w Paryżu.

Wystąpiła w przedstawieniach w reżyserii m.in.: Agnieszki Glińskiej, Igora Gorzkowskiego, Piotra Cieślaka, Marka Fiedora, Grzegorza Jarzyny, Grażyny Kani, Roberta Wilsona, Michała Borczucha, Andrieja Moguczija, Macieja Stuhra, Pawła Miśkiewicza, Jerzego Jarockiego, Natalii Korczakowskiej, Jana Englerta, Macieja Wojtyszki, Piotra Cieplaka, Macieja Prusa, Kuby Kowalskiego, Anny Gryszkówny. Zagrała m.in.: Uczennicę u Krausego w Bambini di Praga wg Hrabala (2001), Klarę w Wynajmę pokój Gorzkowskiego (2001), Katherine w Pamięci wody Stephenson (2002), Ćmę w Straconych zachodach miłości Shakespeare’a (2003), Jaruszkę w Obsługiwałem angielskiego króla wg Hrabala (2003), Jadwisię w Pamiętniku wg Gombrowicza (2004), rolę tytułową w Iwonie, księżniczce Burgunda Krauzego wg Gombrowicza (2004), Młodzieńca w Samobójcy Erdmana (2004), Ewę w Opowieściach o zwyczajnym szaleństwie Zelenki (2005), Marię w Wierze, nadzei, miłości Horvátha (2005), Hilde Wangel w Kobiecie z morza Sontag (2005), role w Leonce i Lenie (2007) Büchnera, Pippi w Pippi Pończoszance wg Lindgren (2007), Melindę (Candy) w Lulu na moście wg Austera (2008), role w Borysie Godunowie Puszkina (2008), Saszę w Sztuce bez tytułu Czechowa (2009), Alę w Tangu Mrożka (2009), Ninę Zarieczną w Mewie Czechowa (2010), role w Sprawie wg Słowackiego (2011), role w Pożegnaniach wg Dygata (2012), Rechę w Natanie mędrcu Lessinga (2012), Klaudestynę de Montreuil w Bezimiennym dziele Witkiewicza (2013), role w Milczeniu o Hiobie (2013), Marę Obrembę w Dowodzie na istnienie drugiego Wojtyszki (2014), role w Królowej śniegu wg Andersena (2015), Wiolettę w Kordianie Słowackiego (2015), Renée w Madame de Sade Mishimy (2016), Lizawietę Prokofiewną Jepanczyn w Idiocie wg Dostojewskiego (2017), Celę w Elementarzu Klickiej (2017), Zosię w Ułanach Rymkiewicza (2018), Pania Elvsted w Heddzie Gabler Ibsena (2019), Warwarę Michajłowną w Letnikach Gorkiego (2019), Olgę w Trzech siostrach Czechowa (2021), Bronkę w Śniegu Przybyszewskiej (2021), K. w Zamku wg Kafki (2021).

Wystąpiła w przedstawieniach Teatru Telewizji, m.in.: Pasożyt, Fryzjer, Prezent, Doktor Halina, Czerwone komety, Warszawa, Prymas w Komańczy, Moralność pani Dulskiej, Żyd, Posprzątane, Wesele, Paradiso, Lato. Zagrała w filmach, m.in.: Co słonko widziało, Magiczne drzewo, Lejdis, Kochaj i tańcz, Randka w ciemno, Randka w ciemno, Idealny facet dla mojej dziewczyny, Galerianki, Jak się pozbyć cellulitu, Powidoki, 7 rzeczy, których nie wiecie o facetach, Gotowi na wszystko. Exterminator, Zabawa Zabawa, Psy 3. W Imię zasad, Między oczy oraz serialach telewizyjnych, m.in.: Codzienna 2 m.3, Kryminalni, Glina, Brzydula, M jak miłość, Ja to mam szczęście!, Osiecka, Stulecie winnych.

Laureatka nagrody dziennikarzy 21. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2003). Trzykrotna laureatka Feliksa Warszawskiego: uhonorowana w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola kobieca” – za role w przedstawieniach Obsługiwałem angielskiego królaPamiętniku (2004); wyróżniona w kategorii „najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca” – za rolę tytułową w Pippi Pończoszance (2008), wyróżniona w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola kobieca” – za rolę Saszy w Sztuce bez tytułu. Laureatka nagrody dla młodej aktorki za rolę w Pamiętniku na 30. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (2005). Uhonorowana Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę tytułową w Pippi Pończoszance (2008). Laureatka nagród Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie – nagrody głównej za rolę Matilde w przedstawieniu Teatru Telewizji Posprzątane (2017) oraz nagrody za najlepszą rolę kobiecą – za role w spektaklach telewizyjnych – Mai w Lecie oraz Gospodyni w Weselu (2019; nagroda ex aequo z Martą Ścisłowicz).

ZOBACZ PROFIL AKTORKI NA STRONIE ENCYKLOPEDII TEATRU POLSKIEGO


Projekt graficzny: Elipsy
Fot. Michał Dembiński

Cykl „Piękni czterdziestoletni” to comiesięczne spotkania z pokoleniem artystów i artystek, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru.

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery „Bzika tropikalnego” Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i „Elektry” Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka „przełomem styczniowym”- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?


Wydarzenie będzie otwarte dla publiczności i zorganizowane zgodnie z obowiązującą w IT dyscypliną sanitarną.

Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim gościom Instytutu i ograniczoną liczbę miejsc na widowni, prosimy o przemyślane pobieranie zaproszeń oraz o przybycie kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia w celu wypełnienia formularza kontaktowego COVID-19.

UWAGA! Do limitu nie wlicza się osób zaszczepionych przeciwko COVID-19, pod warunkiem okazania przez te osoby unijnego certyfikatu, negatywnego wyniku testu lub zaświadczenia o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19. Prosimy o okazywanie wymienionych wyżej dokumentów przy sprawdzaniu zaproszeń i biletów przez pracowniczki i pracowników Biura Obsługi Widowni.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
środa 19.01.2022
19:00
19:00 Rezerwacja zaproszeń

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności