Znana szerokiej publiczności z desek scenicznych, dużego i małego ekranu, radia, dubbingu. Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Aktorka warszawskich teatrów: Współczesnego, Dramatycznego i Narodowego. Grała w spektaklach m.in.: Michała Borczucha, Piotra Cieplaka, Agnieszki Glińskiej, Jerzego Jarockiego, Grzegorza Jarzyny, Natalii Korczakowskiej, Andrieja Moguczija, Macieja Prusa czy Roberta Wilsona. Autorka minipowieści „Miejsce”. 19 stycznia o godz. 19:00 bohaterką kolejnego spotkania z cyklu „Piękni czterdziestoletni” będzie Dominika Kluźniak. Spotkanie poprowadzi Michał Smolis. Bezpłatne zaproszenia na wydarzenie dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
Dominika Kluźniak
Absolwentka Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie (2003). Aktorka teatrów warszawskich: Współczesnego (2003–2003), Dramatycznego (2003–2010) i Narodowego (od 2010 roku) oraz gościnnie: Starej Prochowni, Studio oraz Théâtre Sylvia Monfort w Paryżu.
Wystąpiła w przedstawieniach w reżyserii m.in.: Agnieszki Glińskiej, Igora Gorzkowskiego, Piotra Cieślaka, Marka Fiedora, Grzegorza Jarzyny, Grażyny Kani, Roberta Wilsona, Michała Borczucha, Andrieja Moguczija, Macieja Stuhra, Pawła Miśkiewicza, Jerzego Jarockiego, Natalii Korczakowskiej, Jana Englerta, Macieja Wojtyszki, Piotra Cieplaka, Macieja Prusa, Kuby Kowalskiego, Anny Gryszkówny. Zagrała m.in.: Uczennicę u Krausego w Bambini di Praga wg Hrabala (2001), Klarę w Wynajmę pokój Gorzkowskiego (2001), Katherine w Pamięci wody Stephenson (2002), Ćmę w Straconych zachodach miłości Shakespeare’a (2003), Jaruszkę w Obsługiwałem angielskiego króla wg Hrabala (2003), Jadwisię w Pamiętniku wg Gombrowicza (2004), rolę tytułową w Iwonie, księżniczce Burgunda Krauzego wg Gombrowicza (2004), Młodzieńca w Samobójcy Erdmana (2004), Ewę w Opowieściach o zwyczajnym szaleństwie Zelenki (2005), Marię w Wierze, nadzei, miłości Horvátha (2005), Hilde Wangel w Kobiecie z morza Sontag (2005), role w Leonce i Lenie (2007) Büchnera, Pippi w Pippi Pończoszance wg Lindgren (2007), Melindę (Candy) w Lulu na moście wg Austera (2008), role w Borysie Godunowie Puszkina (2008), Saszę w Sztuce bez tytułu Czechowa (2009), Alę w Tangu Mrożka (2009), Ninę Zarieczną w Mewie Czechowa (2010), role w Sprawie wg Słowackiego (2011), role w Pożegnaniach wg Dygata (2012), Rechę w Natanie mędrcu Lessinga (2012), Klaudestynę de Montreuil w Bezimiennym dziele Witkiewicza (2013), role w Milczeniu o Hiobie (2013), Marę Obrembę w Dowodzie na istnienie drugiego Wojtyszki (2014), role w Królowej śniegu wg Andersena (2015), Wiolettę w Kordianie Słowackiego (2015), Renée w Madame de Sade Mishimy (2016), Lizawietę Prokofiewną Jepanczyn w Idiocie wg Dostojewskiego (2017), Celę w Elementarzu Klickiej (2017), Zosię w Ułanach Rymkiewicza (2018), Pania Elvsted w Heddzie Gabler Ibsena (2019), Warwarę Michajłowną w Letnikach Gorkiego (2019), Olgę w Trzech siostrach Czechowa (2021), Bronkę w Śniegu Przybyszewskiej (2021), K. w Zamku wg Kafki (2021).
Wystąpiła w przedstawieniach Teatru Telewizji, m.in.: Pasożyt, Fryzjer, Prezent, Doktor Halina, Czerwone komety, Warszawa, Prymas w Komańczy, Moralność pani Dulskiej, Żyd, Posprzątane, Wesele, Paradiso, Lato. Zagrała w filmach, m.in.: Co słonko widziało, Magiczne drzewo, Lejdis, Kochaj i tańcz, Randka w ciemno, Randka w ciemno, Idealny facet dla mojej dziewczyny, Galerianki, Jak się pozbyć cellulitu, Powidoki, 7 rzeczy, których nie wiecie o facetach, Gotowi na wszystko. Exterminator, Zabawa Zabawa, Psy 3. W Imię zasad, Między oczy oraz serialach telewizyjnych, m.in.: Codzienna 2 m.3, Kryminalni, Glina, Brzydula, M jak miłość, Ja to mam szczęście!, Osiecka, Stulecie winnych.
Laureatka nagrody dziennikarzy 21. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2003). Trzykrotna laureatka Feliksa Warszawskiego: uhonorowana w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola kobieca” – za role w przedstawieniach Obsługiwałem angielskiego króla i Pamiętniku (2004); wyróżniona w kategorii „najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca” – za rolę tytułową w Pippi Pończoszance (2008), wyróżniona w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola kobieca” – za rolę Saszy w Sztuce bez tytułu. Laureatka nagrody dla młodej aktorki za rolę w Pamiętniku na 30. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (2005). Uhonorowana Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę tytułową w Pippi Pończoszance (2008). Laureatka nagród Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie – nagrody głównej za rolę Matilde w przedstawieniu Teatru Telewizji Posprzątane (2017) oraz nagrody za najlepszą rolę kobiecą – za role w spektaklach telewizyjnych – Mai w Lecie oraz Gospodyni w Weselu (2019; nagroda ex aequo z Martą Ścisłowicz).
ZOBACZ PROFIL AKTORKI NA STRONIE ENCYKLOPEDII TEATRU POLSKIEGO
Projekt graficzny: Elipsy
Fot. Michał Dembiński